28 příloha časopisů Elektro a Automa 2013 perspektivy elektromobility Když v roce 1997 uvedla automobilka Toyota první generaci Toyoty Prius v Japon-sku, jednalo se o jedno z prvních sériově vyrá-běných hybridních aut na světě. Když se v roce 2000 dostalo i do Evropy, způsobilo v Evro-pě doslova hybridní boom. Prodalo se jich asi 2 miliony kusů. Je to vůz na pomezí nižší střed-ní třídy a střední třídy. Navíc od roku 2012 se Prius začal vyrábět také ve verzi plug-in hyb-rid a právě tento model, získala naše redakce k zimnímu redakčnímu testu (obr. 1). Označení plug-in hybrid znamená mož-nost nabíjet baterie automobilu z elektroroz-vodné sítě. Dosud to Prius neumožňoval a ba-terie se daly dobíjet pouze energií spalovací-ho konvenčního motoru s generátorem nebo rekuperací. Tato možnost byla ponechána i ve verzi plug-in hybrid. Je třeba přiznat, že možnost dobíjet Pri-use z elektrorozvodné sítě je opravdu velké plus, a automobil tím dostal úplně jiný roz-měr a smysl. Ne nadarmo si Toyotu Prius plug-in hybrid vybral za svůj vůz monacký princ Albert II. Z toho by mohl vzniknout do-jem, že jde o automobil pouze pro vyvolené, ale není tomu tak. Systém pro podporu říze-ní (hybrid synergy drive) je natolik přizpůso-bivý, že si v něm každý najde své.Test: Toyota Prius plug-in hybrid Prius plug-in hybrid je vybaven klasic-kým spalovacím motorem 1,8 VVTi o vý-konu 99 k (73 kW). Akumulátor obsahuje lithium-iontové baterie, které napájejí syn-chronní motor s permanentními magnety pro pohon zadní nápravy. Motor má elektrický výkon 37 k (27 kW) při maximálním napětí 650 V. Bezstupňová převodovka e-CVT pře-vádí na tuto nápravu také výkon spalovacího motoru. Jízdní režimy Řidič má na výběr z několika jízdních módů (obr. 2), kdy můžete mít z Priuse auto s klasickým spalovacím motorem s relativ-ně nízkou spotřebou, nebo hybrid (HV mód) , kdy auto samo přepíná mezi spalovacím motorem a elektromotorem, nebo lze udělat z Priuse čistý elektromobil (EV mód) s ben-zínovým motorem v záloze. Spalovací motor lze však úplně odpojit stisknutím tlačítka pro režim CITY, které mí opodstatnění zejména v hustém městském provozu, během popo-jíždění a při malých rychlostech. EV mód a CITY mód je možné používat pouze tehdy, má-li automobil dostatek energie v bateriích po dobití ze sítě. Jakmile jsou baterie vybi-ty, lze jezdit pouze v hybridním módu (HV). S plně dobitými bateriemi lze ujet s čistě elektrickým pohonem asi 25 až 30 km. Auto-mobil má hmotnost 1850 kg, což není zrovna málo, ale je třeba si uvědomit, že jen baterie váží 80 kg. Akumulátor je umístěn v zavaza-dlovém prostoru vozidla. Amperové kilometry Automobil jsme testovali při teplotách pod bodem mrazu, což jsou pro elektromobil, či hybrid takřka extrémní podmínky. Všechny jízdní režimy (EV, HV a CITY) lze ještě kom-binovat s režimem ECO, kde Prius sníží otáč-ky ventilátorů a omezí odezvu na plyn, čímž naskáčou nějaké ty amperové kilometry na-víc. V případě jízdy na benzín se sníží spotře-ba motoru. Samozřejmě jako u všech elektro-mobilů a hybridů i zde funguje rekuperace, au-tomobil dokonce rozpoznává energii dodanou do baterií při běžném nabíjení a energii zre-Obr. 1. Konektor pro připojení nabíjecího kabelu se u Toyoty Prius plug-in hybrid nachází v pravé zadní části vozu, konektor i nabíjecí kabel jsou odolné proti vodě, sněhu a extrémním podmínkám Obr. 2. Volič bezstupňové převodovky má 4 volby, volba R pro jízdu vzad, volba N pro neutrál, volba D pro jízdu vpřed a volba B pro jízdu vpřed se zvýšenou rekuperací, v případě malé kapacity akumulátorů slouží jako motorová brzda Hybrid povýšen do šlechtického stavu Jakub Špaček