Rekonstrukce kulturního domu v Písku
Rekonstrukce kulturního domu v Písku Pravděpodobně všichni znají legendární film Miloše Formana Hoří má panenko. Dějištěm je kulturní dům. Ten nechybí snad v žádném městě, městečku či obci. Největší rozmach výstavby těchto domů nastal po druhé světové válce. „Kulturáky„ tvořily jakousi „nadstavbu„ režimu, měly poskytovat možnost kulturního vyžití a zajistit jeho požadovanou kvalitu. Obr. 1. Vstupní hala Nyní jsou tyto stavby socialistického realismu veřejností považovány za něco odpudivého, co je nutné trpět. Písečtí architekti však ke svému kulturnímu domu z padesátých let minulého století přistupují jako k památce. Přesvědčili i tvůrce projektu Ing. arch. Adama Rujbra, aby projekt co nejcitlivěji modernizoval. Firma THORN byla vybrána za dodavatele hlavního osvětlení celé budovy především pro šíři sortimentu, kterým disponuje, a flexibilitě ve fázi přípravy projektu i při jeho realizaci. Třípodlažní budova kulturního domu byla transformována na moderní multifunkční společenské centrum. Původní vnější tvář budovy byla kultivována. V nově přistavěných částech je naopak přiznána doba vzniku použitím soudobých materiálů – hliníkové rámy, velkorysé prosklení, dřevěný obklad. Řád původní stavby je respektován. Vnější osvětlení budovy je jen minimální – je tvořeno zemními svítidly Mica a nástěnnými svítidly Aurora a Johanna. Obr. 2. Šatny První podzemní podlaží. Z prostoru staré kotelny vznikl ponecháním původního technického vybavení futuristicky vyhlížející klub Kotelna s barem. K osvětlení tohoto prostoru byla použita nástěnná svítidla Westminster a Salsa. První nadzemní podlaží. Od řeky Otavy se prochází vstupní halou k šatnám. Vstupní hala (obr. 1) je osvětlena elegantními závěsnými svítidly Less čtvercového tvaru. V přilehlých šatnách (obr. 2) jsou použita vestavná svítidla Matrix. Využitím původního technického zázemí vznikl zajímavě řešený klubový prostor Uhelna se svítidly Salsa a přilehlý salonek. Druhé nadzemní podlaží. Ze vstupní haly přivádí návštěvníky do předsálí hlavního sálu dvě křídla schodišť, osvětlená závěsnými svítidly Less (obr. 3). V prostoru haly jsou dva bary s vlastním zázemím. Prostor hlavního sálu (obr. 4) lze díky unikátnímu teleskopickému zařízení tribuny hlediště velmi snadno a rychle přestavět a využít ho k divadelnímu i tanečnímu vystoupení. Nástěnná svítidla Less vhodně zapadají do celkového vzhledu sálu. Z předsálí jsou rovněž přístupné boční trakty – severní a jižní, taktéž vybavené svítidly Less. V severním traktu je vybudována restaurace (obr. 5) se samostatným vstupem přímo z parkoviště. Osvětlení je zde zajištěno jedinečnými závěsnými svítidly Soul kruhového tvaru. Hlavní prostor jižního traktu zaujímá menší sál s jevištěm a hledištěm, využitelný pro divadelní účely a konference. Oba tyto prostory jsou vybaveny vestavnými svítidly Chalice 190. Obr. 4. Hlavní sál Třetí nadzemní podlaží. Dvouramenným schodištěm se vstupuje na podestu druhého patra, odkud je vstup do jednacího sálu a nově vzniklé klubovny se svítidly Matrix a Arrowslim. Nachází se zde také zvuková kabina. Ve východním traktu je podél jeviště přistavěno křídlo pro účinkující. Čtvrté nadzemní podlaží (podkroví). V západním traktu jsou kompletně vybavené apartmány (včetně svítidel Club) pro účinkující a kanceláře se svítidly Punch. Písecký kulturní dům je dobrým příkladem, jak lze moderně rekonstruovat budovu reálného socialismu a přizpůsobit ji tak současným potřebám společnosti se zachováním historického ducha budovy. Při zpracování článku byly použity tyto publikace: Thorn Lighting CS, spol. s r. o. | |||||