30 příloha časopisů Elektro a Automa 2012 perspektivy elektromobility Malý úsporný elektromobil Mute z Mnichova Jednou ze zajímavých novinek byl malý úsporný elektromobil Mute (Tichý), který veřejnosti poprvé představila TU München (TUM) jako výsledek svého výzkumného programu TUM Energy. Mute je čistě elektricky poháněné, energeticky účinné vozidlo, které splňuje všechny požadavky na plnohodnotné auto a mohlo by být při hromadné výrobě cenově stejně výhodné jako srovnatelné vozidlo se spalovacím motorem. Odborníci TU München navrhli Mute jako hbitý, sportovní dvousedadlový vůz pro městský a regionální silniční provoz (obr. 1), který při celkové délce 3,55 m poskytuje dostatek místa pro dvě osoby a zavazadla. Elektromotor s výkonem 15 kW, nutný pro schválení ve třídě L7E zrychluje lehké vozidlo z 0 na 60 km/h za 6,8 s a umožňuje jízdu maximální rychlostí 120 km/h. Jeho lithium-iontový akumulátor s kapacitou 10 kW · h zaručuje minimální dojezd 100 km. Pro případ potřeby je k dispozici rezervní baterie zinek-vzduch jako tzv. Range-Extender k nouzovému prodloužení dojezdu.Pro velkou účinnost elektromobilu Mute je důležitá jeho malá hmotnost, která i s bateriemi činí jen 500 kg. K malé hmotnosti výrazně přispívá zejména tuhý rám z hliníku, karosérie z plastu zesíleného uhlíkovými vlákny, ale i elektroinstalace z hliníkových vodičů navržená pro vysokonapěťový rozvod, při kterém se neuplatňuje menší elektrická vodivost hliníku oproti mědi. „Pro elektromobil je malá hmotnost velmi důležitá“, říká vedoucí projektu Mute prof. Markus Lienkamp. „Větší hmotnost vyžaduje pro stejný dojezd větší výkon akumulátoru, a to pochopitelně zvyšuje cenu. Větší hmotnost také znamená při stejném výkonu horší dynamiku. My jsme ale chtěli navrhnout auto, které si může koupit běžný občan a udělá mu při jízdě potěšení.“Další příspěvek k velké účinnosti přináší nově řešený pohon zadních kol s aktivním diferenciálem vybaveným funkcí Torque Vectoring. Malý elektrický stroj vestavěný do diferenciálu, který může pracovat buď jako motor nebo jako generátor, dynamicky rozděluje hnací sílu optimálně na obě zadní kola. Zejména při brzdění v zatáčkách možné tímto způsobem rekuperovat dvojnásobek energie než ve vozidle bez tohoto systému. Současně je auto díky příznivému rozdělení hnacích a brzdicích sil mnohem živější, bezpečnější a má velmi dobrou stabilitu v zatáčkách.Design elektromobilu Mute je zaměřený na co nejlepší aerodynamiku a atraktivní sportovní vzhled. Technické vybavení splňuje všechny důležité požadavky na moderní vozidlo. Elektronický stabilizační program (ESP), tuhá kabina pro cestující nebo „nárazové“ díly z plastu zpevněného uhlíkovými vlákny dodávají vozidlu vysoký standard bezpečnosti. Provoz elektromobilu Mute je mimořádně ekologický. Lokálně neprodukuje žádné emise CO2, ale podílí se pochopitelně na emisích vznikajících při výrobě elektřiny, potřebné pro nabíjení jeho akumulátoru. Při současném energetickém mixu v německých rozvodných sítích činí jeho emise CO2 necelých 42 g/km a tato hodnota bude s rostoucím podílem obnovitelných energií v energetickém mixu trvale klesat.Také z hlediska ergonomie a pohodlí předčí koncepce Mute všechny dosavadní vývojové modely ve třídě L7E. V rozsáhlých předběžných studiích bylo stanoveno, jak bude budoucí potřeba mobility vypadat, jaké požadavky zákazníků jsou pro koupi rozhodující a jak je lze levně a s minimální hmotností splnit. Tak byly všechny ovládací prvky přímo nesouvisející s řízením vozu (navigace, rádio, přehrávač MP3 aj.) soustředěny na centrální dotykový displej (obr. 2) na palubní desce v prostoru mezi řidičem a spolujezdcem. Ve spojení s palubním počítačem může dotykový displej sloužit i jako mobilní monitor internetových služeb. Kdykoliv si může řidič nechat zobrazit aktuální stav nabití baterie a vyžádat informace o nejbližší nabíjecí stanici. Během jízdy může počítač podle aktuální dopravní situace také vypočítat nejenom nejkratší nebo nejrychlejší, ale také energeticky nejúčinnější cestu k cíli apod.Mute je úplně nově vyvinuté vozidlo. Každý jeho díl je optimalizován z hlediska maximální účinnosti, malých výrobních nákladů a bezpečnosti. Na vývoji koncepce elektromobilu Mute se podílelo více než 200 odborných pracovníků a studujících z 20 kateder TU München. Vývoj a stavba prototypu byly financovány z vlastních prostředků TUM s podporou Bavorské nadace pro výzkum BFS (Bayerische Forschungsstiftung) a několika partnerů z automobilového průmyslu. Prototyp vyrobila firma R&R KFZ. Celková koncepce Mute je duševním vlastnictvím TUM. Další informace lze nalézt na webové adrese:http://Mute-automobile.de/Literatura:[1] Tisková zpráva TU München: TUM präsentiert ihr Fahrzeugkonzept für die Elektromobilität: Mute, der effiziente City- Flitzer. 12. září 2011.[2] Mute (Elektroauto). Dostupné na http://www.de.wikipedia.org Ing. Karel KabešMezinárodní automobilová výstava IAA 2011 ve Frankfurtu byla bezesporu ve znamení elektromobility. Všechny přední světové automobilky zde představily zajímavé modely elektromobilů všech kategorií, které mají připraveny k uvedení na trh ve snaze podílet se na ambiciózním plánu německé spolkové vlády, podle kterého by měl na německých silnicích do roku 2020 jezdit nejméně jeden milion automobilů s elektrickým či hybridním pohonem. Na výstavě bylo ale také prezentováno mnoho inovačních řešení, naznačujících, jakým směrem se bude v příštích letech elektromobilita ubírat.Obr. 1. Malý úsporný elektromobil Mute (foto: TU München)Obr. 2. Funkce nesouvisející přímo s řízením vozidla jsou soustředěny na centrálním dotykovém displeji (foto: TU München)