Denní osvětlení ve školách podle ČSN EN 17037
Ing. Miroslav Čermák, Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební Vysoké Mýto
Sluneční paprsky a denní světlo jsou neodmyslitelnou součástí života člověka. Mají zásadní vliv na lidský organismus a celkovou duševní pohodu. V současné době tráví lidé větší část dne v uzavřených prostorách ať na pracovištích, doma, či ve školních učebnách a je otázkou, zda je v těchto prostorech dostatek denního světla.
Důležitým parametrem je i vývoj člověka a situace, kdy již v předškolním a školním věku se má dbát na to, aby všechny pracovní prostory dětí a studentů byly dostatečně osvětleny denním světlem.
Množství denního osvětlení ve vnitřních prostorech se z hygienického hlediska řeší především při výstavbě nových budov či rekonstrukcích budov stávajících.
Tento článek je zaměřen na základní seznámení čtenáře s problematikou denního osvětlení ve školách v souvislosti s legislativou, a především na zjištění kvality denního světla ve stávajícím školském objektu ve vztahu k dnešním platným vyhláškám a normovým hodnotám.
Denní osvětlení ve vnitřních prostorech
Cílem návrhu denního osvětlení je zajistit v místnosti dostatek světla, které je rozptýlené v atmosféře, a vytvořit tak vhodné světelné podmínky pro zrakové práce konané v interiéru. Zraková pohoda je stav splňující hygienické požadavky, které závisejí na intenzitě a kvalitě denního osvětlení. K posouzení denního osvětlení se zpravidla používá model zatažené oblohy v zimě, nezávisle na světových stranách. V takovém případě je slunce zakryto mraky a obloha působí jako plošný zdroj světla. Jas oblohy se mění jen s výškou nad horizontem. Příslušné požadavky se tedy týkají všech místností bez ohledu na světové strany.
Pro zajištění dostatečného denního osvětlení během roku mají mít osvětlovací otvory odpovídající plochu. Pří hodnocení příspěvku denního světla se zohledňuje dostupnost denního světla v daném místě a vlastnosti prostoru (např. vnější překážky, činitel prostupu zasklením, tloušťka stěn a střech, vnitřní členění a činitel odrazu světla povrchů, vnitřní vybavení apod.).
Množství světla v místnostech, jeho složení, poměry a prostorové rozdělení rozhodují o zrakové pohodě člověka. Zdravotní, ekonomický a ekologický důvod jsou aspekty, které dávají přednost dennímu osvětlení před osvětlením umělým
Hygienické požadavky na stavby – denní osvětlení škol
Rok 1956 je pro posuzování denního osvětlení v naší republice přelomový. Je to rok, kdy vyšla první specializovaná norma na denní osvětlení (ČSN 73 0511:1956 – denní osvětlení průmyslových budov). Je to přechod od normování osvětlovacího otvoru k požadavkům na úroveň denního osvětlení. V roce 1965 vyšla norma pro denní osvětlení škol ČSN 36 0041.
pokračování...