příloha časopisů Elektro a Automa 2013 21 perspektivy elektromobility Pro kategorii malých městských elektro-mobilů s omezeným dojezdem je podstat-ná pořizovací cena. Tato auta budou prav-děpodobně pořizována jako druhé malé vo-zidlo rodiny, sloužící pro nákupy a na cesty do práce. Pro tato vozidla je stále určující velikost a cena akumulátorové baterie. Aby baterie mohla být co nejmenší a co nejdo-stupnější, je nutné minimalizovat hmot-nost celého vozidla. Zejména vlivem men-ší a vylehčené karoserie dochází ke sníže-ní pasivní bezpečnosti řidiče a spolujezdce v porovnání s klasickými malými měst-skými automobily se spalovacím moto-rem vpředu.Toto relativní snížení pasivní bezpeč-nosti řidiče a spolujezdce v malých odleh-čených elektromobilech je zapotřebí nějak kompenzovat. Vlastně jedinou možností je využít pro tento účel aktivní elektronická zařízení. Návrhem této elektroniky se zabý-vá projekt ENIAC-2011-2-304603 IDEAS, který koordinuje česká firma IMA s. r. o. Partnery v projektu jsou VUT Brno/Cei-tec, UTIA AV ČR v. v. i.,spolu s Bitron, ST Microelectronic a Micron z Itálie a dalšími partnery z Polska a Řecka. Elektronika zajišťující zvýšení pasiv-ní bezpečnosti posádky pracuje se signály z několika kamer a ultrazvukových senzo-rů. Zpracování těchto signálů (několik Gb/s) vyžaduje použití vícejádrových (multi-core) procesorů nebo specializovaných heterogen-ních architektur kombinujících vícejádrový procesor spolu s heterogenními akceleráto-ry na jednom čipu. Akcelerátory jsou ve fázi prototypů implementovány formou progra-movatelných obvodů FPGA. Nedílnou sou-částí všech těchto řešení je nutnost připo-jit paměti umožňující paralelní vícenásob-ný zápis a čtení s velkou rychlostí přenosu dat a velkou spolehlivostí i při extrémních pracovních podmínkách ve vozidle (teplo-ta, otřesy).Právě zpracováním těchto signálů a řeše-ním pamětí splňujících požadavky na rych-lost čtení a zápisu dat spolu s velkou spo-lehlivostí se zabývá projekt IDEAS. V současné době se do malých kompakt-ních vozidel se spalovacím motorem montu-je systém zabraňující blokování brzd (ABS – Anti-lock Braking System) a elektronický stabilizační program (ESP – Electronic Sta-bility Program), které mají významný dopad na snížení počtu nehod a bezpečnost osob. Tyto systémy by měly být standardním vy-bavením všech malých městských elektro-mobilů. Podle průzkumu německých pojiš-ťoven je ESP v případě kompaktních vozidel se spalovacím motorem schopen zabránit 25 až 35 % všech nehod, které by jinak ved-ly k vážným zraněním posádky. Pokroči-lé asistenční systémy (ADAS – Advanced Driver Assistant Systems), jako jsou adap-tivní řízení rychlosti (ACC – Adaptive Cru-ise Control) a asistence nouzového brzdění (EBA – Emergency Break Assistants) jsou schopny nebezpečí nehod dále snížit. Optimistické odhady předpokládají, že jen v Itálii počet elektromobilů vzroste z očekávaných 1,5 mil. registrovaných vo-zidel s elektrickým pohonem v roce 2016 na 2,8 mil. v roce 2020. Tato malá vozidla by přitom měla být potenciálně vybavena pokročilým asistenčními systémy.V současné době jsou vyvíjeny dal-ší systémy pro pokročilou podporu ři-diče. Jde o systém pro kontrolu mrtvé-ho úhlu při jízdě v pruzích (lane chan-ge assistant), systém varování před kolizí (collision avoidance system), inteligentní přizpůsobení rychlosti (intelligent speed adaptation), systém nočního vidění (night vision), systém pro ochranu chodců (pe-destrian protection system), systém pro detekci ospalosti řidiče (driver drowsiness detection) a asistence nouzového zastave-ní (emergency stop assistants). Vzdálenější vizí pro všechny tyto systémy je možnost převzít úlohu řidiče v některých dobře de-finovaných situacích (na dálnici) a v kri-zových situacích (náhlá srdeční příhoda apod.), které vedou k dočasnému plně au-tonomnímu řízení vozidla. Soustava prvků pasivní bezpečnosti, kte-ré jsou ve výbavě běžných vozidel, chrání osádku v případě kolize. V případě vozidel, u kterých nelze tyto prvky z různých důvo-dů využít (omezení hmotnosti), lze osádku chránit tím, že se předejde kolizi samotné, a to využitím systémů aktivní bezpečnosti. Tyto systémy jako celek mohou významně snížit riziko vzniku nehody.V rámci projektu IDEAS provádíme v ÚTIA AV ČR charakterizaci čtyř moder-ních vývojových desek firmy Xilinx. Para-metry karet dokumentují významné rozdíly (až 20×) v dostupných datových tocích pro zpracování videa s HD rozlišením v pokro-čilých ADASs systémech. Podle těchto pa-rametrů probíhá volba nejvhodnější plat-formy pro další vývoj konkrétních řešení. Vývoj je podporován projektem ENI-AC-2011-2-304603 IDEAS spolu s institu-cionální podporou MŠMT 7H1200(2/3/4). S Elektronika pro zvýšenou bezpečnost malých městských elektromobilůJiří Kadlec, UTIA AV ČR v. v. i.Platforma IDEAS pro bezpečné, dočasně autonomní řízení vozidla (e-driving)smysly zrak hmat sluch realizace realizace realizace realizace sensory radar lidar kamera ostatní chytrý systém senzorůvícejádrová elektronická řídicí jednotka pracující v reálném čase vysokorychlostní síť pracující v reálném čase znalosti řidičrozho-dování umělá inteligence pokročilý řidičasistenční systém syntéza a výklad situace rozhodnutí bezpečné elektronické řízení akce / zásah brzdy řízení ostatní rozhodování