4 příloha časopisů Elektro a Automa 2013 perspektivy elektromobility 1. Stav energetické hustoty dostupných baterií Cena baterií v současné době (na začátku roku 2013) klesla k 1000 Kč na 1 km dojez-du, čímž se konečně otevřel prostor pro ko-merční elektromobily, které již jsou finančně návratné (tab. 1). Zároveň je již možné při ro-zumné hmotnosti baterie kolem 360 kg, do-sáhnout dojezdu přes 200 km i při relativně vysoké spotřebě 15 kWh/100 km.2. Stovky procesorů ve vozidle Klesající cena akumulátorových baterií není jediným faktorem cenové dostupnosti technologií pro elektromobilitu. Velký význam má cena jednočipových počítačů a komuni-kačních čipů, které se používají v zařízení pro správu baterie (BMS – battery management system). To totiž v současné době obsahuje kromě řídicí jednotky BMS také balancer pro každý článek. Balancer je vlastně jednočipo-vý počítač se sběrnicí a výkonovým tranzis-torem, který zabezpečuje trvalou péči o jemu příslušející článek baterie. Kontroluje stav na-bití, teplotu a jejich vyrovnávání podle ostat-ních článků. Baterie v elektromobilu obsahu-je desítky článků – podle celkového trakčního napětí. Například elektromobil VUT SUPER EL II má baterii s 95 články, a tak je jen na článcích 95 procesorů, 95 rozhraní a 95 výko-nových vyvažovacích tranzistorů. Další proce-sory obsahují řídicí jednotky BMS, nabíječky, frekvenční měniče, DC/DC měniče, ostatní ří-dicí jednotky a displeje. Mnoho procesorů je součástí běžných zařízení vozidla (ABS, posi-lovače, řídicí jednotky vozidla). Celkově bývá v elektromobilu 150 až 200 procesorů, což má vliv na jeho cenu i spotřebu elektrické energie. Právě v důsledku poklesu ceny nízkoenerge-tických procesorů v posledních pěti letech se elektromobily stávají dostupnější. 3. Obchodní strategie pro rozšiřování elektromobility Původně výrobci elektromobilů používali pro elektrický pohon stejné podvozky a ka-rosérie jako u modelů se spalovacími moto-ry. To sice vedlo k úsporám za vývoj, ale zá-kazníci porovnávali cenu za nákup modelu se spalovacím a s elektrickým pohonem a velký rozdíl je odrazoval.Nyní je prodejní strategie odlišná. Čis-tě elektrické modely mají odlišné karosé-rie (obr. 1) i obchodní označení, např. Nis-san Leaf, Mitsubishi MIEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Renault Zoe. Podobně se situ-ace vyvíjí u plug-in hybridních vozů, např. Opel Ampera, Chevrolet Volt.4. Kalkulace návratnosti elektromobilůU vozidel kategorie N1 – dodávek a elektro-busů, kde se přesně sleduje návratnost a užiteč-nost, je již dosahováno při dlouhodobějším vy-užívání nižších celkových nákladů na vlastnic-tví než u vozů se spalovacím motorem (obr. 2). V tab. 2 jsou kalkulovány pořizovací ná-klady a náklady na provoz. Zanedbány jsou servisní náklady, které jsou u elektromobilů předpokládány stejné nebo nižší než u spa-lovacích vozů. Podobné výsledky existují u elektrobusů a dalších vozů, které dopravu-jí velkou zátěž a jejichž energetické náklady převyšují pořizovací cenu. Návratnost vyšší pořizovací ceny elektromobilů se předpoklá-dá za přibližně 4 roky provozu. 5. Rozvoj nabíjecí infrastruktury Strach z malého dojezdu postupně kle-sá s houstnoucí sítí nabíjecích stanic a také s možností rychlého nabíjení. Nově se v ČR a na Slovensku objevu-jí i flotilová řešení se zavedeným systémem výměny baterií. Nabíjení střídavým proudem Technologické a ekonomické hledisko pronikání elektromobility do dalších oblastí dopravy Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D. MBA Vysoké učení technické v BrněAsociace elektromobilového průmyslu Elektromobilita zažívá obnovený začátek, ale ještě se nestala boomem. Připravuje se infrastruktura a vyvíjejí se výrobní postupy a konkrétní modely. Technologie jsou již připraveny více let, ale malé vyráběné množství zatím udržovalo vysoké ceny. To se změnilo nejprve v případě akumulátorových baterií, jejichž cena klesá díky rozmachu mobilních zařízení. Pokles ceny je ale patrný také u elektroniky a kompletních elek-tromobilů. Technologie čistě bateriového pohonu ověřené v osobních elektromobi-lech postupně pronikají do ostatních segmentů dopravy, jako jsou elektrické dodáv-ky, elektrobusy, elektrotraktory i elektrolodě.Obr. 1. Vozy vyráběné pouze jako elektromobily a) Nissan Leaf (160 km), b) Renault Zoe (200 km), c) Citroen C-Zero (140 km)a)b)c)Obr. 2. Porov-nání nákladů dodávkové-ho vozu se spalovacím motorem a elektrickým motorem