příloha časopisů Elektro a Automa 2012 21 perspektivy elektromobility Loni jsem strávil na cestách s vozem Peu-geot iOn přes tři tisíce kilometrů. Měl jsem tedy příležitost pochopit, jak se musí s tím-to prostředkem zacházet, aby vykonal poža-dovanou službu. Jezdí se s ním opravdu ji-nak, než s vozidly se spalovacími motory! Veškerá spotřeba je pokryta z toho, co si do-předu naakumulujeme. Proto ke stylu jízdy nepřistupujeme lehkovážně, bezmyšlenko-vitě, ale s jistou logickou úvahou. Bohužel tento rozdíl rozděluje světovou populaci ři-dičů na dva světy.V čem je tedy hlavní rozdíl v používání?Přestože „euto“ akceleruje velmi dobře, my se raději rozjíždíme pozvolna plynule. Když nemusíme, nezrychlujeme. Za každé polechtání akcelerátoru se platí energií z aku-mulátoru. Brzdíme motorem. A hlavně – když parkujeme, nabíjíme!.Podobně jako na automatickou převo-dovku, i na styl jízdy „euto“ si zvykne-me již po krátké době používání. Hůře se zvyká na neustálé zasouvání vidlice do zá-suvky. Ovšem toto prakticky bezúdržbové vozidlo se velmi rychle stává návykovým prostředkem. Starosti navíc nám totiž para-doxně kompenzují ty starosti, o které jsme ochuzeni.Dávejte pozor kde nabíjíte!Je třeba mít na paměti, že když nabíjí-te, vlastně parkujete. Vaše euto vždy zaují-má na komunikaci určitou pozici. Postavení „euta“ musí být v souladu s předpisy silnič-ního provozu. Elektromobil žádné výjim-ky nemá. I když v počátcích elektromobility může vzbuzovat u policistů určitou shovíva-vost, není radno na to spoléhat. Avšak počet dostupných veřejných dobíjecích parkovacích míst neustále roste.Kdo elektromobil přivítá?Samozřejmé první v řadě vítajících jsou nadšenci a fandové. Ale proč se pro elek-tromobil nadchne i běžný uživatel, sto-jící oběma nohama na zemi? Uchvátí ho jednoduchost, nenáročnost, čistota, levný provoz. Pojížďky po městě nebo v přileh-lém regionu jsou elektromobilem v mno-míst s připojením na síť nn. Kupříkladu oby-vatel sedmého patra panelového domu si pro-dlužovák k nabíjení jen tak nespustí. Dlouhé přejezdy (nad 100 km) jsou závislé na počtu rychlodobíjecích stanic.Co pomůže rozvoji elektromobility?Jednoznačně pomohou motivační po-bídky. Žijeme v tržním prostředí a při in-vesticích porovnáváme poměr cena/výkon. Pokud budou motivováni výrobci, prodejci, uživa-telé a samozřejmě další zúčastněné skupiny, jako stát, města, podnikatelé, pak elektromobilita ob-sadí významnější podíl na trhu vozidel.A co cena euta?Samozřejmě se musíme dívat ne ekonomiku pro-vozu vzhledem k pořizo-vací ceně, která je tvořena především hodnotou aku-mulátorů. Zde bych upo-zornil na možnost proná-jmů elektromobilů. Ve svě-tě se tento druh dopravního prostředku neprodává, jak jsme doposud zvyklí. Uži-vatelé financují elektromo-bilitu z dlouhodobých pro-nájmů, ve kterých je pod-le poskytovatele zahrnuta údržba a částečně i elek-trická energie. Tento model financování pak dává větší smysl, než porovnávat po-řizovací cenu elektromo-bilů a vozidel využívají-cích neobnovitelné zdroje energie.Můj závěr Objeli jsme ČR, absol-vovali Rallye noční Prahou a v silvestrovském období jsem nejezdil v jiném voze, než v iOnu. Po-kud uvidím vedle sebe několik vozidel s růz-nými pohony, primárně volím elektriku. Je čas zvyknout si na změnu. Bude se jezdit na elektriku! Více na www.electric-emotion.cz.ha směrech účelnější, než vozem se spa-lovacím motorem. Ekologickým vozidlem se dostanete na taková místa v přírodě, kam je s vozem produkujícím zplodiny zákaz vjezdu. A levný provoz bez nároků na pravidelný drahý servis si přeje každý mobilista.Komu „euto“ nepomůže?Jedno ze základních pravidel „Když par-kuješ, nabíjej!“ se špatně dodržuje v hustých městských aglomeracích bez parkovacích Miroslav Minařík šéfredaktor portálu www.elektrika.cz Primárně volím elektriku Elektromobilům fandím. Považuji se však za běžného dopravního konzumenta, který se účelně přesouvá z bodu A do bodu B. Typ vozidla volím podle nejčastějších potřeb pře-sunů. I přes to, že podle GPS knihy jízd jasně převládají krátké jízdy, těch delších (nad 100 km) také není málo. Jak tedy pohlížet na elektromobil, který v zimě skoro nezdolá stokilometrovou hranici?