26 příloha časopisů Elektro a Automa 2012 perspektivy elektromobility Elektrický pohon nachází uplatnění nejen v silniční dopravě. Existuje množství druhů menších vozidel poháněných elektrickou energií, která slouží pro přepravu osob, pro ulehčení práce, pro sport a hry i jako zajímavý objekt pro děti. Všechny tyto oblasti použití prodělaly v poslední době díky technickému rozvoji velmi rychlý rozmach. Moderní materiály, nové druhy baterií, inovativnost konstruktérů a designérů, to vše přináší nová a nová překvapení. Trendem v materiálech je hliník a slitiny hliníku (dural), vysoce pevnostní díly bývají z oceli. Mezi plastovými díly dominuje laminát, vakuově lisované výlisky, ale i díly obsahující moderních materiály, jako je např. para-aramidové vlákno, obchodně nazývané kevlar. Pokud jde o akumulátorové baterie – v základních výrobcích se většinou používají olověné gelové, je velmi zřetelný nástup akumulátorů Li-Ion a Li-Pol, i když podstatně zvyšují cenu. Pohonnou jednotkou většinou bývají stejnosměrné elektromotory, v novějších konstrukcích bezkomutátorové (BLDC), ale používají se i bezúdržbové na střídavý proud. Motor jako centrální jednotka se umisťuje v rámu vozidla, ovšem jsou i řešení s jednotlivými motory zabudovanými v kolech.Elektrické štiky mezi vozidly Pro poměrně pružnou přepravu jedné až dvou osob, zejména v prostředí s hustým proMalá elektrická vozidla Martin Vrla, www.3e.cz Motor s jmenovitým napětím 53 V může mít výkon 350 až 750 W. Je uložen v náboji kola. Napájení pohonu zajišťují dvě akumulátorové baterie LiMn 2O4 o napětí 26,5 V a kapacitě 11 Ah, spojené do série. Doba nabíjení je 4,5 h. S plně nabitým akumulátorem vozítko dojede 25 až 40 km, maximální rychlost je 20 až 35 km/h. Dojezd na jedno nabití je závislý na mnoha faktorech jako terén, zatížení, styl a rychlost jízdy. Nosnost je 150 kg.Kotoučové brzdy jsou vepředu mechanické, vzadu hydraulické. Rám je z hliníku, takže celková hmotnost samotného vozidla nepřesahuje 25 kg, ovšem je třeba počítat ještě s 6 kg navíc – na baterie. Přední světlomet je osazen halogenovou žárovkou, v zadním a brzdovém světle jsou diodové světelné zdroje. V EU tato vozítka jezdí vybavena také tachometrem, blatníky, sedátkem, zrcátkem a imobilizérem. Pro jízdu na silnici je třeba oprávnění EU v kategorii L1e. Bikeboard lze velmi snadno složit; pak se vejde do kufru osobního automobilu.Dalším příkladem takového operativního vozítka je elektrická tříkolka Speed TX Obr. 1. E-Bikeboard – ekologická mobilita na nejvyšší úrovni Obr. 3. Tříkolka s korbou Dumper Jet Obr. 4. Jack – malé nákladní vozidlo s elektrickým pohonem a třemi koly Obr. 2. Elektrické tříkolové vozítko Speed TXvozem, jsou vhodná elektrická vozidla typu kol, koloběžek, tříkolek, skútrů a motocyklů. Pohon bývá na přední nebo zadní nápravu, popř. na obě. Podle konstrukčního uspořádání jsou tato vozidla určena k sezení nebo stání, jejich nejvyšší rychlost bývá od 6 až po 100 km/h, dojezd je od 18 km až do 120 km, v závislosti na typu vozidla, popř. homologace.Skládací osobní vozítko e-bikeboard (obr. 1) jde ruku v ruce s nejnovějším trendem v osobní dopravě. Vzhledem připomíná koloběžku (obr. 1), pro větší pohodlí lze přimontovat sedátko. Elektrický pohon poskytuje tichý chod a čistý provoz. Je to optimální řešení pro lidi, kteří milují individualitu a kterým není lhostejné životní prostředí.