14 příloha časopisů Elektro a Automa 2012 perspektivy elektromobility Vlastnosti motorových vozidel, jejich součástí a příslušenství, které mohou ovlivnit bezpečnost silničního provozu, jsou v České republice regulovány zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Vozidla lze uvést na trh v České republice pouze poté, co jsou schválena Ministerstvem dopravy. Ke schválení stanovených výrobků je nutné předložit osvědčení o homologaci, vydané autorizovanými a pověřenými laboratořemi buď v České republice, nebo v zahraničí (obr. 1). Požadavky na homologaci elektromobilů mají svá specifika. Elektrická bezpečnost Homologace silničních vozidel na elektrický pohon podle předpisu Evropské hospodářské komise OSN č. ECE 100 je ověřováním vozidel z hlediska jejich konstrukční a funkční bezpečnosti. Vztahuje se na kategorie vozidel M a N s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h, které jsou vybaveny jedním nebo několika hnacími elektromotory. Motory nejsou trvale připojeny na elektrickou distribuční síť a ani jejich části a systémy vysokého napětí nejsou galvanicky spojeny s vysokonapěťovou sběrnicí elektrického rozvodu (obr. 2).Podle předpisu ECE 100 se ověřuje například:– elektrická pevnost,– izolační stav,– ochrana před dotykem živých části,– nabíjecí a vybíjecí vlastnosti.Předmětem zkoušek je i trakční akumulátor, který bývá nejslabším článkem konstrukce elektromobilů. Elektromobil musí být před započetím zkoušek v dobrém mechanickém stavu a musí mít v průběhu posledních sedmi dnů před zkouškou ujeto nejObr. 1. Homologační značka udělovaná v ČR Obr. 2. Pohled na otevřený prostor s motorem elektromobilu Obr. �����������3 �. Vozidlo v místnosti pro zkoušky elektromagnetické kompatibility Homologace elektromobilů – základní předpoklad jejich provozu Ing. Jarmil Mikulík Elektrotechnický zkušební ústav, s.p.méně 300 km. Po tuto dobu musí být vozidlo vybaveno trakční baterií, která je předmětem zkoušek z hlediska emisí vodíku.Pokud se baterie používá za teplot vyšších, než je teplota okolí, musí provozovatel dodržovat postup podle výrobce tak, aby byla teplota trakční baterie udržována v obvyklých funkčních mezích. Výrobce musí být schopen zaručit, že systém tepelné stabilizace trakční baterie není porušen a že kapacita baterie je v předepsaných mezích.Elektromagnetická kompatibilita Elektromobil je stroj, ve kterém vzniká silné elektromagnetické rušení. Zároveň obsahuje citlivá elektrická zařízení, jejichž funkce může být rušena již poměrně slabým vyzařováním.Proto motorové vozidlo musí odolávat elektromagnetickému rušení přicházejícímu zvenčí a současně nesmí být zdrojem elektromagnetického rušení takové intenzity, aby rušilo provoz elektrických zařízení v okolí. Elektromagnetická kompatibilita elektromobilů pro účely homologace se ověřuje (obr. 3) podle předpisu č. ECE 10.03 – Dohoda o přijetí jednotných technických pravidel pro kolová vozidla, zařízení a části, které