časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Moderní systém předního osvětlení automobilů (AFS)

|

číslo 3/2002

Moderní systém předního osvětlení automobilů (AFS)

Řidiče povede „inteligentní“ světlo od firmy Visteon. Technologie osvětlení vozidel pro každodenní využití se chystá učinit obrovský krok. Visteon Corporation (NYSE: VS) plánuje dodávat masovému automobilovému trhu v Evropě svůj pokrokový systém předního osvětlení nazývaný zkráceně AFS (Advanced Front Lighting System). První evropská vozidla by měla být vybavena systémem AFS v roce 2003.

Obr. 1.

AFS zlepší celkovou viditelnost vozu i viditelnost pro řidiče v noci a za nepříznivého počasí. Rozdíl řidiči zaznamenají především na silnicích s ostrými zatáčkami. Pohyblivé přední reflektory totiž automaticky upraví nastavení světel podle směru a rychlosti jízdy a umožní tak řidiči vidět do oblastí, jež nejsou současnými světlomety dostatečně osvětleny. Čidla v autě sledují takové faktory, jako je rychlost vozidla a úhly řízení. Podle nich správným způsobem rozdělují světlo a ovládají reflektory. Elektronická řídicí jednotka (ECU) zpracovává údaje a aktivuje systém osvětlení. Pro dynamické natáčení světel do zatáček je světlomet vybaven krokovým motorem, jenž zajišťuje potřebný pohyb.

Rozdíl mezi nabídkou Visteonu a konkurenčních systémů spočívá v tom, že Visteon používá lacinější halogenovou žárovku namísto xenonové výbojky. „Tuto techniku proto můžeme nabízet zákazníkům za příznivou cenu,“ řekl Rainer Neumann, manažer evropské divize osvětlení vozidel společnosti Visteon.

Další výhodou, kterou systém AFS poskytuje, je rozšíření zorného úhlu. Světla na základě úhlu řízení odhadují, co lidské oči při zatáčení uvidí. „Inteligentní světlo“ systému AFS plní krajně důležitou funkci pro viditelnost při řízení. Je dalším příkladem vedoucího postavení společnosti Visteon v nabízení systémů pro bezpečný provoz automobilů.

Obr. 2.

Příslušné regulační orgány Evropské unie mají vydat konečný souhlas k systému AFS v roce 2003. Ten umožní, aby se adaptovatelné systémy osvětlení v budoucnu staly součástí každodenního provozu vozidel. Nová technologie bude oficiálně uvedena na trh ve dvou fázích. Řešení fast track (rychlé sledování) umožní otáčení potkávacího světelného svazku; na trhu se očekává v roce 2003. Úplná verze AFS s dalšími prvky, jako je např. ovládání světelného svazku podle charakteru komunikace (např. dálnice) nebo rozložení světla v nepříznivém počasí, má být podle plánu schválena do roku 2005. Vývoj jde ještě o krok dál. Například přizpůsobivé světlometové systémy a systémy pro „inteligentní“ rozložení světla mohou být spojeny s navigačním systémem, což by umožnilo již předem optimalizovat výkon světel podle podmínek dané silnice.

Automobilový průmysl se začal touto záležitostí zabývat v roce 1993, kdy devět výrobců automobilů, světel a čelních reflektorů zahájilo projekt AFS Eureka. Dnes na této technologii spolupracuje 23 společností, včetně společnosti Visteon.

Obr. 3. Obr. 4.

Visteon Corporation se řadí k předním světovým dodavatelům, kteří poskytují komplexní servis a technologická řešení na základě přání zákazníků. Společnost Visteon nabízí své služby a produkty celosvětově prostřednictvím široké prodejní sítě. Firma má přibližně 79 000 zaměstnanců, více než 180 technických, výrobních a prodejních center v 25 zemích světa.

Vladimíra Kadlecová, PR McCann Praha, Ing. David Voženílek (odborná stránka), Dalibor Mikuš (grafika) – Výzkum a vývoj světelné techniky ELTG, Autopal s. r. o., Nový Jičín

Tiskové zprávy společnosti Visteon, fotografie a podrobné specifikace výrobků jsou k dispozici na adrese www.visteon.com

Autopal, s. r. o.
Lužická 14
741 01 Nový Jičín
tel.: +420-556-78 01 11,
fax: +420-556-78 06 66
e-mail: gmalerov@visteon.com