Osvětlovací stožáry ELV.S Morava na rychlostní komunikaci R35 Olomouc – Lipník
Osvětlovací stožáry ELV.S Morava na rychlostní komunikaci R35 Olomouc – Lipník Ing. František Kocourek, K osvětlení rychlostní komunikace R35 v místě obchvatu města Olomouce bylo na základě projektu společnosti SHP s. r. o. Brno dodáno 437 stožárů a jednoramenných a dvouramenných výložníků. Stožár typu OS UD 12, Ta = 1,6 kN, a výložníky V1G 25 D114 byly vyrobeny podle předepsané výkresové dokumentace. Jsou zde použita svítidla MC2-150 W GE (obr. 1). Před započetím výroby byl s využitím výpočtového programu IDA NEXIS 32 proveden statický a dynamický výpočet namáhání stožáru a základu. Z výsledku výpočtu lze uvést: koeficienty měrných tlaků byly voleny pro rychlost větru 107 km/h, skutečný vrcholový tah Tsk = 0,95 kN, jmenovitý vrcholový tah stožáru Tn = 1,4 kN, bezpečnost k = 1,47, maximální průhyb při Tsk stožáru ve vrcholu je 0,16 m. Předepsaný ochranný povlakový systém tvoří vrstva žárově nanášeného zinku podle ISO 1461 (jmenovitá tloušťka 85 µ, přípustná místní minimální tloušťka 70 µ), epoxidový základní nátěr Sigmacover primer (NDFT 70 µ) a polyuretanový vrchní nátěr Sigmadur HB finish (NFDT 50 µ). Použitý systém ochrany zajišťuje v uvažovaných korozních podmínkách životnost stožárů po dobu 40 let. Při jeho údržbě je možné životnost stožárů prodloužit na dobu téměř neomezenou, nejméně však na 80 let. Pro splnění požadavku minimálního náběru zinkového povlaku při dodržení jmenovité a minimální tloušťky a vyhovující přilnavosti zinkového laku na ocelový povrch stožáru musely být pro výrobu trubek, z nichž jsou stožáry sestaveny, použity speciální tavby materiálu. Trubky běžně dodávané pro výrobu stožárů veřejného osvětlení by zmíněný požadavek nesplnily. Vysoká hodnota legujících prvků Si + P + S (většinou nad 0,4 %) vede k vysokému náběru zinkové vrstvy s malou přilnavostí – tzv. Sandelinův efekt. Speciální tavba použitého materiálu dosahovala hodnoty Si + P + S do 0,18 %. Odběratel vznesl požadavek na pravidelnou kontrolu kvality povrchové ochrany vykonávanou jeho zástupcem. Kvalitu kontroloval a výsledky vyhodnocoval RNDr. Nevěčný, člen Asociace korozních inženýrů. Zinková vrstva a kompletní systém ochrany byly podrobeny téměř deseti tisícům místních měření v 50 souborech přístrojem Elcometer 345 STATS. Adheze (přilnavost) zinkového povlaku byla zkoušena podle ASTM A 123 (obr. 2). Přilnavost nátěrového systému byla zkoušena tzv. X-řezem podle ASTM D 3359 (obr. 3). Stožáry a výložníky v plném rozsahu odpovídají normě EN 40. Povrchová ochrana vyhověla požadavkům ISO 1461 a předepsaným kvalitativním i kvantitativním znakům jakosti. Další výrobky společnosti:
Kontakt na společnost: | ||