příloha časopisů Elektro a Automa 2013 3 perspektivy elektromobility Perspektivy elektromobility II – speciální vydání jako přílohu časopisů Elektro (ISSN 1210-0889) a Automa (ISSN 1210-9592) vydalo nakladatelství FCC Public s. r. o. v únoru 2013. Samostatně neprodejné. Informace na www.fccpublic.cz Technologické a ekonomické hledisko pronikání elektromobility do dalších oblastí dopravy...............4 Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D. MBA, Asociace elektromobilového průmyslu Ačkoli mnozí prosazují výstavbu nových elektráren s odkazem na předpokládaný rozvoj elektromobility, ve skutečnosti není potře-ba elektrické energie nijak závratná…Mohou však existovat loka-lity, kde tisíce současně nabíjených elektromobilů může způsobo-vat problémy.Quo Vadis, veřejná dopravo? aneb Elektromobilita v městské hromadné dopravě.................8 Ing. Miroslav Kuželka, ABB s. r. o.Skutečnost, že se posunujeme od osobní dopravy k dopravě veřej-né, je známkou toho, že oblast elektromobility je velmi realistická a ekonomicky efektivní.S elektromotorem na pneumatikách.........................................10 Ing. Miroslav Peisar, FCC Public, s. r. o.Elektřina v hromadné dopravě osob nepohání pouze tramvaje, vla-ky, metro a další vozidla, která se drží ve svých kolejích. Už dlouho jsou tu s námi trolejbusy, o pozornost se hlásí elektrobusy a existu-je početná skupina hybridních vozidel.Pilotní projekt Elektromobilita ČEZ..........................................13 Ing. Tomáš Chmelík, Ph.D., Skupina ČEZ Výstavba dobíjecí infrastruktury … musí nástup elektromobility do určité míry předcházet. Z tohoto pohledu dává smysl stavět do-bíjecí stanice ani ne tam, kde je to snadné, ale tam, kde je to z hle-diska budoucího rozvoje elektromobility potřebné.Flotila E-Octavií po roce provozu..............................................14 Petr Kristl, ŠKODA Auto a. s.Příkladem širší kooperace v rámci elektromobility může být veřej-ná dobíjecí infrastruktura. … Pouze společnou diskusí a realiza-cí inovací jsou výrobci elektromobilů, energetické společnosti a vý-robci dobíjecí infrastruktury schopni problém vyřešit.Lithium-kyslíková baterie – nová naděje pro elektromobilitu...............................................16 Ing. Libor Kozubík, IBM Česká republika, spol. s r.o.S novými typy elektrochemických článků, založených na sousta-vě lithium-kyslík, je možné vytvořit elektrochemickou baterii, kte-rá uvedené vlastnosti splňuje, tj. má velkou hustotu energie o rela-tivně malý objem. Elektrická bezpečnost elektrických vozidel a nabíjecích stanic.......................................................................18 Ing. Roman Smékal, GHV Trading, spol. s r.o.Na počátku procesu nabíjení je vlastní monitorovací zařízení vo-zidla přepnuto do pasivního režimu, aby se zabránilo interakci s ochrannými a monitorovacími zařízeními v nabíjecí stanici. V dů-sledku toho se ochranné zařízení v nabíjecí stanici stává hlavním kontrolním prvkem a má za úkol během nabíjení sledovat komplet-ní okruh včetně nabíjecí elektroniky vozidla…Chytrá a zdravá městská veřejná doprava – druhý ročník mezinárodní konference......................................20 Městská veřejná doprava je běžnou součástí života obyvatel v kaž-dém regionu a je zde mnoho témat k diskusi. Mezinárodní rozsah rozšiřuje paletu variantních řešení podobných problémů, vytvoře-ní široké diskusní platformy a zázemí pro tvorbu nových a upevnění stávajících obchodních vztahů. Elektronika pro zvýšenou bezpečnost malých městských elektromobilů...........................................................21 Jiří Kadlec, UTIA AV ČR v.v.i.Soustava prvků pasivní bezpečnosti, které jsou ve výbavě běžných vozidel, chrání osádku v případě kolize. V případě vozidel, u kte-rých nelze tyto prvky z různých důvodů využít (omezení hmotnos-ti), lze osádku chránit tím, že se předejde kolizi samotné, a to vyu-žitím systémů aktivní bezpečnosti. Tyto systémy jako celek mohou významně snížit riziko vzniku nehody.Specialista na navíjení rotorů a statorů....................................22 rozhovor s Vladimírem Olmrem, jednatelem společnosti SOPO …oblastí, která může výrazně ovlivnit vlastnosti motoru, je vinutí. Zde se projevuje snaha… k použití tak zvaného koncentrovaného vinutí, kde každá cívka je vždy kolem jednoho zubu. Velká hustota výkonu přináší problém s chlazením motoru. Je-li motor velmi kompaktní a má velký výkon při velkém objemu, je obtížné odvést z něj teplo vyvinuté v dů-sledku ztrát. Pak je otázkou, jestli konstruktér sleví ze svých požadavků na výkon, nebo řeší účinné chlazení. Vývoj spěje k vodnímu chlazení.Jak jsem prohrál sázku...............................................................24 Fejeton Pavla Minaříka Optimalizační metody pro hybridní pohony............................26 Ing. Michal Morte, ÚJV Řež a.s.Rozšíření systémů GPS otevřelo cestu k externím predikativním (předvídajícím) strategiím. Zatímco interní strategie vychází z oka-mžitých dat, externí dokáže optimalizovat toky energie hybridního pohonu s ohledem na předpokládaný budoucí profil trati. Ten bude v případě linkového autobusu uložen v palubním počítači.Test: Toyota Prius plug-in hybrid Hybrid povýšen do šlechtického stavu......................................28 Jakub Špaček Prius je vhodný jak pro člověka, který má možnost dobíjet doma nebo v garáži, tak pro člověka, který se k zásuvce dostane pou-ze ojediněle. Samozřejmě čím více je auto dobíjeno, tím více roste efektivnost jízdy a snižují se jednotkové náklady na ujetou vzdále-nost. A to je hlavní smysl vozidla typu plug-in hybrid. Lepší auta díky novým materiálům...........................................30 Jan Horčík, www.hybrid.cz Displeje OLED jsou výrazně tenčí než LCD, spotřebují méně ener-gie a navíc mohou být ohebné. Všech těchto vlastností lze využít nejen při návrhu displejů a svítidel, ale např. i osvětlení a vybavení automobilů. Kompaktní displej OLED … kompletně nahradil brz-dová i směrová světla. obsah