8 příloha časopisů Elektro a Automa 2013 perspektivy elektromobility V článku z roku 2012 s titulkem „Elektro-mobily vrací úder“ bylo zmíněno očekávání, že se elektromobily v roce 2015 dostanou se svou prodejní cenou na úroveň klasických au-tomobilů a že se jim přiblíží i svým reálným dojezdem na jedno dobití. Zda se tato očeká-vání budou naplňovat, zjistíme již v prvním kvartálu roku 2013, kdy se očekává zaháje-ní prodeje elektromobilu Nissan Leaf v ČR. Připomeňme, že v roce 2012 se cena vozu pohybovala v přepočtu kolem 1 milionu ko-run a dojezd činil asi 170 km na jedno nabi-tí. Nechme se tedy překvapit s čím Nissan na český trh letos vstoupí a zda bude kopí-rovat předpokládanou křivku vývoje cen do roku 2015. Klíčové automobilky dobře vědí, že v elek-tromobilech je budoucnost, které se nelze vy-hnout. V letech 2013 až 2015 lze očekávat vý-razný nárůst prodeje elektromobilů bez ohledu na hospodářské krize či „pseudokrize“. Nao-pak levná a spolehlivá elektro-technologie si cestu k zákazníkovi velmi rychle najde. Celý koncept elektromobility je samozřejmě zalo-žen na rychlém infrastrukturním stejnosměr-ném dobíjení v řádu minut. Pokud jde o kon-cept pomalého střídavého dobíjení v řádu ho-din, ten je využitelný pouze v rezidenčním sektoru (např. nabíjení doma, přes noc). Quo vadis, veřejná dopravo? Ing. Miroslav Kuželka, ABB s. r. o.O osobních automobilech bylo již napsá-no mnoho. Pojďme se podívat na další oblast, která je z pohledu dynamiky vývoje elektro-mobility ještě významnější. Je to veřejná do-prava. Tedy zejména elektrobusy, které mají také již svoji historii a pro ABB nejsou žád-nou novinkou, jak ukazují obrázky z 50. let minulého století ze švýcarského Curychu (obr. 1) a belgického Merelbeke (obr. 2). Bo-hužel elektrobusy ve své době postihl stejný osud jako osobní elektromobily. Nicméně i ony nyní „vracejí úder“.Elektrobusy jsou již dnes z hlediska cel-kových ročních nákladů (annual total cost) na provoz jedné linky průměrně o několik procent levnější než trolejbusy a pouze o asi 10 % dražší než klasické autobusy*) Vše, ale naznačuje, že během několika málo let bude provoz elektrobusu ekonomic-ky nejefektivnější variantou, a to až o 25 % výhodnější oproti nejlevněj-ší variantě v současnosti, tedy klasickému autobusu s nafto-vým motorem. Kde je vlastně ta význam-ná úspora a výhoda elektrobu-sů, když stále máme relativně drahé akumulátory? Jednoduše v absenci trolejového vedení, které vyžaduje vysoké náklady na údržbu. Ta při provozu elek-trobusů odpadá. Navíc v pří-padě nutnosti odklonit nebo změnit trasu linky nelze klasic-ké trolejbusy použít a je nutné nahradit je autobusy, což před-stavuje další vícenáklady a ná-slednou ekologickou zátěž.Klíčovou výhodou elektrobusu je, že vy-užívá ekologičnost trolejbusu a svobodu po-hybu klasického autobusu. Nevytváří tedy lokální emise a současně může libovolně měnit své trasy podle potřeb dopravního pod-niku příslušného města. Z pohledu ekono-miky provozu samozřejmě vycházejí nejlé-pe elektrobusy s velkou přepravní kapacitou Obr.1. Curych (Švýcarsko), dobíjení elektrobu-su „na konečné“Obr.2. Merelbeke (Belgie), dobíjení elektrobusu „na konečné“Obr. 3. Vozidlo pohá-ní dva vodou chlazené motory ABB o celkovém výkonu 420 kW aneb Elektromobilita v městské hromadné dopravě*) Poznámka autora: Ve vzorové kalkulaci vztažené k obecným podmínkám ve Švýcarsku bylo použito mnoho odborných ekonomických parametrů, jejichž detailní rozbor nespadá do charakteru tohoto článku.