Piero Castiglioni v Praze Italská firma iGuzzini, přední evropský výrobce svítidel, se vedle svých obchodních aktivit snaží šířit nové poznatky z oblasti světelné techniky. Jednou z forem, jak informovat odbornou veřejnost o problematice osvětlení, jsou odborné přednášky. Dvě takovéto akce pořádala firma iGuzzini ve spolupráci se svým výhradním zástupcem pro Českou republiku, společností Etna s. r. o., 23. a 24. října v Praze. Pro obě se podařilo zajistit vystoupení italského architekta a designéra Piera Castiglioniho (obr. 1). Pietro Maria Castiglioni se narodil 26. ledna 1944 v italském městě Lierna. Svými návrhy a projekty se mu podařilo navázat na tradici dnes již proslulé rodiny Castiglioniových a postupně si vybudovat ve světě designu osvětlení významnou pozici. Patří mezi známé italské architekty, kteří se zaměřují na návrhy osvětlení a svítidel. Realizoval množství mimořádně zajímavých projektů osvětlení pro muzea a galerie, hotely, administrativní prostory i obchody v Itálii i v zahraničí. Mezi jeho poslední významné projekty patří např. Muzeum latinskoamerického umění (Buenos Aires, 2001) a divadlo Arcimboldi (Milán, 2002). Často používá svítidla, která sám navrhuje, a navazuje tak na tradici designu svého otce Livia a strýců Achilla a Pier Giacoma Castiglionových. Spolupracuje s firmami Fontana Arte, Osram, Stilnovo, Venini, Frank Soriano, Forma e Funzione, Siemens a iGuzzini. Mezi známá svítidla, na jejichž návrzích se podílel, patří např. svítidlo Parola (1980), Edy (1982) a Scintilla (1983). Pravděpodobně nejrozšířenějším svítidlem, které navrhl ve spolupráci s architektkou Gae Aulentiovou, je Cestello (obr. 2). Jeho návrh vychází z původní koncepce osvětlení použité při rekonstrukci paláce Grassi (Benátky, 1985). Tvoří je jednoduchá konstrukce s několika samostatně směrovatelnými svítidly. Na začátku 90. let dvacátého století zavedl ve spolupráci s firmou iGuzzini zmíněné svítidlo do průmyslové výroby. Jeho modifikace se následně objevily u většiny významných výrobců svítidel. Dvě další svítidla navržená P. Castiglionim pro firmu iGuzzini jsou na obr. 3 a obr. 4. Obr. 2. Cestello závěsné - Závěsná svítidla Cestello jsou vyrobena technologií protlačovaného hliníku a jsou určena pro halogenové žárovky na malé napětí. Jednotlivá vestavěná svítidla ve společném rámu lze směrovat ve vodorovné a svislé rovině v úhlech ±45° Obr. 3. Platea - Venkovní světlomety Platea se skládají z hliníkového těla, reflektoru, elektrovýzbroje a čelního skla; čelní sklo a těsnění slouží k ochraně optické části svítidla, dvojice průchodek PG11 umožňuje průběžné zapojení svítidel, hliníkový úchyt je určen k upevnění svítidel na zem nebo stěnu Obr. 4. Trimmer spot - Svítidla z tlakově litého hliníku jsou určena pro halogenové žárovky na malé a síťové napětí a pro vysokotlaké výbojky; součástí svítidel pro vysokotlaké výbojky je pouzdro z termoplastu a tlakově litého hliníku, ve kterém je umístěn předřadník; součástí svítidel pro halogenové žárovky na malé napětí je vestavný stmívatelný elektronický transformátor Kromě své projektové profese se Piero Castiglioni věnuje několika dalším vědeckým a odborným aktivitám. V roce 1980 pracoval jako poradce v Institutu botanických věd na univerzitě v Milánu na výzkumném projektu zabývajícím se vlivem světla na růst rostlin. V letech 1985 a 1986 vedl výzkumný kurs osvětlovací techniky na Fakultě architektury na Polytechnické univerzitě v Milánu. Od roku 1986 je členem vědeckého výboru časopisu L’Arca a v červnu 1989 stál u zrodu časopisu o kultuře a návrzích osvětlení Flare, jehož je dnes vedoucím redaktorem. Od roku 1991 pokračuje ve své osvětové činnosti v oblasti osvětlení. V knize nazvané Lux, kterou napsal spolu s Chiarou Baldacciovou, dokumentuje vývoj umělého osvětlení od začátku dvacátého století a zmiňuje se o hlavních osobnostech a projektech, které jeho vývoj ovlivnily. Aktivně se účastní konferencí a přednášek na italských i zahraničních univerzitách a v odborných institucích. Od roku 1996 vede seminář o technologické kultuře projektování na Fakultě architektury Polytechnické univerzity v Milánu. V letech 1996 až 2001 zastával pro C.N.R (italský Národní institut pro výzkum) funkci předsedy výzkumu zaměřeného na vypracování kritérií a směrnic pro osvětlení v muzeích a galeriích. První přednáška s Pierem Castiglionim na téma Italský průmyslový design se konala ve čtvrtek 23. října 2003 od 18.30 hodin v nově zrekonstruovaném kinosále v budově Veletržního paláce v Praze. Součástí této přednášky bylo představení nové knihy o historii italského průmyslového designu: Livio e Piero Castiglioni – Il progetto della luce. Druhá, kombinovaná přednáška Barevné světlo v architektuře se uskutečnila v pátek 24. října 2003. Její první část byla věnována tématu barev a příspěvek přednesla odborná pracovnice firmy iGuzzini. V druhé části představil architekt Piero Castiglioni některé ze svých projektů z oblasti osvětlení (příklady na obr. 5 až 7). Poutavě a velmi názorně přítomné seznámil s postupy práce na jednotlivých projektech. Tato část jistě byla inspirující především pro přítomné architekty a projektanty. Na oficiální část, pod dojmem nových poznatků, mohli účastníci navázat na následném rautu ve stylu italské kuchyně při sklence výborného italského vína volnou diskusí, která se protáhla až do pozdních nočních hodin. Vzhledem k omezené kapacitě konferenčního sálu byl vstup bohužel pouze na pozvánky. Na závěr bychom firmě ETNA rádi poděkovali za zprostředkování zajímavého a velmi dobře organizačně zvládnutého setkání. Velká účast na obou přednáškách potvrdila zájem o akce tohoto zaměření. Mediálními partnery obou přednášek byly Italský kulturní institut v Praze, CZECHDESIGN.CZ a art & interior. [Tiskové zprávy firmy ETNA.] -jk- |