FontanaArte – historie společnosti
FontanaArte – historie společnosti Studio FontanaArte Studio FontanaArte bylo založeno v roce 1932 architektem Gio Pontim jako umělecké oddělení společnosti Luigi Fontana, tehdejší jedničky mezi společnostmi zabývajícími se druhotným zpracováním skla. Činnost studia byla nejprve zaměřena na výrobu uměleckých vitráží, z nichž mnohé jsou ještě dnes funkční zdobnou součástí kostelů a katedrál, např. milánského dómu nebo katedrály v Brazílii. Architekt Ponti si při práci se sklem uvědomil, jak obrovské možnosti tento materiál nabízí v souvislosti se zařizováním interiérů. Veden touto intuicí začal navrhovat a vyrábět nábytek, svítidla a další předměty se sklem jako hlavní dominantou. Kromě toho, že své nápady uplatnil při zařizování mnoha významných domů, které sám navrhoval, vznikly i ucelené řady určené pro obchod. Tak vznikal pojem FontanaArte, neodmyslitelně spojený se sklem a designem. Vedle Gio Pontiho zde byl vůdčí osobností také Pietro Chiesa – významný architekt, jenž byl přizván ke spolupráci. Chybná strategie Velký růst společnosti trval jen do chvíle, kdy významná Gruppo Internazionale koupila se společností Luigi Fontana i studio FontanaArte. Striktně průmyslová kultura Společnost Gruppo, příliš zaměřená na průmyslovou kulturu a na „velká čísla„, směrovala její vedení k strategickým rozhodnutím, která se ukázala být velmi chybná. Projekty byly svěřovány neznámým návrhářům, považovaným za „komerční“, používaly se nejrůznější materiály – plasty, kov, pryž apod. Rovněž byla opuštěna původní, vítězná myšlenka v historii firmy. Návrat k původní myšlence V roce 1979 společnost koupilo několik soukromých osob. Doktor Carlo Guglielmi, jediný z nich činný přímo ve společnosti, byl zvolen ředitelem. Strategie návratu k myšlence stojící u zrodu firmy (spojení zvučných jmen z architektury a skla jako materiálu určujícího produkci) se ukázala jako ta správná. Byla vytvořena skupina architektů, kteří kromě projektování pracovali také jako poradci ohledně obecných aspektů. Gae Aulenti se stal uměleckým ředitelem, Pierluigi Cerri osobou zodpovědnou za image společnosti, měl na starosti katalogy, informační brožury a reklamu. Piero Castiglioni zastával funkci poradce pro osvětlovací techniku. Daniela Puppaová a Franco Raggi se starali o speciální akce (instalace, výstavy, příprava odborných publikací, návrhy obchodů v Milánu a v Los Angeles). Jako projektanti byli ke spolupráci zváni i Vittorio Gregotti, Steven Holl, Vico Magistretti, Renzo Piano, Umberto Riva, Alvaro Siza, Ettore Sottsass. Intelektuální ryzost a možnost pracovat pro FontanaArte bez omezení diktovaných potřebami komerce zaručovala velmi vysokou kvalitu jejich návrhů. FontanaArte dokáže být výrobní a obchodní společností, ale v první řadě chce být líhní nových nápadů a projektů. Výrazný rozvoj firmy – vznik nových divizí V roce 1993 Společnost FontanaArte koupila firmu Candle. Zahájila program vývoje osvětlovací techniky určené „mladším spotřebitelům„, dobře informovaným o nových trendech v designu a dbajícím na vysokou kvalitu užitých materiálů. Cenově se tato řada pohybuje ve středním pásmu, ve srovnání s cenami výrobků FontanaArte vychází příznivěji. Projektování výrobků Candle, vyznačujících se technickými a tvarovými inovacemi se zvláštním přihlédnutím k novým materiálům, bylo svěřeno početné skupině mladých architektů (např. Bergo a Peracchio, Calvi & Merlini-Moya, Mario Falci, Piero Russi, Carlo Tamborini, Paolo Zani). V roce 1993 byla založena společnost Schopenhauer, dnes FontanaArte Arredo, která má na starosti zařizování interiérů. Jejím cílem je vytvořit kolekci, již lze doplnit osvětlovací technikou vyznačující se vysokou formální, inovační a výrobní kvalitou. V roce 1998 byla architektu Rodolfu Dordonimu svěřena úloha speciálního poradce pro tuto kolekci, přičemž záměrem bylo sledovat a rozvíjet zaměření firmy a výrobní řadu zahrnující vlastní projekty jiných architektů a designérů. Vzhledem k záměru stále více rozvíjet obor osvětlení pro kanceláře a pracovní místa koupila firma FontanaArte v roce 1996 značku Naskaloris, prestižní označení v oblasti výroby kancelářských svítidel. V říjnu 1996 vznikla technická divize (divisione Tecnica), pod niž spadají všechny „technické“ výrobky z různých kolekcí. Divize funguje jako základní spojení s trhem. Velký význam zde mají projekty takových architektů, jako je Gae Aulenti, Piero Castiglioni, David Chipperfield, Harry a Camila, Matteo Thun a práce studia Metis. Vzhledem k různorodosti značek a potřebě stále těsnějšího sepětí trhu a projektů, nastoupil v roce 1997 ředitel společnosti Carlo Guiglielmi osobně na místo uměleckého ředitele v oblasti osvětlovací techniky. V září 1998 byla založena divize Gli Oggetti di FontanaArte, která se zaměřuje na vše kolem potřeb domu (předměty dekorativní i užitné). V této divizi pracuje mnoho významných architektů (např. Monique Bonadeiová, Mario Falci, Daniela Puppaová, Piero Russi, Ettore Sottsass, Paolo Zani). V listopadu 1997 bylo přímo v centru Milána, na adrese via S. Margherita 4, slavnostně otevřeno předváděcí centrum (showroom) FontanaArte o rozloze 1 000 m2 výstavní plochy a technického zázemí. Je místem setkávání a prezentací věnovaných designu, umění a architektuře a prezentací výrobků jednotlivých kolekcí a divizí. Jeho autory jsou Franco Raggi, Piero Russi a Carlo Guglielmi. Obchodní organizace FontanaArte je činná po celém světě. Značná pozornost je věnována trhu USA, kde je v Los Angeles její zastoupení i předváděcí prostory. Přehled hlavních divizí společnosti
Obr. 7. Neo – stojanové svítidlo pro 2 zářivky FQ 24 W, G5 s s průsvitným bílým a barevným reflektorem z metakrylátu, design Luisa Calviová, Mauro Merlini, Carlos Moya FontanaArte v Praze Firma Hagos, která již dvanáct let dováží na český trh italská svítidla, otevřela předváděcí prostory s designovými svítidly. Zde kromě firmy Fabbian, se kterou spolupracuje od svého vzniku, představuje další pojem z oblasti osvětlení – firmu FontanaArte. Jejím výhradním zástupcem je od roku 2003. Hagos s. r. o. | ||||||