příloha časopisů Elektro a Automa 2012 29 perspektivy bydlení realizaci a řízení moderních budov a na vý-voj a výrobu prvků pro inteligentní budovy, tedy především odborníky pro návrh a pro-voz integrovaných systémů budov (integrace stavebního řešení, systémů techniky prostře-dí staveb, řídicích, energetických a informač-ních systémů). Absolventi nejsou pouze úzce zaměřenými odborníky – specialisty, ale zís-kávají široký průřezový přehled v oblastech stavby, technických zařízení budov, energe-tických, řídicích a informačních systémů. Studenti a jejich perspektiva Studenti jsou přijímáni a kmenově vedeni na všech třech fakultách. Na FEL je kapaci-ta programu naplněna, na ostatních fakultách kapacity dosud naplněny nejsou.Pro mezifakultní program je typických 9 společných povinných předmětů, které jsou rovnoměrně zajištěny jednotlivými fakulta-mi a do značné míry tvoří profil absolventa. Další volitelné předměty umožňují studen-tům získání informací z oblastí, kde jsou je-jich dosavadní znalosti nízké a z oblastí, kam zaměřují svůj profesní zájem.Významnou součástí výuky v programu IB je spolupráce studentů s firmami, působí-cími v této oblasti. Asi třetina zadání projektů a diplomových prací pochází právě od těchto firem, studenti získávají v pracovnících zadá-vajících firem zkušené konzultanty a mnoh-dy zadávající firmy našly v úspěšných absol-ventech své nové zaměstnance. Případné nové Obsah studijního programu Budova, se kterou spojujeme přívlastek in-teligentní, se vyznačuje vyšší kvalitou opro-ti budově, která je „jen“ správně navržena a provozována. Pod pojmem inteligentní bu-dova chápeme především budovu s velmi po-kročilým systémem řízení, regulace a moni-toringu (tzv. umělá inteligence) bez nutnosti zásahů člověka, spolu se systémovým řeše-ním technických zařízení budovy. Nutná je zde především dokonalá integrace zařízení do stavebních prvků a vhodný výběr stavebních materiálů včetně promyšleného koncepčního a architektonického řešení objektu s ohledem na jeho budoucí užívání a na provozování in-tegrovaných systémů.Moderní budova je velmi složitý systém, kde jsou všechny funkční prvky a systémy navzájem natolik provázány, že se dostává-me obrazně řečeno na úroveň složitosti or-ganismu. Odborník, který má provoz tako-vé budovy řídit, musí mít při jakémkoliv zá-sahu na zřeteli vše, co svým zásahem může ovlivnit a změnit. Provozování současných budov, tj. především jejich technologických celků, je tak jedním z problémů, k jehož ře-šení přispívají i absolventi uvedeného studij-ního programu.ČVUT v Praze zřetelně dává najevo snahu rozšířit nabídku studijních možností o nový perspektivní studijní program na třech fakul-tách a možnost plného uplatnění absolventů v praxi. Fakulta strojní přispívá průřezovým vzděláváním v oboru Technika prostředí sta-veb s tím, že se v oblasti řízení a regulace vhodně doplňuje s předměty, zajišťovanými Fakultou elektrotechnickou. Studijní pro-gram zahrnuje problematiku vytápění, alter-nativních zdrojů energií, sálavého a průmys-lového vytápění, klimatizace a průmyslové vzduchotechniky a regulace v technice zaří-zení budov. Připravuje odborníky na návrh, Přehled počtů studentů mezifakultního studijního programu Inteligentní budovy Fakul-ta 2009–2010 Dosud obhájilo 2010–2011 Dosud obhájilo 2011–2012 2012–2013 Nastoupilo Nastoupilo Nastoupilo Přijato FEL 34 23 36 19 34 41 FSv 16 10 15 10 16 18 FS 6 6 7 3 6 10 Inteligentní budovy na ČVUT Prof. Ing. Jiří Bašta, Ph.D.,Ústav techniky prostředí, FS ČVUT v Praze doc. Ing. Petr Kašpar, CSc.,garant programu IB na FEL V roce 2009 byl na 3 roky akreditován nový mezifakultní studijní program Inteligentní budovy. Je společně vyučován jako magisterský studijní program Inteligentní budovy na třech fakultách ČVUT – strojní, elektrotechnické a stavební. U založení prvního opravdu mezifakultního programu stáli prof. Pavel Ripka z fakulty elektrotechnické (FEL), prof. Jiří Bašta z fakulty strojní (FS) a prof. Karel Kabele z fakulty stavební (FSv). Program připravuje odborníky pro návrh a provoz integrovaných systémů budov (integrace sta-vebního řešení, systémů techniky prostředí staveb, řídicích, energetických a informač-ních systémů).Vznik a rychlý rozvoj programu byl podpořen v letech 2009 až 2011 Operačním pro-gramem Praha – Adaptabilita. V letošním roce proběhlo úspěšné prodloužení akredi-tace o 8 let. I to lze považovat za ocenění úspěšného startu nového programu Inteli-gentní budovy.náměty a zajímavá témata i pro dlouhodoběj-ší řešení úkolů z praxe jsou vítány Absolventi najdou uplatnění v architekto-nických ateliérech při koncepčních návrzích budov a řešení obecné potřeby optimálního vnitřního prostředí budov. Další významné uplatnění je v oblasti řízení, správy a provozu budov a zařízení techniky prostředí velkých budov, v podnicích jde o tzv. „facility mana-gement“. Uplatnění je možné na pozicích pro-jektový manažer či koordinátor, dále v pora-denství, vývoji a výzkumu technických zaří-zení budov. Absolventi se uplatní ve výstavbě a provozování budov energeticky, ekonomic-ky a funkčně efektivních. U dodavatelských a montážních firem z oboru techniky prostře-dí staveb a energetiky se kromě přípravy akcí mohou podílet na řízení montážních a doda-vatelských prací na stavbách. Uplatní se i ve státní správě (stavební úřady, státní dozory – životní prostředí, hygiena). Jejich odborné-ho profilu budou využívat projektanti, inves-toři, developeři i uživatelé moderních staveb. Objekt, který je od počátku koncipován jako inteligentní budova, je skutečně technic-ky komplikovaný systém, vybavený řídicími prvky na velmi vysoké úrovni nejnovějších technologií. To pochopitelně vyžaduje značné investice na všech úrovních. Jestliže pak v ně-kterých případech dochází k tomu, že mož-nosti řídicích systémů nejsou plně využívány, prodlužuje to i jejich návratnost. K prodloužení návratnosti investic do pro-jektu přispívá i vyšší energetická náročnost, než je nejnižší možná pro zajištění plného tepelného komfortu. To se projevuje v sou-vislosti s probíhajícími energetickými audity a novým hodnocením energetické náročnos-ti budov. Úkolem studijního programu Inteli-gentní budovy je, aby jeho absolventi byli na tak špičkové úrovni, aby i řešení tohoto úkolu zvládali bez potíží. Jak se ukazuje na příkladu prvních absolventů, daří se jim to.Podrobnosti o programu, organizaci stu-dia, zadáních projektů a diplomových prací lze nalézt na http://www.ib.cvut.cz/