22 příloha časopisů Elektro a Automa 2012 perspektivy elektromobility Elektrokola Elektrokola jsou jízdní kola poháněná lidskou silou, podporovanou elektrickým pohonem (tzv. jízda s asistencí). Elektrokola mohou stejně jako běžná kola využívat cyklostezky. Pro jízdu na elektrickém kole není nutné řidičské oprávnění. Maximální rychlost je omezená legislativou na 25 km/h, náklady na ujetí vzdálenosti 100 km jsou v současné době přibližně 3 Kč. Vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o kolo, lze je přepravovat ve vlaku, cyklobusu nebo vozidly městské hromadné dopravy.Elektrokola existují ve všech druzích konstrukčního uspořádání – od klasického jízdního kola (obr. 1), přes skládací elektrokola, která lze složit a rozložit během několika vteřin, městská elektrokola, která se vyznačují nízkou výškou pro nástup a umožní převoz značného množství nákladu, až po terénní elektrokola konstruovaná pro jízdu v terénu, která nabízejí dojezd s asistencí i 100 km.Jednotlivé druhy elektrokol se liší hlavně použitou akumulátorovou baterií. Nejlevnější elektrokola s olověnou baterií jsou příliš těžká (až 40 kg) a technický život takové baterie je omezen na přibližně 300 nabíjecích cyklů. Moderní elektrokola jsou vybavena lithiovými bateriemi a při hmotnosti od 17 kg jsou velmi snadno transportovatelná a mají slušný dojezd na jedno nabití. Technický život baterie je poměrně dlouhý; výrobci uvádějí až 1 000 nabíjecích cyklů, což v běžných podmínkách provozu znamená ujetou vzdálenost 30 000 až 70 000 km.režimu asistovaného šlapání (PAS – Power Assist System). Výkon motoru je zpravidla (nikoli vždy) přímo úměrný frekvenci šlapání. Čím intenzivněji cyklista šlape, tím větší výkon elektromotor dodává, což platí pouze do určité frekvence šlapání (obvykle do asi 60 min–1), při vyšší frekvenci šlapání se výkon elektromotoru dále nezvyšuje a zůstává na své maximální hranici.Pomocný pohon elektrokola zpravidla tvoří multifunkční ovladač, snímač otáček nebo tlakový snímač (obr. 2), řídicí jednotka, akumulátor a elektromotor.Nejčastěji používané jsou tyto principy pohonu elektrokol:– se snímačem otáček – intenzita asistence elektromotoru je přímo úměrná frekvenci šlapání,– s tlakovým snímačem – intenzita asistence elektromotoru je závislá na točivém momentu, tedy na tom, jakou silou se člověk „opře do pedálů“Výhody elektrokol – rychlá, pohodlná a snadná jízda i do kopce,– energie na dojezd i 100 km s asistencí (podle kapacity baterie a způsobu jízdy),– baterie nabité za 2 – 5 hodin v jakékoli běžné elektrické zásuvce,– náklady na 100 km přibližně 3 Kč (při distribuční sazbě D02d),– hmotnost od 17 kg včetně baterie,– není nutné řidičské oprávnění,– možnost přepravy ve vlaku, cyklobusem nebo v hromadné dopravě (s výhodami, které příslušný dopravní podnik poskytuje přepravě běžných kol),Konstrukce a provoz jednostopých vozidel s elektrickým pohonem Ing. Lukáš Kadula, Pražská energetika a. s.Jednostopá vozidla jsou zpravidla vozidla se dvěma koly. Některá z těchto vozidel mohou mít připojen postranní vozík a lze jimi i táhnout přívěs. V této kategorii jednostopých vozidel vybavených elektrickým pohonem se můžeme setkat s dvěma nejběžnějšími skupinami elektromobilů – elektrokoly a elektromotocykly. Obr. 2. Schéma principu funkce elektrokola a) s elektromotorem v zadním náboji (snímač otáček), b) s přímým pohonem řetězu (tlakový snímač)a)b)Obr. 1. Přestavbová sada určená pro přestavbu „klasického“ kola na elektrokolo Princip pohonu Elektrokola si zachovávají pohon šlapáním, mají tedy vždy pedály a elektropohon je pouze přídavný, asistenční. Hovoříme o tzv.