Osvětlení expozice Staří mistři ve Schwarzenberském paláci
Ing. Petr Žák, Ph.D. | atelier světelné techniky s. r. o. | http://astatelier.cz/
Nová expozice Staří mistři ve Schwarzenberském paláci, otevřená začátkem listopadu 2019, představuje díla českého i světového umění ze sbírek Národní galerie. Libreto výstavy vytvořil hlavní kurátor expozice a ředitel Sbírky starého umění Národní galerie Marius Winzeler, autorem architektonického řešení je AP Atelier architekta Josefa Pleskota. Základní koncepce expozice Starých mistrů stojí na opuštění používaného dělení umění na české a světové. Díla českých a světových umělců jsou vystavena vedle sebe, v dialogu. Uspořádání exponátů není ani vysloveně stylové, ani chronologické, ale převážně estetické a umělecké. Základní časový rámec expozice tvoří období od 16. do 18. století.
Výstavní prostory jsou situovány do tří pater Schwarzenberského paláce. V přízemí se nacházejí výstavní prostory pro krátkodobé výstavy. Tři sály jsou vyhrazeny pro příležitostné sbírkové expozice a dvě místnosti slouží jako grafické kabinety. Ve výstavních prostorech prvního a druhého patra je umístěna stálá expozice. V prvním patře je expozice barokního umění, ve druhém expozice renesančního uměním.
Při vypracovávání návrhu expozice byla snaha dosáhnout pokud možno čistého a klidného vizuálního vjemu expozice, jehož součástí by bylo harmonické propojení vjemu historických prostorů, uměleckých děl i výhledů do exteriéru. Co se týče zajištění čistého vizuálního vjemu expozice, byla snaha také minimalizovat rušivý vizuální vjem technických zařízení včetně svítidel. Vzhledem k tomu, že návrh nové expozice byl koncipován pouze jako úprava interiéru bez větších stavebních zásahů, byl návrh osvětlení mimo jiné limitován stávajícím řešením elektrické instalace.
Obr. 1. Osvětlení expozice barokního umění, Obr. 2. Osvětlení expozice renesančního umění
Koncepce osvětlení
Výstavní prostory pro krátkodobé expozice jsou osvětleny osvětlovacími soustavami se světlomety umožňujícími změnou směrování, polohy a úrovně osvětlenosti reagovat na různá dispoziční řešení krátkodobých výstav. Grafický kabinet je osvětlen kombinací přímé a nepřímé osvětlovací soustavy. Obě soustavy jsou integrovány do výstavních panelů. Zbývající tři sály pro krátkodobé výstavy jsou osvětleny závěsnými světlomety s možností směrovat a individuálně regulovat světelný tok.
K osvětlení stálé expozice barokního umění je použita nepřímá osvětlovací soustava, která využívá geometrii barokních místností. Světlé a zpravidla klenuté stropy jsou využity jako sekundární zdroje světla. Výhodou tohoto řešení je měkké osvětlení bez rušivých odlesků na exponátech, eliminace vizuálně rušivých prvků osvětlovací soustavy a podpoření vizuální čistoty prostoru. Ve většině výstavních sálů je nepřímé osvětlení integrováno do výstavních panelů. Pro přisvětlení vybraných exponátů je použita přímá osvětlovací soustava, která je také integrována do výstavních panelů (obr. 1). K osvětlení stálé expozice renesančního umění je použita přímá osvětlovací soustava, která je opět integrována do výstavních panelů. Vzhledem k tomu, že většina místností v uvedené expozici má malované stropy, jsou tyto stropní malby přímo osvětleny z výstavních panelů (obr. 2).
Nejnáročnější částí projektu osvětlení bylo řešení osvětlení velkých vstupních sálů do expozic barokního a renesančního umění (obr. 3). Do vstupního sálu expozice barokního umění architekt Josef Pleskot navrhl atypická stojanová LED svítidla. Popis vývoje a technického řešení těchto svítidel je uveden v minulém čísle časopisu Světlo [1]. Stojanová svítidla zajišťují nepřímé, rovnoměrné a měkké osvětlení vystavených exponátů bez rušivých odlesků (obr. 4).
Osvětlení exponátů ve vstupním prostoru expozice renesančního umění zajišťuje dvojice velkoplošných zdrojů světla (obr. 5). Tyto zdroje jsou vytvořeny z rozptylujícího pružného materiálu (Barrisol), který je napnutý na kovové konstrukci a shora prosvětlen. Přímé velkoplošné zdroje světla vytvářejí charakterově podobné rozptýlené osvětlení jako nepřímá stojanová svítidla v expozici barokního umění.
Obr. 3. Vizualizace osvětlení vstupního sálu expozice renesančního umění
Parametry osvětlení
Návrh expozičního osvětlení respektuje konzervátorské hledisko, související s ochranou exponátů před nežádoucími účinky optického záření, i návštěvnické hledisko, související s kvalitou vizuálního vjemu exponátů. Návrh osvětlení zohledňuje požadavky technických norem [2] i doporučení mezinárodních dokumentů [3]. Parametry osvětlení použité v návrhu expozičního osvětlení:
Technické řešení
Výstavní prostory v přízemí, určené pro vystavování grafiky, jsou osvětleny lištovými LED světlomety na rameni s řídicím členem DALI. Tyto světlomety jsou osazeny do lištového systému, který je integrován do výstavních panelů. Základní hladinu osvětlenosti lze nastavit v rozsahu od 0 do 100 lx. Výstavní prostory v přízemí pro vystavování větších plošných i prostorových uměleckých děl jsou osvětleny závěsnými LED světlomety s možností směrovatí a individuálně regulovat světelný tok.
Nepřímé osvětlení prostorů v expozici barokního umění je řešeno lineárními LED moduly 24 V se světelným tokem 2 500 lm/m, které jsou integrovány do výstavních panelů. Nepřímé osvětlení v úrovni exponátů lze nastavit od 0 do 100 lx. Osvětlení stropních maleb v expozici renesančního umění je řešeno obdobně: lineárními LED moduly 24 V, ale s nižším světelným tokem 600 lm/m. Osvětlení na stropních malbách lze nastavit v rozsahu od 0 do 50 lx. Pro přímé osvětlení v expozici barokního i renesančního umění byly zvoleny lištové LED světlomety s ramenem 48 V s úhly poloviční svítivosti 12°, 24° a 44° a s řídicím členem DALI. Napájecí lišta je integrována do horní hrany výstavních panelů a světlomety jsou ramenem předsazeny před exponáty. Hladinu osvětlenosti zajištěnou přímými světlomety lze na jednotlivých exponátech nastavit v rozsahu od 0 do 150 lx.
Stojanová LED svítidla ve vstupním sále expozice barokního umění mají světelný tok 20,6 klm, příkon 205 W a jsou osazena stmívatelnými předřadníky DALI. Regulací svítidel lze nastavit úroveň osvětlenosti na exponátech v rozsahu od 0 do 150 lx. Velkoplošné zdroje světla ve vstupním sále expozice renesančního umění, tvořené Barrisolem, jsou prosvětleny lineárními LED moduly 24 V se světelným tokem 600 lm/m. Osvětlení na exponátech lze nastavit v rozsahu od 0 do 150 lx. Lineární LED moduly na stropě nad rozptylným materiálem jsou instalovány tak, aby byly pohledově skryty. Pro eliminaci příliš velkých kontrastů mezi prosvětleným materiálem a bočními částmi stropu, kde není rozptylný materiál instalován, je tato část prostoru osvětlena z prostoru nad rozptylným materiálem lineárními LED moduly z hrany kovové konstrukce pro Barrisol.
Všechny použité LED světlomety a lineární LED moduly jsou osazeny světelnými diodami s teple bílým barevným tónem Tcp = 3 000 K, s indexem podání barev Ra ≥ 90 a s odchylkou barev SMCD ≤ 2. Všechna svítidla expozičního osvětlení jsou vybavena stmívatelnými předřadníky. Vzhledem k tomu, že ve výstavních prostorech není rozvedena sběrnice řídicího systému osvětlení, je řízení a nastavení hladin osvětlení řešeno lokálně u svítidel. Příkon osvětlovací soustavy expozičního osvětlení je přibližně 4 kW na patro, celkově tedy 12 kW.
Obr. 4. Vstupní sál expozice barokního umění osvětlený stojanovými svítidly
Obr. 5. Vstupní sál expozice renesančního umění osvětlený velkoplošnými zdroji světla
Základní údaje
Návrh libreta: Marius Winzeler, ředitel Sbírky starého umění NG
Architektonické řešení: Ing. arch. Josef Pleskot, AP atelier Návrh osvětlení: Ing. Petr Žák, atelier světelné techniky s. r. o.
Svítidla: Sigma FSL (Inge), Palco LV, Le Perroquet (iGuzzini)
Foto: Ing. arch. Eva Vopátková, AP atelier
Literatura:
[1] ŠIMETKA, Z. a T. ŠIMETKOVÁ. Díla starých mistrů v novém světle. Světlo. F C C P u b l i c , Praha, 2020, (1).
[2]ČSN P CEN/TS 16163. Ochrana kulturního dědictví – Směrnice a postupy pro výběr vhodného osvětlení do expozice. 2014.
[3]CIE 157:2004. Control of damage to museum objects by optical radiation.