perspektívy elektromobility 8 príloha časopisu Elektro 2013 V roce 2013 elektromobilita v ČR již nebyla tak mediálně v popředí, jako v pře-dešlém roce, ale přesto neustále roste. Její rozvoj brzdí zejména nedostatek elektromo-bilů a nízká cena spalovacích vozidel. Ak-tuálním konkurentem elektromobilů para-doxně není CNG, ani hybridní pohony, ale extrémně nízká cena spalovacích vozidel a také nízká spotřeba moderních downsi-zovaných motorů s turbem, common rail vstřikováním nafty, filtrem pevných částic a se zachytáváním CO2 pomocí močoviny známé jako AdBlue.Elektromobily V ČR jezdí kolem 350 elektromobilů. Po-čet vozidel stále narůstá. Počet 150 elektro-mobilů ze starší generace Peugeot 106 a Part-ner, Citroen Saxo a Berlingo, VW Golf City stromer již byl loni překonán aktuální gene-rací elektromobilů, reprezentované typy Cit-roen C-Zero, Peugeot iOn a Mitsubishi MIEV – celkem 150 elektromobilů, Nissan Leaf 4, Tesla Roadster 3. V roce 2013 se již začal prodávat Nis-san Leaf (obr. 1) druhé generace s dojez-dem 200 km a rychlým nabíjením. První 3 kusy dlouho očekávané Tesly S (obr. 2), která na jedno nabití ujede 502 km, dostali jejich majitelé v září 2013.Profesionálními přestavbami se v ČR za-tím stále zabývá Hulínská společnost EVC Group. Ta se po úspěšných přestavbách vo-zidel Škoda Roomster, Fabia, Fabia Combi a Superbu II pod značkou VUT SUPER EL, nyní zaměřila na velké elektrické dodávky na platformě Citroen Jumper. Tyto eDodáv-ky EVC mají dojezd přes 200 km s možnos-tí jednoduché a rychlé výměny Li-Pol aku-Současný stav a trendy elektromobility z ČR Jaromír Marušinec,Asociace elektromobilového průmyslu ČR mulátorů a AC rychlonabíjením s příkonem až 100 kW. Nyní jezdí pro slovenský pro-jekt GreenWay.Po Česku jezdí i několik čistě elektric-kých továrních Octavií Green-E-Line před-chozí generace, které Škoda Auto zatím pou-ze půjčuje proškoleným řidičům a prodávat zřejmě neplánuje.Elektromobily se prodávají i pro řidiče mladší 18 let. Například letos je v prodeji i čistě elektrický Aixam.Letos se očekává i zahájení prodeje prémi-ového elektromobilu BMW i3. Jeho unikát-ní lepená konstrukce bez B sloupku je z kar-bonového kompozitu, plastového povrchu a pohonu z recyklovaného hliníku. BMW i3 používá konektor COMBO 2 pro AC i rych-lé DC nabíjení. Baterie Samsung umožnuje dojezd 130 km, který lze volitelně prodloužit možným vložením malého motorgenerátoru.V segmentu plug-in hybridů, čili elektro-mobilů s prodlouženým dojezdem, se v ČR nejlépe prosazoval Opel Ampera s čistě elek-trickým dojezdem až 80 km. Letos se snížila cena tohoto vozu pod 1 mil Kč. Dále se pro-dává i nová verze Toyoty Prius plug-in.Elektrobusy Kromě dlouhého elektrobusu SOR EBM 10,5, který slouží v Ostravě a v Popradu, byla představena i kratší verze SOR EBN 8 (obr. 3) Obr. 1. Nissan Leaf druhé generace Obr. 2. Elektromobil Tesla model S Obr. 3. Elektrobus SOR EBN 8 (zdroj: http://www.sor.cz/site/gallery/items/gallery-27/img_ 0271.jpg)