18 příloha časopisů Elektro a Automa 2013 perspektivy elektromobility Monitorování izolačního odporu je ob-zvláště důležité pro prevenci škod, zra-nění a pro spolehlivost elektrických sys-témů a zařízení. Hodnota izolačního odporu je také důležitý ukazatel stavu elektrické instalace. Toto se vztahuje i na oblast e-mobility, tedy elektrických vozidel a nabíjecích stanic. Vysoké míry bezpečnosti a spolehlivosti lze dosáh-nout správným výběrem typu systému v kombinaci s ochranným a monitoro-vací zařízením, které je v souladu s po-žadavky norem. Typy sítí a ochranných opatření V oblasti e-mobility v podstatě existují tři typy systémů. V případě AC nabíjení jsou především používány uzemněné systémy (sítě TN-S), zatímco v případě, že jsou použity DC nabíjecí stanice, se setkáváme s izolovanou soustavou (sítě IT). Elektromobil sám o sobě má izolovaný vysokonapěťový systém, kte-rý je srovnatelný se soustavou IT v souladu s ČSN 33 2000-1 ed.2. [4]. Klíčovou otázkou pro elektrickou bezpečnost je proces nabíjení, zejména je-li celkový systém tvořen různými druhy sítí propojenými v jeden celek. Během jízdy vozidla lze vysokonapěťový elektrický systém považovat za „mobilní“ síť IT, avšak při nabíjení se mění buď v uzemněnou síť TN, nebo v neuzemněnou síť IT. Vysokonapěťový systém (HV systém)Vysokonapěťový systém ve vozidle je tr-vale monitorován palubním zařízením pro sledování hodnoty izolačního stavu, např. IR155 (obr. 1). Výskyt izolační poruchy je v každém případě signalizován, zobrazí se zpráva na displeji řidiče, např. „Porucha izo-lace, závada může být odstraněna v odbor-ném servisu“. Neexistuje žádné bezprostřed-ní nebezpečí pro řidiče, ale závada izolace musí být odstraněna, jakmile je to možné. Tím se zabrání případnému ovlivnění provo-zu vozidla v případě další závady na jiném místě (kabelu). Při fatální poruše ovlivňují-cí řízení vozidla dochází k okamžitému vy-pnutí systému.Proces nabíjení Ochranná opatření pro elektrické instala-ce jsou podrobně popsány v ČSN 33 2000-4-41 ed.2 [2], zatímco opatření pro elektric-Elektrická bezpečnost elektrických vozidel a nabíjecích stanic Ing. Roman Smékal GHV Trading, spol. s r.o.ká vozidla jsou definována v normě ISO/DIS 6469-3:2011-05 [5]. Předtím, než začne nabí-jení elektrického vozidla, je nejprve třeba za-jistit, aby HV systém ve vozidle byl bez po-ruch izolace. Tímto způsobem je zajištěno, že izolační porucha ve vozidle nezpůsobí reakci ochranných a monitorovacích zařízení nabíje-cí stanice, což by zabránilo procesu nabíjení. Vozidla zpravidla mají vlastní palubní mo-nitorovací zařízení pro kontrolu poruchy izo-lace s výstupním kontaktem pro nabíjecí stani-ci. Nabíjení je tak umožněno pouze v případě, že izolační odpor elektrických zařízení vozi-dla je dostatečný. Limitní hodnoty jsou defi-novány např. v ISO/DIS 6469-3:2011-05 [5], a to 500 Ω/V pro střídavé systémy a 100 Ω/V pro stejnosměrné systémy. Na počátku procesu nabíje-ní je vlastní monitorovací zaří-zení vozidla přepnuto do pasiv-ního režimu, aby se zabránilo interakci s ochrannými a moni-torovacími zařízeními v nabíje-cí stanici. V důsledku toho se ochran-né zařízení v nabíjecí stanici stává hlavním kontrolním prv-kem a má za úkol během nabí-jení sledovat kompletní okruh včetně nabíjecí elektroniky vo-zidla, např. isoEV425 (obr. 5).Důležitým předpokladem pro bezpečné nabíjení je kontinuita ochranného vodiče. Tato kon-tinuita je kontrolována pomocí řídicího vodiče a sledována bě-hem procesu nabíjení. Nejsou-li problémy s ochranným vodi-čem, je proces nabíjení povo-len. Z pohledu nabíjecí stanice je také možné, aby měření izo-lačního odporu proběhlo před začátkem nabíjení. Toto měře-ní pak většinou zahrnuje také kontrolu nabíjecího kabelu na vstupu do vozidla. Toto měření umožňuje detekci, např. mecha-nického poškození nabíjecího kabelu. Podle norem existují různé možnosti pro nabíjení elektromobilu, tyto možnosti jsou stanoveny v řadě norem ČSN EN 61851 [3] jako reži-my nabíjení 1 až 4.Obr. 2. Monitor reziduálního proudu pro nabíjecí stanice, typ RCMB100 (výrobce Bender)Obr. 1. Hlídač izolačního stavu pro elektrická vozidla, typ IR155 (výrobce Bender)