22 příloha časopisů Elektro a Automa 2013 perspektivy elektromobility Proklamovaným krédem Vaší společnosti je specializace na navíjení rotorů a stato-rů. Proč tu není zmínka o celém motoru?Společnost SOPO už od svého založení v roce 1993 nemá ambice být výrobcem elek-tromotorů. Tím se zabývají společnosti, kte-rým bychom ani zdaleka nemohli konkurovat. Ovšem specializovat se na vinutí a dodávat je výrobcům elektrických motorů, to už zaklá-dá možnosti spolupráce, z které mají užitek všichni zúčastnění. Proto SOPO GROUP vy-rábí malé, střední i velké série rotorů a stato-rů, nikoliv celé motory. A s tím souvisí i dal-ší část naší činnosti: zabýváme se vývojem technologií vinutí pro vlastní výrobu.Jak velká je Vaše firma a jaké má postave-ní na trhu s elektrickými točivými stroji?Skupinu SOPO GROUP tvoří společnosti SOPO s. r. o., SOPO-SERVIS s. r. o. a SOPO MOTOR s. r. o. Jsou to české privátní fir-my s ročním obratem kolem 13 milionů eur a průměrným meziročním nárůstem obratu 10 až 20 %. Mateřská firma SOPO s. r. o. má základní kapitál 12 milionů Kč. Výrobní stře-diska jsou v Modleticích u Prahy, Nebovidech u Kolína a Jedovnici u Blanska. Ústředí, pro-dej, nákup a centrální sklad je v Modleticích.Takový objem zakázek lze jen těžko reali-zovat v rámci naší republiky. Jak velký je podíl vašich aktivit v zahraničí?Na export připadá asi 90 % objemu výroby. Máme obchodní partnery hlavně v Německu.Kdo jsou vlastně Vaši zákazníci?Mezi našimi zákazníky jsou výrobci elek-trických točivých strojů všeho druhu a všech velikostí, tedy motorů i generátorů, servomo-torů apod. Jednu skupinu, která se výrazně rozrůstá, tvoří výrobci elektromotorů pro po-hon elektromobilů, lodí, elektrických mope-dů, motorek, koloběžek, kol a invalidních vozíků. V roce 2012 jsme vyrobili přibližně 350 000 statorů a 350 000 rotorů.Asi není jednoduché uhlídat kvalitu všech výrobků, které opouští vaše sklady. Máte Specialista na navíjení rotorů a statorůnějaký recept na to, abyste svými výrobky maximálně uspokojili zákazníky?SOPO GROUP zavedla v roce 2003 (a ne-ustále udržuje) systém jakosti podle EN ISO 9001-2000. Tento systém máme certifikován společností TÜV. To ale považujeme hlavně za nezbytné organizační opatření. Největší naše bohatství jsou znalosti lidí a jejich od-borný potenciál. Disponujeme špičkovým nejmodernějším technologickým vybavením a především zaměstnanci, jejichž vysoká od-bornost umožňuje skupině SOPO GROUP splnit jakékoli požadavky zákazníků v oblasti navíjení, a to v nejvyšší kvalitě, krátkých ter-mínech a za velmi výhodnou cenu.Zmínil jste se o vývoji technologií pro výrobu vinutí. Co to znamená po technické a perso-nální stránce? Jsou vývojáři Vaši vlastní za-městnanci? Máte vlastní vývojové pracoviš-tě? Jak zajišťujete zkoušky svých výrobků?To je spousta otázek na-jednou, ale pokusím se na ně postupně odpovědět. Máme své vlastní vývojo-vé středisko, které se zabývá výrobou prototypů a zároveň vývojem a výrobou nejvý-hodnějších navíjecích tech-nologií a přípravků. Snažíme se být co nejvíce soběstač-ní. Jako ideální nám vychází kombinace špičkových strojů od renomovaných světových výrobců a našich přípravků, strojů a nápadů. Využívá-me i dotační tituly z evrop-ských fondů. Právě v těchto dnech jsme objednali velice sofistikovaný stroj pro jeh-lové navíjení (vevíjení) be-zuhlíkových motorů. Para-lelně s pořizováním nových strojů vyvíjí naše vývojové středisko vlastní technické zařízení, které umí vytvářet podobná vinutí jako jehlová navíječka, avšak s neome-zeným počtem paralelních drátů, s dráty větších průře-zů a větším činitelem plně-ní drážek.Zkoušení našich výrob-ků je samostatná kapitola – zkoušíme 100 % výrobků a všechna naše pracoviště jsou vybavena nejmoderněj-šími zkušebními zařízeními, schopnými archivovat a vy-hodnocovat výsledky zkou-šek podle našich individuál-ních potřeb i podle přání na-šich zákazníků. Vozidlo s elektrickým pohonem, jakkoliv velké a jakkoliv výkon-né, se neobejde bez točivého elektrického stroje – elektromotoru. Ten si během staletého vývoje zachoval několik základních atri-butů, které jsou vlastní elektromotorům všech principů. Každý má nepohyblivou a pohyblivou část – stator a rotor, každý musí mít zdroj magnetického pole, magnetický obvod a elektrické vi-nutí, které při průchodu proudu v magnetickém poli vytváří to-čivý moment. V Modleticích u Prahy sídlí společnost SOPO, kte-rá se zabývá výrobou vinutí elektrických strojů. Požádali jsme je-jího zakladatele a jednatele pana Vladimíra Olmra o rozhovor.Obr. 1. Část statoru (samostatné segmenty) synchronního stroje. Drážková izolace je z papíru nebo z plastu. Každá cívka je naví-jena přímo na segment (zub)a) jedna fáze je navíjena dohromady, b) cívka každého segmentu je navíjena samostatněa)b)