12 příloha časopisů Elektro a Automa 2012 perspektivy elektromobility ABB stanice Terra – nabití během 15 min,aneb elektromobily „vrací úder“První zmínky o elektromobilech lze najít již v roce 1835. V roce 1899 byl prototyp elektromobilu schopen dosáhnout na tu dobu neuvěřitelné rychlosti 105,882 km/h. Dojezdová vzdálenost nebyla větší než 70 km a používaly se klasické olověné baterie, které známe dodnes. Ano, první elektromobil, zde byl již 50 let před prvním klasickým automobilem se spalovacím motorem. Úspěšný nástup elektromobilů však v roce 1908 přerušil Henry Ford s legendárním modelem „T“ a odstartoval tak masivní a nástup spalovacích motorů. Tím byla přerušena, tehdy perspektivní éra elektromobilů na dlouhá desetiletí. Dojezdová vzdálenost se po 177 letech výrazně nezvětšila, dnes můžeme mluvit o reálném dojezdu kolem 150 km. Příčinu nepříliš velkého pokroku v dojezdové vzdálenosti hledejme v dlouhodobé orientaci automobilového průmyslu výhradně na spalovací motory.Nicméně píše se rok 2012 a je jasné, že elektromobily „vrací úder“. Pokud se podíváme na společné projekty, jako je elektromobil Nissan Leaf a rychlonabíjecí stanice Terra od ABB, je zřejmé že klasické automobily v budoucnosti čeká pouze jediná cesta – ta poslední. mulátorů postupně zvyšují jejich účinnost, kapacitu a zároveň snižují jejich hmotnost a cenu. Energetické společnosti budují chytré sítě (Smart Grids) které budou s nabíjecími stanicemi spolupracovat i na vyšší urovni, něž je obyčejné dobití elektromobilu. Uvědomují si to samozřejmě i výrobci nabíjecí techniky, včetně společnosti ABB, která má jednoznačné ambice být lídrem trhu, a tím, kdo určuje směr v nabíjecích technologiích.Síť nabíjecích stanic je nezbytná Je pouze otázkou několika málo let, kdy dosáhneme u elektromobilů dojezdu, na který jsme zvyklí u bežných automobilů se spalovacím motorem, a nabíjecích časů srovnatelných s běžným tankováním fosilních paliv. Úkolem dneška je začít s výstavbou komerční sítě rychlonabíjecích stanic a vytvořit tak potřebné „pokrytí“ silniční infrastruktury. Právě takovou rychlonabíjecí infrastrukturu buduje společnost ABB v Estonsku. Průměrná vzdálenost mezi stanicemi je 50 km, což je při současném dojezdu elektromobilů více než dostačující. Estonsko bude první zemí, která nabídne majitelům elektromobilů celonárodní komerční pokrytí nabíjecími stanicemi, a postaví tak elektromobily přímo do cesty spalovacím motorům. Náklady na údržbu elektromobilu jsou prakticky nulové, podle oznámení automobilek se předpokládá srovnání cen elektromobilů s cenami vozů se spalovacími motory do dvou až tří let, nabíjecí infrastruktura má dobrou perspektivu. Je tedy zcela jasné, že spalovací motory nemají v tomto boji z dlouhodobého hlediska v podstatě žádnou šanci.Stanice Terra – moderní způsob nabíjení Cílem konstruktérů nabíjecích stanic je poskytnout uživateli elektromobilu rychlé, bezpečné a pohodlné dobíjení, vlastníku infrastruktury zase spolehlivou a moderní dobíjecí síť, jejíž architektura je otevřena do budoucnosti. ABB proto úzce spolupracuje s předními výrobci elektromobilů, a podílí se na definici norem a standardů. Již několik let testuje v pilotních projektech po celém světě své stejnosměrné nabíjecí stanice Hermes 1 a Hermes 2. Jedna z instalací stanice Hermes 1, se nachází také v Praze v areálu energetické společnosti PRE a.s. a je součástí pilotního projektu nabíjecích stanic společnosti PRE, a.s. Záměr byl odladit celý systém v praktickém provozu, získat podněty, reakce a připomínky od uživatelů a pak je zpětně promítnout do technického vývoje zaměřeného na výstavbu komerční nabíjecí infrastruktury. Tu nyní ABB představuje pod označním Terra. Není pochyb o tom, že Terra bude představovat špičku na trhu, produkt odladěný do posledního detailu, jež je schopen pružně reagovat na další vývoj a trendy v oblasti elektromobility, jako například očekávaný příchod nového evropského standardu pro rychlé dobíjení (tzv. DC Combo Coupler). Stanice Terra je ve verzi 100.2 instalována v novém sídle ABB na Praze 4 (obr.1). Další stanice Terra 51 AC/DC bude v průběhu března 2012 instalována v areálu PRE a.s. a nahradí již zmiňovaný prototyp Hermes 1.Produkty Terra představuje ABB ve dvou základních provedeních.První typ pod označenním Terra 51 (obr. 2) o výkonu DC 1 × 50 kW je představitelem neděleného provedení, tzv. Combo (vše v jednom). Výhodou této stanice je jednoduchá instalace, kompaktní rozměry a příznivá cena. Co na to ekonomika?Vývoj nových technologií je nákladný, musí se v konečné fázi zaplatit a následně patřičně „vydělat“. Tak ekonomika prostě funguje. Vzhledem k neustále se zpřísňujícím ekologickým normám přestávají být klasické spalovací motory ekonomicky zajímavé, neboť finanční nároky na jejich vývoj a výrobu začínají být těžko udržitelné, o nákladech na údržbu, ani nemluvě (zejména z pohledu majitele vozu). Složitost spalovacího motoru splňujícího poslední připravenou normu EURO 6, je extrémní, včetně nákladů na následnou údržbu. Všichni si již uvědomují, že nastal čas na změnu; automobilky, energetické společnosti i vlády jednotlivých států. Vše musí přijít ve správný čas a nyní je zřejmé, že ten správný čas pro elektromobilitu skutečně přišel. Signály jsou více než zřetelné, automobilky investují do vývoje elektromobilů obrovské částky, výrobci akuObr. 1. Umístění nabíjecí stanice Terra 100.2 před novým sídlem ABB na Praze 4 Ing. Miroslav Kuželka, ABB, s.r.o.