Rozsvícené Miláno – Euroluce 2009
MgA. Veronika Loušová, CZECHDESIGN.CZ
Jako každý rok byl v Miláně dubnový týden od 21. 4. věnován designu. Tento rok byl veletrh iSaloni ve znamení svítidel. Týden designu se koná i po celém městě, a tak se i ostatní designéři na svítidla soustředili. Naštěstí napájení elektrickou energií nikde nevypadlo, a proto bylo možné po celý týden vidět stovky nejrůznějších svítidel a světelných objektů.
Design svítidel se očistil od barokních tvarů a stále více jsou vidět jednoduché až technické tvary nebo jemné linie inspirované prostým tvarem listu.
Největší rozdíl lze nalézt mezi prototypy malých studí a studentů a v použití materiálu profesionálními firmami. Studenti s materiály experimentují; k vidění byla vtipná instalace mladých designérů ze Soulu ve tvaru tašky a vidlic do zásuvky (obr. 1) nebo několik svítidel s textilním širmem: např. svítidla od studia Pudelskern opletená ovčí vlnou (obr. 2). Širmy z potištěné textilie byly také časté, navíc kombinovány ne s romantickým, ale s technickým stojanem, jako třeba svítidlo La grand od Reinharda Diesese (obr. 3) nebo Made in Berlin studia E 27 (obr. 4).
Tématem letošního ročníku Mezinárodní soutěže Feeling of Hi-Macs určené studentům designu bylo svítidlo vyrobené z materiálu Hi-Macs (pozn. red.: tvarovatelný a průsvitný masivní homogenní materiál vyrobený ze směsi přírodních minerálů (70 %), polymetylmetakrylátu a barviva). Vítězem se stal student Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Zbyňek Soukup se svíticím tvarově originálním objektem Living Cube (obr. 5), který v kontrastu statického pravidelného objektu – krychle, a z ní vyrůstajících šlahounů využil vlastnosti určeného materiálu nejvíce.
V expozici společnosti Established & Sons zaujalo velmi elegantní a technicky zajímavé svítidlo LED Flatliner (obr. 7) designéra Jasona Brugeseho, které vypadalo jako sprchová hlavice. Intenzitu osvětlení lze u něj měnit dotykem svítící části.
Osvěžením veletrhu byla jako každý rok nabídka společnosti Moooi. Designér Fresh West se svým svítidlem, nebo spíše sochou z dubu s litinovým závažím v nadsázce představující technické osvětlení na stůl (obr. 8), či Nika Zupancová s jemným svítidlem Lolita lamps (obr. 9), za které v loňském roce jako jeden z „nejžhavějších“ trendů v designu obdržela ocenění magazínu New York Times Style.
Vystavující firmy letos ukazovaly tzv. učesané tvary. Z dálky až banální design při bližším pohledu skrýval rafinované detaily. Nekonečné možnosti v tomto směru nabízejí stále se zmenšující světelné zdroje, technika LED. Zdařilou ukázkou využití LED je např. svítidlo Skin od Flos (obr. 10), tenké jako přehnutý papír v rohu lehce rozevřený, nebo multifunkční svítidlo Diva s diodami LED a reproduktorem, design Donegani & Lauda (obr. 11). Společnost Flos v tomto roce předvedla také mnoho nevšedních tvarů (např. K-Ray na obr. 12 nebo Tau na obr. 13).
Firma Artemide tentokrát vsadila na přírodu. Hladké tvary svítidlel Doride od K. Rashida (obr. 14), Cosmic Leaf od Rosse Lovegroveho (obr. 15) nebo Genesys od designérky a architektky Zahy Hadidové (obr. 16) působí velmi příjemným relaxačním dojmem.
Společnost Diesel je známa jako výrobce jeansů a oblečení. Ve spolupráci se společností Moroso vytvořila nábytkovou řadu doplněnou svítidly Foscarini (viz svítidla Glas na obr. 17 nebo Graf na obr. 18). Vtipná a nápaditá kolekce je uceleným souborem inspirovaným nábytkem a svítidly ze skladů a továren.
V Miláně nechyběla ani svítidla z České republiky. Na výstaviště již tradičně zavítala Preciosa, která vedle výsledků experimentů s LED (obr. 19) ukázala i klasický půvabný lustr od Ronyho Plesla. Společnost Lasvit, prezentující růže z porcelánu (obr. 20) od Daniela Pirště, v Miláně vystavovala poprvé.
Je zřejmé, že v designu svítidel je stále kam jít. Nicméně vedle nových tvarů lze sledovat také návrat ke klasice plně pohyblivých a nastavitelných svítidel se závažím určených na pracovní stůl.
Obr. 1. Vtipná instalace mladých designérů ze Soulu ve tvaru tašky a vidlic do zásuvky (foto V. Loušová)
Obr. 2. Studio Pudelskern a svítidla obalená pleteninou z ovčí vlny (foto V. Loušová)
Obr. 3. La grand od Reinharda Diesese, dřevo ořechu a textil; svítidlo sleduje trend inspirovaný technickým osvětlením (foto autor)
Obr. 4. Made in Berlin, studio E 27, kovová podnož a textillní širm (foto V. Loušová)
Obr. 5. Soutěž Feeling of Hi-Macs, vítězný návrh od Zbyňka Soukupa (kontrast statického – pravidelného objektu – krychle a z ní vyrůstajících šlahounů), materiál Hi-Macs, vyrobila EXX Stone (foto V. Loušová)
Obr. 6. Soutěž Feeling of Hi-Macs, jednouchý nápad od italského studenta Andrey Grecucciho, materiál Hi-Macs (foto V. Loušová)
Obr. 7. Jason Bruges, svítidlo Flatliner, vypadající jako sprchová hlavice, intenzitu osvětlení lze měnit dotykem svítící části svítidla (foto V. Loušová)
Obr. 8. Firma Moooi, Brave New World Lamp, dubové třísky s litinovým závažím, vypadá jako svítidlo na stůl, ale rozměry jsou asi dvakrát větší (foto V. Loušová)
Obr. 9. Firma Moooi, Lolita lamps od Niky Zupancové, širmy evokují krajku (designérka navrhuje velmi rafinované kousky) (foto V. Loušová)
Obr. 10. Svítidlo Skin je tenké jako v rohu lehce rozevřený přehnutý papír, Paul Cocksedge pro Flos; kov (foto Flos)
Obr. 11. Multifunkční svítidlo Diva, design Donegani & Lauda, s diodami LED a reproduktorem; plast; hudbu si uživatel pustí z iPodu nebo iPhonu (foto V. Loušová)
Obr. 12. Tvarově velmi netradiční svítidlo K-Ray je z plastu, design Philippe Starck s Eugenenim Quitlletem pro Flos (foto Flos)
Obr. 13. Orientační svítidlo Tau připomíná hlavici vysavače, design Rodolfo Dordoni pro Flos (foto: Flos)
Obr. 14. Doride od Karima Rashida pro Artemide připomíná černou liánu; ocelová základna, tělo plast (foto Artemide)
Obr. 15. Cosmic Leaf od R. Lovegroveho pro Artemide diváka vtáhne do světa lesní vegetace; plast a kov (foto Artemide)
Obr. 16. Genesy od Zahy Hadidové pro Artemide evokuje kosmos; materiál polyuretan (foto Artemide)
Obr. 17. Svítidlo Glas, kolekce Diesel společně s Foscarini, svítidlo inspirované průmyslovým prostředím, širm z hnědého skla připomíná staré fotografické lampy (foto Massimo Gardone)
Obr. 18. Graf, kolekce Diesel společně s Foscarini, neobvyklé zapínání světla ve tvaru blesku; kov a textil (foto Massimo Gardone)
Obr. 19. Firma Preciosa a lustr s pásky LED ve skle (foto V. Loušová)
Obr. 20. Daniel Piršť pro firmu Lasvit, porcelánová růže (foto V. Loušová)
Obr. 21. Svítidlo firmy Foscarini Fly-Fly od Ludovica a Roberta Palombaových, které vypadá, jako by chtělo každou chvíli odletět; polykarbonát (foto V. Loušová)
Obr. 22. Ingo Maurer vytvořil několik variací „ramínkových“ lustrů „oh man, it‘s a ray!“; tento lustr je z kartonu (foto V. Loušová)
Obr. 23. Ingo Maurer, erotické porcelánové figurky (foto V. Loušová)