příloha časopisů Elektro a Automa 2013 13 perspektivy elektromobility Uzavřením smlouvy o spolupráci s auto-mobilkou Peugeot zahájil před dvěma lety ČEZ pilotní projekt Elektromobilita. Jednalo se o vstup na velmi neprobádanou půdu, chy-běl dostatek zkušeností jak s technologiemi samotnými, tak především s tím, jak elektro-mobilitu rozvíjet v praxi a podpořit to, aby se stala reálnou alternativou v dopravě.Do projektu jsme vstupovali s ambicemi otestovat naše předpoklady v oblasti potřeb-nosti dobíjecí infrastruktury. ČEZ vidíme jako přirozeného hráče právě na poli nabíd-ky elektromobility jako služby, protože přímo souvisí s tím, kde má ČEZ dostatečné kom-petence. Vycházíme z předpokladu, že určité zastoupení elektromobilů ve vozovém parku bude vyžadovat adekvátní hustotu dobíjecí infrastruktury, spolu s co nejpřívětivější na-bídkou pro zákazníka.Z tohoto pohledu byl pro nás projekt zdro-jem cenných zkušeností. Do této chvíle se nám podařilo zprovoznit 32 dobíjecích sta-nic, z toho jednu stanici ultrarychlého dobí-jení, což představuje nejrozsáhlejší síť v ČR od jednoho provozovatele. Začátkem roku máme již více než 70 zákazníků, kteří mo-hou u našich stanic dobíjet. Na základě spo-lupráce s automobilkou Peugeot jsme do ulic dostali více než 40 elektromobilů, které jsou v provozu nejen v Praze, ale i v dalších čás-tech ČR.Na základě dosavadních zkušeností jsme v průběhu loňského roku projekt modifikovali tak, abychom od testovací fáze pilotního pro-jektu přešli do fáze komerční. Elektromobi-lita zatím není a ještě nějakou dobu nebude komerční aktivita a investice do dobíjecích stanic nemá návratnost, která je požadována u komerčních aktivit. Výstavba dobíjecí in-frastruktury nicméně musí nástup elektromo-bility do určité míry předcházet. Z tohoto po-hledu tak dává smysl stavět dobíjecí stanice ani ne tam, kde je to snadné, ale tam, kde je to z hlediska budoucího rozvoje elektromo-bility potřebné. Výstavbu dalších dobíjecích stanic jsme se proto rozhodli přizpůsobit na-šim očekáváním v rozvoji elektromobility a budovat je tak, aby tvořily zárodek budou-cí páteřní sítě v ČR.Paralelně s infrastrukturou pracujeme na přípravě sofistikovanějšího balíčku služ-by pro naše zákazníky. Základem bude již existující možnost dobíjení u našich veřej-ných stanic, ale chceme ji propojit s připra-vovaným distribučním tarifem na elektromo-bilitu a nabídkou dalších služeb pro majitele elektromobilu.V rámci pilotního projektu jsme navázali spolupráci s dalšími automobilkami. Tak, jak se postupně rozšiřuje nabídka různých typů vozidel na trhu, je z pohledu provozovatele dobíjecí infrastruktury důležité testovat kom-patibilitu dobíjecích stanic s vozidly různých značek. Spolupráce s automobilkami pro nás současně představuje příležitost získat zpět-nou vazbu z pohledu uživatelů elektromobi-lů, což je důležité pro koncipování podoby balíčku služby. Praktické zkušenosti s provo-zem auta, požadavky na dobíjení, způsob jeho využití a další parametry jsou cenné pro po-chopení budoucího vývoje v elektromobilitě.Situaci do určité míry komplikuje nejed-notnost standardů, kdy standardizační pro-ces pro dobíjení elektromobilů sice v Evro-pě dospěl k určité shodě, nicméně je zdlou-havý. Navíc určitě nastane situace, kdy se na našich ulicích budou po určitou dobu po-hybovat vozidla s různými standardy dobí-jení, což je z pohledu infrastruktury nepří-jemná komplikace. Jsme ale přesvědčeni, že jde o přechodný stav a že se situace v blízké době stabilizuje.Pilotní projekt Elektromobilita ČEZ Ing. Tomáš Chmelík, Ph.D., Skupina ČEZ Z pohledu energetiky je důležité sledová-ní i toho, jaký vliv mohou mít elektromobily a jejich dobíjení na distribuční síť. Ve větším počtu a zejména u rychlého dobíjení může být spotřeba elektřiny, respektive její prů-běh, důležitým faktorem ovlivňujícím fun-gování sítě a kvalitu dodávky. I z tohoto dů-vodu je důležité rozvoj elektromobility před-vídat a výstavbu dobíjecích stanic koncipovat tak, aby do budoucna této situaci bylo mož-no předejít.Zatím neznámou pro nás zůstává přístup státu a některých municipalit. Přestože je elektromobilita vnímána jako jednoznačně pozitivní trend, dosud nedošlo k její aktiv-ní podpoře, ať už přímo nebo nepřímo. Jsme spolu s dalšími hráči připraveni tyto aktivi-ty podpořit a z pohledu ČR by bylo žádoucí, aby vznikla ucelená koncepce, která by dala rozvoji elektromobility potřebný rámec. Ur-čité aktivity v tomto směru již byly zahájeny, což je určitě pozitivní.S Nabíjecí stanice Skupiny ČEZ