14 příloha časopisů Elektro a Automa 2013 perspektivy elektromobility Zkoušky pro bezpečnost Zkoušky byly zaměřeny zejména na ob-last vysokonapěťové trakční baterie včetně na-bíjení, dále na výkonovou elektroniku a říze-ní elektromotoru i na periferní systémy jako topení a klimatizace. Velký důraz byl kladen na bezpečnost vozu, a to z pohledů jak aktiv-ní, tak pasivní bezpečnosti. S ohledem na větší hmotnost vozidla a změnu jeho těžiště byly prověřeny všech-ny brzdové systémy včetně ESP. Mimo jiné byly také. provedeny tři samostatné nárazo-vé testy: přední náraz podle ES 96/79 , zad-ní náraz podle EHK 32 a boční náraz na kůl podle Euro NCAP. Úspěšný vývoj byl ukon-čen homologací vozu v září 2011.Správa energie pro pohon Pohon přední nápravy (obr. 2) zajišťuje vo-dou chlazený synchronní elektromotor s per-manentními magnety o maximálním výkonu 85 kW a točivém momentu 270 Nm. Převo-dovka vozu je tzv. reduktor, tedy jednostup-ňová se stálým převodem 1 : 9,81.Lithium-ionová baterie o celkové kapaci-tě energie 26,5 kWh se skládá ze 180 dílčích článků. Baterie má celkovou hmotnost 315 kg a je umístěna ve střední a zadní části vozidla. Její vliv na objem zavazadlového prostoru je minimální. Je chlazená vodou a jmenovi-té napětí je 324 V. Dobíjecí čas trojfázovým napětím (400 V) na 80 % kapacity baterie je 2,5 h. Dobíjecí zásuvky (obr. 3) jsou dvě; jed-na v přední části vozidla pod výklopným lo-gem, druhá v zadní části postranice pod víč-kem chybějící palivové nádrže. Důvod je jed-noduchý: v rámci provozování je od řidičů očekávána jasná zpětná vazba, kterému umís-tění dávají přednost. Dojezd vozidla s poho-tovostní hmotností 1 595 kg je 150 km podle standardní měřicí metodiky NEFZ.Technickou výhodou pro řidiče je možnost výběru jednoho ze dvou dopředných jízdních režimů. Páku voliče lze nastavit buď do pozi-ce B, kde je při deceleraci vozidla trvale na-staven maximální rekuperovaný výkon, nebo do pozice D, kde je přednastaveno tzv. plach-tění v případě kdy řidič sundá nohu z akce-lerátoru a nebrzdí hydraulickým okruhem. V tomto nastavení voliče si řidič může navíc zvolit jednu z dílčích úrovní rekuperace D1 až D3 prostřednictvím pádel pod volantem. Další řidičova volba je v úrovni nastavení jízdního komfortu. Pomocí nového tlačítka ve střední konzole může zvolit úroveň nor-mal, eco nebo range. Základní přednastave-ná úroveň normal zajišťuje všechny funkce a výkony bez omezení, v úrovni eco a range jsou omezeny některé funkce a redukovány dostupné výkony, např. maximální rychlost vozu nebo maximální otáčky elektrického klimakompresoru. Jsou ale zárukou prodlou-ženého dojezdu.Všechny zákaznicky relevantní informa-ce jsou zobrazeny ve sdruženém přístro-ji nebo na obrazovce navigačního systému RNS (obr. 4). Kromě standardních informa-cí jde především o hodnoty spotřeby elektric-ké energie, je možné např. zobrazit spotřebu Flotila E-Octavií po roce provozu Petr Kristl, ŠKODA Auto a. s.Po úspěšné prezentaci show car provedení bateriové verze Octavie na pařížském au-tosalonu v říjnu 2010 bylo rozhodnuto o realizaci 10 flotilových vozů (obr. 1), jejichž cílem bylo nejenom budovat interní kompetence, ale i získávat poznatky z každoden-ního provozu. Během vývoje vozu, který trval 20 měsíců, byly postaveny 4 prototypy, bylo vykonáno více než 100 okruhů zkoušek a najeto 40 000 km. Obr. 1. ŠKODA Octavia Green Line Obr. 2. Výkonová elektronic-ká zařízení pro elek-trický po-hon přední nápravy