30 příloha časopisů Elektro a Automa 2013 perspektivy elektromobility Auta z plastu Jednou z mnoha zkratek, které poletují stránkami motoristických magazínů, je CFRP. Běžnému smrtelníkovi nesrozumitelná skupi-na písmen znamená polymer zpevněný uhlí-kovými vlákny (carbon-fiber-reinforced poly-mer). Takže plast, nebo lidově „umělá hmo-ta“. Jde o nový typ materálu, který až dosud bylo poměrně obtížné a především drahé vy-rábět ve velkém množství. Už řadu let se sou-částky z tohoto materiálu využívají ve For-muli 1 – jako odpružení, křídlo, volant nebo skříň převodovky. Uhlíkové součástky na-jdeme také na dražších nebo profesionálních jízdních kolech.V posledních letech si brousí zuby na ma-sivní využití tohoto materiálu také automo-bilky. Primárně ty německé, které vyrábě-jí luxusní vozy, jako Mercedes-Benz, BMW (obr. 1), ale i Volkswagen. Všechny intenziv-ně pracují na postupech, které umožní vyrá-bět z CFRP některé díly karoserie v požado-vané kvalitě a za nízkou cenu. Výhody jsou nasnadě: snížení hmotnosti vozů, tedy nižší spotřeba, což v případě elektromobilů zna-mená i delší dojezd na jedno dobití baterie.Společnost Volvo za přispění Evropské unie dokonce rozjela výzkumný program, který má ověřit možnost, jak využít speci-Lepší auta díky novým materiálům Jan Horčík, www.hybrid.cz Auta se mění. Západní automobilový průmysl si po 40 letech blaženého spánku vši-ml, že inovovat je třeba i jinde než v oblasti bezpečnosti, vybavení interiéru a výko-nu motorů. Objevují se nové druhy pohonu a spolu s nimi přicházejí na scénu i zce-la nové materiály.ální kompozit z uhlíkových vláken a prys-kyřice k tomu, aby karoserie vozu fungova-la jako baterie.Vzácné elektromotory Jedním z problémů, s kterými se setkávají nové druhy automobilového pohonu, zejmé-na ty částečně nebo plně elektrické, je skuteč-nost, že elektromotor a další důležité součásti jsou vyrobeny s nemalým podílem vzácných kovů. Jeden příklad za všechny: magnetic-ký obvod moderních elektrických motorů je tvořen magnetickým materiálem s přísadou kovů vzácných zemin – neodymu a dysprosia. A jelikož asi 97 % světové produkce kovů vzácných zemin ovládá Čína, může snadno vykonávat nátlak na výrobce elektromobilů neúměrným zvyšováním ceny této suroviny.Automobilky se tomu pochopitelně sna-ží čelit. A poměrně úspěšně. Nissan aktuál-ně pro druhou generaci svého elektromobilu Leaf, která byla na přelomu roku představe-na v Japonsku a následně v USA, připravil nový elektromotor (obr. 2), který je nejen leh-čí, ale především při jeho výrobě je spotřeba dysprosia o 40 % nižší.Vývoj nového elektromotoru spadá pod prioritní zelený program Nissanu (Nissan Green Program 2016), jehož cílem je mini-malizovat při výrobě využívání přírodních zdrojů. Nissan proto aktivně podporuje vý-zkumy hledající náhradu nejen za dysprosi-um, ale i za ostatní kovy vzácných zemin, jako je například cer nebo lanthan. Ty se vy-užívají v katalyzátorech automobilů, stejně jako platina a další vzácné kovy.Vzdušné baterie S elektromobily přímo souvisí i další nový materiál. Kritickou součástí elektrického auta je kromě elektromotoru baterie. V současné době jsou v kurzu lithium-iontové baterie. Obr. 1. Příklad vozu s karosérií, jejíž podstatné části jsou z plastu – BMW i3 Coupe s elektrickým motorem 128 kW, zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než 8 s Obr. 2. Motor elektromobilu Nissan Leaf druhé generace. Magnetický obvod motoru je z materiálu, který se vyznačuje omezeným obsahem kovů vzácných zemin