časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Nejdelší dálniční tunel na světě osvětlený diodami LED OSRAM

|

Čína v posledních několika letech vynakládá obrovské finanční prostředky na budování moderní dopravní infrastruktury, zejména na stavbu dálnic a rychlostních komunikací s mnoha inženýrskými stavbami, jako jsou tunely a mosty unikátních rozměrů a parametrů. K nejsledovanějším stavbám tohoto druhu v současnosti patří dálniční tunel pod nejdelší čínskou řekou Jang-c‘-t‘iang (Yangzi River), který se staví v Šanghaji a má být dokončen v roce 2010, do zahájení světové výstavy EXPO 2010. Dvoutubusový tunel s vnitřním průměrem 12,7 m je dlouhý 8,9 km, přičemž každý tubus má tři jízdní pruhy a je určen pro jeden směr jízdy. Tunel je vyhlouben 65 m pod dnem řeky mezi pevninou a ostrovem Chongming. Náklady na jeho stavbu se odhadují na 1,5 miliardy amerických dolarů. Pro dokonalé osvětlení vozovky bude v obou tunelech nainstalováno celkem 5 886 tunelových svítidel (obr. 1), ve kterých bude použito více než 410 000 výkonných světelných diod OSRAM Golden Dragon Plus. Nový tunel pod řekou Jangc‘-
t‘iang tak bude zatím nejdelším dálničním tunelem na světě osvětleným výhradně světelnými diodami (LED).
 
Kontrakt na projekt a dodávku osvětlení pro dálniční tunel pod řekou Jang-c‘-t’iang získala společnost Guangzhou ZhongLong Communications Technology Co. Ltd., největší čínský výrobce osvětlovací techniky pro dálnice a rychlostní komunikace, na základě svých velmi dobrých zkušeností s vývojem svítidel pro tunely, ale také proto, že nabídla energeticky úsporné řešení s vysoce výkonnými světelnými diodami. Protože až polovina z celkové spotřeby energie pro provoz tunelu připadá na jeho osvětlení, odhadují odborníci, že průměrná roční úspora energie při použití tunelových svítidel se světelnými diodami bude přesahovat 35 %. To je velmi důležitý argument, protože s ohledem na rostoucí cenu a trvalý nedostatek energie začala čínská vláda klást velký důraz na energeticky úsporná řešení všech projektů a uložila provinčním (místním) vládám, aby zejména při budování dopravní infrastruktury důsledně prosazovaly projekty s co nejvyššími úsporami energie, ve kterých mají LED jako progresivní světelný zdroj k osvětlení silnic a tunelů klíčovou úlohu. Navíc mají LED podstatně delší život než vysokotlaké výbojky a v provozu mohou vydržet i více než 50 000 h. Delší servisní intervaly tak rovněž významně přispívají ke snížení nákladů na údržbu tunelového a dálničního osvětlení.
 
Společnost Guangzhou ZhongLong ve svém projektu použila v tunelových svítidlech nejnovější světelné diody Golden Dragon Plus firmy OSRAM Opto Semiconductors Asia Ltd., která je jejím dlouholetým obchodním partnerem a její produkty jsou pro ni zárukou špičkové technické úrovně a kvality. Světelné diody Golden Dragon Plus se vyrábějí s použitím nejmodernější polovodičové tenkovrstvové technologie ThinGaN®, zaručující vysokou světelnou výtěžnost. Čip je umístěn v kompaktním plastovém pouzdru s integrovaným chladičem, na vrchní straně opatřeném silikonovou čočkou, která zlepšuje světelnou účinnost a světelný tok směruje na požadované místo. Diody jsou k dispozici v různých odstínech bílé barvy s teplotou chromatičnosti od 6 500 K (chladně bílé světlo) do 2 700 K (teple bílé světlo). Kombinací LED s různou teplotou chromatičnosti je možné pro každou specifickou úlohu zvolit optimální osvětlení vozovky, které lze navíc velmi dobře ovládat podle aktuálního jasu vně tunelu. Světelné diody Golden Dragon Plus se při jmenovitém proudu 350 mA vyznačují vynikající svítivostí přibližně 20 cd, světelným tokem až 85 lm a velkým měrným výkonem až 90 lm/W (typické hodnoty se liší podle teploty chromatičnosti).
Kab.
 
Obr. 1. Světelné diody osvětlují tunel pod řekou Jang-c‘-t’iang (Foto: OSRAM)