perspektívy elektromobility príloha časopisu Elektro 2013 3 Perspektivy elektromobility III – speciální vydání jako přílohu časopisu Elektro (ISSN 1210-0889) vydalo nakladatelství FCC Public s. r. o. 7. 10. 2013. Samostatně neprodejné. Informace na www.fccpublic.cz Rozvoj elektromobility na Slovensku ........................................4 Peter Badík, SEVA – Slovenská asociácia pre elektromobilitu Emisie, hluk a ďalšie negatívne faktory, ktoré sú spojené s cest-nou dopravou, majú vplyv nie len na ľudské zdravie, ekológiu, ale aj na hospodárstvo krajiny. Elektromobilita predstavuje reál-ne riešenie, ktoré je výsledkom technického pokroku vo viace-rých vedných disciplínach v poslednej dekáde. Obmedzené zá-soby pohonných hmôt, ich neustále rastúca cena, ale aj podpo-ra rozvoja hospodárstva, je motorom inovácií v segmente, akým je elektromobilita. Slovensko sa v najbližších rokoch môže po-staviť výzvam čelom a využiť jedinečnú príležitosť, ktorá sa mu naskytla.Potreby a perspektívy výskumu a vzdelávania v oblasti elektromobility .............................................................6 Viktor Ferencey, Juraj Madarás, Martin Bugár, Slovenská technická univerzita, Fakulta elektrotechniky a informatiky, Ústav automobilovej mechatroniky Vzhľadom k tomu, že doprava bude naďalej životne dôležitým článkom v ekonomickom reťazci modernej spoločnosti, systém konštrukcie a vývoja elektromobilu stále bude predstavovať pod-statu automobilového priemyslu a teda aj rozhodovanie o výbere a integrácii pohonných jednotiek a vhodných energetických systé-mov do elektromobilu budúcnosti. Rozvoj dopravy bude vyžado-vať výskum a vývoj nových hybridných automobilov a elektro-mobilov s progresívnymi pohonnými a energetickými systémami a možnosťami ich rozvoja.Současný stav a trendy elektromobility z ČR ...........................8 Jaromír Marušinec, Asociace elektromobilového průmyslu ČR V roce 2013 elektromobilita v ČR již nebyla tak mediálně v po-předí jako v předešlém roce, ale přesto neustále roste. Její roz-voj brzdí zejména nedostatek elektromobilů a nízká cena spalo-vacích vozidel.Riadiace a kontrolné systémy elektrickej formule .................10 František Kudlačák, Ján Laštinec Slovenská technická univerzita v Bratislave, Fakulta informatiky a informačných technológií Vývoj elektrických vozidiel v poslednom čase zažíva prudký vzostup. Súčasťou rodiny elektrických vozidiel sú aj výkonné súťažné vozidlá, v ktorých je potrebné riešiť veľa elektrických systémov, ktoré musia navzájom spolupracovať. Nasledujúci článok opisuje model použitých elektrických systémov, ich komunikáciu a realizáciu v študentskej formule tímu STUBA Green Team.Elektrobicykel – perspektívny prostriedok individuálnej dopravy ...............................................................12 Peter Tunega, www.ecyklo.sk Moderná a zdravá forma prepravy – a nie len to, ale aj zábavy a re-laxu, to je jazda na modernom elektrickom bicykli. Bicyklovanie je úžasné už vo svojej podstate. Umožní absolvovať výlety po okolí, v prírode, jednoduchú prepravu po meste bez zápch, jazdia na nich deti, mladý a aj starí ľudia.Elektrobicykle spájajú rodiny ..................................................14 Csilla Droppová, Strojsmalt, s.r.o. Elektrobicykle si na slovenskom trhu ešte iba hľadajú svoje miesto. Je však zrejmé, že stále viac sa budú stávať súčasťou našich súkrom-ných aj pracovných životov Na veletrh Amper do Brna .......................................................15 Mezinárodní veletrh elektrotechniky, elektroniky,automatizace, ko-munikace, zabezpečenía osvětlení AMPER, se pyšní svou dlouhole-tou působností, vysokým počtem spokojených návštěvníků a parti-cipací vystavovatelů světoznámých firem. obsah NA TITULNÍ STRANĚPartner s elektrickým pohonem O značce Peugeot se dá říci, že zahá jila éru elektrických vozů v České republice. Stalo se tak v prosinci roku 2010, kdy uzavře-la s energetickou společností ČEZ smlouvu o pronájmu 65 elektromo-bilů Peugeot i0n. Brzy poté byl ten-to malý osobní elektrický vůz k vi-dění zejména v ulicích metropo-le, kde byl díky zářivě zelené barvě nepřehlédnutelný. V roce 2012 se stal Peugeot iOn nejprodávanějším elektromobilem v ČR. V roce 2014 značka Peugeot svoji nabídku bez-emisních dopravních prostředků rozšíří o elektrickou dodávku Peugeot Partner.Tento vůz je určen hlavně podnikatelům a firmám, kterým nabí-zí zodpovědný přístup k zajištění mobility přizpůsobený jejich růz-ným potřebám, poskytuje jim novou míru potěšení z řízení a zaruču-je nepřekonatelně nízké provozní náklady. Nový elektrický Peugeot v sobě snoubí příjemné řízení elektromobilu s výhodami, které stojí za úspěchem klasického modelu Partner. Jsou to moderní a atraktiv-ní design, modularita, praktičnost a nejlepší přepravní kapacita v da-ném segmentu. Partner s elektrickým pohonem je k dispozici ve dvou verzích (L1 a L2) s odlišnými délkami karoserie (438 cm a 463 cm) a v seg-mentu malých dodávek s elektrickým pohonem nabízí největší ob-jem nákladového prostoru. Užitečný objem verze L1 je 3,3 m3 s uži-tečnou délkou 180 cm, zatímco verze L2 má objem 3,7 m3 s užiteč-nou délkou 205 cm. Užitečná hmotnost může být až 685 kg, což je nejvíc v dané kategorii. Ve standardním evropském režimu (NEDC) je dojezd vozu 170 km a elektrický Partner se tak stává v kategorii elektrických dodávek jednoznačnou referencí. Vůz nabízí dva typy nabíjení baterií, vyhovující všem potřebám využití:− rychlé nabíjení pomocí specifického nabíjecího zařízení napáje-ného z trojfázové sítě 380 V, jemuž stačí pouze asi 20 min pro nabití akumulátoru na 50 % kapacity nebo přibližně 30 min pro dosažení 80 %,− normální nabíjení z klasické jednofázové zásuvky 230 V. K nabití na 100 % dojde přibližně za 7,5 h.Díky uživatelským nákladům 0,9 až 2 €/100 km (což je evropský průměr), podle ceny elektřiny v dané zemi, jsou účty za spotřebo-vanou energii pro profesionální uživatele zcela nepřekonatelné, bez ohledu na používaný způsob nabíjení. Provozní náklady jsou nižší rovněž oproti vozu se spalovacím motorem, protože není nutné mě-nit olej, ve voze je méně dílů vyžadujících údržbu a vlivem brzdného účinku rekuperace energie při zpomalení není nutné tolik sešlapávat brzdový pedál. Pro svoje vlastnosti je elektrický Partner určen všem profesionálním zákazníkům, kteří se snaží omezit dopad emisí na životní prostředí a snížit výdaje za pohonné hmoty. Perspektívy www.fccpublic.cz príloha časopisu Elektro 2013 Rozvoj elektromobility na Slovensku Výskum a vzdelávanie v oblasti elektromobility Současný stav a trendy elektromobility z ČR Riadiace a kontrolné systémy elektrickej formule Elektrobicykel – perspektívny prostriedok individuálnej dopravy III