Bezpečnost na přechodech
Bezpečnost na přechodech Ing. Milan Hradec, Karel Vojta, Vzhledem ke zvýšenému počtu dopravních nehod na přechodech pro chodce, a to i v souvislosti se změnou ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, vyvinula skupina společností ELTODO systémy pro dopravu, které tyto negativní jevy podstatně omezují. Dopravní systémy (dále jen systémy) jsou určeny pro všechny typy přechodů. Jejich základní předností je důrazné upozornění řidičů na blížící se přechod pro chodce. Ovšem vinu na nehodách nemají jen neukáznění řidiči, ale i chodci, kteří si nesprávně vykládají úpravu tohoto zákona ve smyslu „absolutní přednosti chodců na přechodech„. V neposlední řadě se na tomto stavu podílí i současné uspořádání přechodů a jejich špatná viditelnost. Obr. 3. Návěstidlo se symboly S4 a S7 upozorňující řidiče na přechod Z vlastních zkušeností víme, že díky přisvětlení přechodů se zde výrazně zvyšuje bezpečnost chodců. Toto tvrzení vychází i z nezávislé studie BESIP – Bezpečnost na přechodech. V praxi se velmi dobře osvědčilo přisvětlení přechodu světlem s odlišným barevným tónem, s osvětlením větší intenzity. V uvedených systémech jsou využívána svítidla typu OP 03 s krytím IP65 a asymetrickým rozložením svítivosti (obr. 1). Ta vyzařují světlo bílé barvy s vyšším světelným výkonem, při němž jsou v nočních hodinách a v jinak nepříznivých situacích (např. při zhoršených meteorologických podmínkách, jako je déšť, mlha, sníh apod.) dobře vidět i chodci, kteří jsou oblečeni do tmavého oděvu (obr. 2). Chodec je tak vlastně pozorován v pozitivním kontrastu ve směru jízdy vozidla. To umožňuje řidiči lépe rozpoznat chodcův úmysl a přizpůsobit jízdu tak, aby nedošlo ke střetu. Zvýšit bezpečnost na přechodech však pomáhá nejen přisvětlení přechodů. Na frekventovaných nebo málo přehledných přechodech doporučujeme samotné přisvětlení doplnit nadstandardním zabezpečením. Mezi nejpoužívanější zabezpečovací prvky patří návěstidla se symboly S4 a S7 – Signál blikajícího žlutého světla ve tvaru chodce LED (obr. 3), proměnné dopravní značky s LED A12 „Pozor děti„ (obr. 4) a LED IP 6 „Přechod pro chodce„ (obr. 5). Tyto prvky lze navíc doplnit optickou infračervenou závorou, která omezí provoz instalovaného zařízení pouze na situaci při vstupu chodce do vozovky. Schéma nadstandardně vybaveného přechodu je ukázáno na obr. 6. Pro konstrukci systémů se používají hraněné stožáry speciálně vyvinuté pro tento účel, které svými mechanickými vlastnostmi (snadná deformovatelnost při nárazu vozidla) rovněž přispívají ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V posledních dvou letech bylo jen na území hl. m. Prahy realizováno více než sto takto vybavených přechodů v různých variantách, a to včetně montáže. Lze tvrdit, že zmíněný produkt, dodávaný „na klíč„, podstatnou měrou přispívá ke zvýšení bezpečnosti chodců na přechodech. Bezpochyby i na určených místech nalezne uplatnění. Snahu o zpřehlednění dopravy v okolí přechodu a zmíněné zajištění bezpečnosti chodců i řidičů ve městě či obci lze zcela jistě považovat za správný a prozíravý krok. ELTODO EG, a. s. | |||||