Nová automobilová žárovka s 90 % světla navíc
Nová automobilová žárovka OSRAM Night Breaker díky svému netradičnímu provedení nabízí o 90 % vyšší osvětlení silnice než běžné automobilové halogenové žárovky. Na vozovku před řidičem vrhá mnohem více světla a zlepšuje také viditelnost jejích okrajů. Umožňuje tak spatřit chodce i cyklisty mnohem dříve než doposud. Tím přispívá ke zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích.
Více světla – více bezpečnosti
Osram Night Breaker neposkytuje zlepšení situace na silnicích pouze v rámci svítivosti. Samotné světlo je totiž o 10 % bělejší, což znamená snížení zátěže očí a také omezení únavy řidičů, zejména na hůře osvětlených vozovkách. A přitom žárovka neoslňuje řidiče v protisměru – tím přispívá ke zvýšení bezpečnosti na cestách.
Žárovku Night Breaker je možné využít ve všech typech automobilů (v rámci evropských standardů). Lze jí bez problémů nahradit všechny současné typy žárovek, a to od modelu H1 po model H11 (H1, H3, H4, H7, H11), se kterými je plně kompatibilní. K jejímu zamontování do reflektorů nejsou zapotřebí žádné další komponenty. Kromě přínosu z hlediska bezpečnosti je žárovka zajímavá také z hlediska designu. Vozidlo s jasným bílým světlem mezi ostatními vozy určitě vynikne. Díky speciální stříbrné vrstvě nanesené na vrchní části žárovky a modrým páskům na její spodní části se světlo nerozptyluje mimo světelný svazek a optimálně osvětluje vozovku i za nepříznivého počasí. Night Breaker nejen že rozjasní i nejtemnější noc, ale poradí si i s viditelností za deště, sněhu a mlhy.
Jízda v noci a špatná viditelnost – hlavní důvody nehod na silnicích
Velmi náročné je řízení v noci zejména pro starší osoby a pro osoby se zhoršeným zrakem. Ve tmě pravděpodobnost nehody zásadně roste i u osob bez zrakových potíží. Pouhý letmý pohled do statistik nehod odhalí, že noční doba je pro jízdu po silnici kritická. Například v sousedním Německu se v noci stává téměř 50 % všech smrtelných úrazů. Příčinou většiny nehod bývá špatná viditelnost a zhoršená reakční doba. U většiny z téměř 100 000 osob, které byly v noci účastníky dopravní nehody, vznikl problém nedostatečného výhledu na silnici před nimi. Při jízdě v noci je zejména důležité udržet soustředěnost, mít dobrý výhled na silnici a včas si všimnout všech překážek – chodec v tmavém oblečení je vidět teprve na vzdálenost 25 m. Přitom brzdná dráha většiny běžných automobilů jedoucích rychlostí 100 km/h se pohybuje okolo 40 m.
Vidět a být viděn
Pro vozidla a jejich řidiče je stejně důležité být dobře viděn jako dobře vidět ostatní účastníky silničního provozu. Světlo předepsaných tlumených čelních světlometů je často příliš slabé, ať už následkem znečištění nebo špatného seřízení světelného svazku, takže je chodci nebo cyklisté nemusejí zahlédnout včas. Na menších silnicích často dochází ke smrtelným úrazům účastníků silničního provozu, kteří přijíždějící vozidlo neviděli včas. Více světla na silnicích znamená, že se účastníci provozu lépe vidí. Žárovka Night Breaker poskytuje o 90 % více světla na silnici, a tak se podílí na zvýšení bezpečnosti. Jejím využíváním může každý řidič zvýšit svou bezpečnost a také bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu, a zároveň si zpříjemnit noční cestování.
Sedm rad řidičům pro snížení rizika noční nehody
Kontrola funkčnosti světlometů
Před každou jízdou byste měli zběžně zkontrolovat, zda světlomety fungují bez problémů, a to hlavně pokud pojedete za soumraku nebo za úsvitu. To mnoho řidičů nedělá. V garáži se funkce světlometů snadno zkontroluje podle jejich odrazu na stěně.
Kontrola správného seřízení světlometů
Výšku svazku světla lze většinou nastavovat zevnitř vozu. Seřízení světlometů byste měli kontrolovat pokaždé, když se změní vyvážení vozidla, např. když vezete několik spolujezdců, těžký náklad nebo když táhnete přívěs. Zmenší-li se výška vozidla následkem vyššího zatížení, měli byste reflektory namířit výš, aby byl světelný kužel lépe využit. Jestliže je více zatížena zadní náprava vozidla, měli byste namířit světlomety níž, abyste neoslňovali řidiče v protisměru. Důležité: Nezapomeňte světlomety vrátit do původní pozice.
Nastavení zpětného zrcátka
Při jízdě v noci se snažte předejít oslňování ve zpětných zrcátkách vozidly jedoucími za vámi (pokud jsou světlomety vozidla za vámi namířeny příliš vysoko). To může být nejen velmi nepříjemné, ale především nebezpečné. V takovém případě je třeba nastavit zrcátko tak, aby k oslnění nedocházelo.
Komplexní prohlídka osvětlovacího systému
Nejlepší je nechat si jednou ročně zkontrolovat všechna světla na svém vozidle. Přestože máte dojem, že světlomety fungují naprosto dokonale, může jít o zrakový klam. Když v roce 2005 německý Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel ve spolupráci se společností Osram vykonal každoroční prohlídku osvětlení, 39 % prověřených vozidel testem neprošlo pro minimálně jeden defekt. Tato prohlídka tedy přispívá k prevenci nehod.
Vyšetření zraku
Přestože nenosíte brýle, je vhodné nechat si pravidelně vyšetřit zrak. Jestliže vám jízda v noci činí potíže, může jít o nezjištěné oční problémy.
Kontrola stěračů na čelním skle
Jestliže stěrače nepřiléhají k čelnímu sklu, nebude sklo patřičně očištěné a světlo protijedoucích vozidel vás bude oslňovat ještě více. Brání-li rozptýlené světlo ve výhledu, je třeba stěrače vyměnit. V zájmu větší čistoty čelního skla je také vhodnější používat ostřikovače, přestože prší.
Kapesní svítilna jako pomocník
Ve vozidle byste vždy měli mít kapesní svítilnu. Při vystoupení z vozu z důvodu poruchy, nehody nebo z jakéhokoliv jiného důvodu lze na sebe jejím světlem upozornit, aby vás projíždějící řidiči nepřehlédli. Dále je nutné s sebou vždy vozit výstražný trojúhelník a reflexní vestu.
Ing. Ellen Benešová, marketing OSRAM
Obr. 1. Řada automobilových žárovek Osram Night Breaker (zleva: H4, H9, H7, H1 a H3)