8 příloha časopisů Elektro a Automa 2012 perspektivy elektromobility 1. Úvod V několika posledních letech lze zaznamenat zrychlování tempa prosazování elektromobilů v oblasti individuální osobní dopravy. Zdá se, že v blízké budoucnosti (v řádu jednotek let) bude tento trend pokračovat ve stále masivnějším měřítku. Předzvěstí tohoto trendu (už před asi 10 lety) byly tzv. start-stop systémy ve vozech se spalovacím motorem a posléze hybridní automobily, kombinující různými způsoby konvenční spalovací motor a elektrický pohon. Důvodů pro tento vývoj je několik. Některé jsou politické či ekonomické, některé takzvaně ekologické. Většina z nich je však v podstatě spjata s problémem technickým, jímž je udržitelnost nebo spíš další růst současného objemu osobní dopravy v situaci, kdy nejsou k dispozici dostatečně vydatné zdroje levné ropy.Podrobnější posuzování těchto skutečností nepřísluší tomuto článku. Je však zřejmé, že rozvoj elektromobility spolu s rozvojem alternativních obnovitelných zdrojů elektrické energie je mj. spjat se snahou o „otupení hrotu“ nadcházející energetické krize. V tomto článku se pokusíme dokumentovat na základě běžně dostupných ověřených technických informací, jaké jsou globální perspektivy přechodu dopravy na elektrickou energii.2. Fenomén zvaný „Peak oil“Již okolo roku 2005 začínaly k laické veřejnosti občas prosakovat neověřené informace o tom, že růst objemu nabídky na trhu s ropou by mohl mít potíže s tím, aby udržel tempo s růstem poptávky. Poptávka roste zejména vlivem rychlého průmyslového rozvoje nejlidnatějších asijských zemí – Číny a Indie. Zmíněná myšlenka souvisí s širší geologickou problematikou, souhrnně označovanou názvem Peak oil (tj. ropný vrchol, možná přesněji ropa z vrcholu) Zpočátku byly podobné myšlenky považovány za aktuální v blízké budoucnosti (do několika let) pouze částí vědecké obce geologů. Druhá část se přikláněla k tomu, že k nastíněné situaci sice dojde, ovšem nejdříve za 20 let, ale pravděpodobně ještě později, a problém tedy není příliš aktuální. Ekonomové (alespoň navenek) nepřikládali problému váhu. Skutečnost, že sami geologové nejsou jednotného názoru, je ukázkou toho, jak obtížné je pořídit kvalifikovaný odhad v tomto oboru.S postupem času se problematika jevu Peak oil přesunula z alternativních ekologických kruhů a konspiračních webových stráPerspektivy vývoje elektromobility Pavel Vorel, Dalibor Červinka Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky, FEKT VUT v Brněnek i do oficiálních médií. Podle dostupných tiskových a internetových zpráv (standardních médií a informačních serverů) se tímto vážným problémem zabývají i vlády států a vypracovávají strategie pro přizpůsobení se nové energetické situaci. Oficiálně není známo, v jak daleké budoucnosti začne problém se stagnací nabídky ropy (s následkem vysoké ceny) významně podvazovat ekonomiky založené primárně na její spotřebě nebo zda se to již dávno neděje.Vysvětleme stručně podstatu jevu Peak oil. Geofyzik Hubbert odhalil, že aktuální „průtok“ těžené ropy v závislosti na čase probíhá u každého vrtu podle přibližně symetrické „zvonové“ křivky. Na vrcholu křivky (kdy z vrtu čerpáme nejvíce ropy – odtud název Peak oil) je tedy spotřebována právě polovina zásob. Součtem křivek příslušejících všem vrtům v dané geografické oblasti lze extrapolovat celkový časový průběh těžby v regionu. V roce 1956 takto Hubbert předpověděl, že pro USA nastane vrchol konvenční těžby v roce 1970 a jeho předpověď se s velkou přesností potvrdila. Předpověděl také, že světová těžba ropy bude mít maximum někdy okolo roku 2000. Jeho následovníci (Campbell a další) upřesnili prognózu na rok 2006 pro konvenční ropu ze standardních známých vrtů. Celkově pro všechny druhy ropy (tj. včetně těžby z předpokládaných nových vrtů v polárních oblastech, hlubokomořské podvodní těžby, těžby těžké ropy, ropy z písku atd.) tehdy předpovídali maximum na rok 2007.Dosažení vrcholu těžby neznamená, že ropa již „dochází“ – je jí k dispozici ještě velmi mnoho – přibližně tolik, kolik již bylo v minulosti vytěženo, nebo i více. Ovšem obdobně, jak se v minulosti tempo její těžby zrychlovalo, musí za vrcholem postupně klesat. A to by způsobilo kolizi s rostoucí poptávkou růstových ekonomik (energetická krize s následkem velmi vážné ekonomické krize).Je však třeba vzít v úvahu velkou míru nejistoty předpovědi, kdy bude dosaženo vrcholu těžby ropy, jelikož se stále nacházejí nová ropná ložiska. Celosvětová těžba je také ovlivněna ekonomickými faktory. Je-li ropa drahá, vyplácí se těžit i z méně efektivních ložisek (z velkých hloubek, z ropných písků, břidlic atd.). Naopak dostupnost ropy ovlivňuje cenu a systém je tedy komplexně provázaný. Také se zlepšuje technologie těžby. Do hry významně vstupují i geopolitické faktory. Je těžké odhalit příčinné souvislosti a skutečný stav věci. Některé zprávy hovoří vrcholu v roce 2017, jiné již v roce 2012, další tvrdí, že problém již nastal. Nemá ovšem smysl hovořit o konkrétním roce, jelikož problém není „zlomový“, ale nastupuje nenápadně a „pozvolně v čase“ s postřehnutelnými vlivy v horizontu teprve několika let. Z vývoje v letech 2005 až 2011 je již zřetelné, že definitivně skončila éra levné ropy. Je to vidět z dlouhodobě vysoké ceny této komodity navzdory útlumu růstu poptávky (současná ekonomická krize). Trh také napjatě reaguje na každé drobné zakolísání jednotlivých dodávek. Tržní mechanismy naštěstí vytvářejí zápornou zpětnou vazbu, která spolu s technologickým pokrokem těžby situaci příznivě stabilizuje, a tak zatím nedochází k draVšeobecný optimismus Ameriky padesátých let se už asi těžko někdy vrátí. Cadillac Eldorado 1959, motor V8, 6,4 litru, délka 5,7 m, hmotnost 2300 kg, výkon 257 kW, spotřeba 25 až 30 l/100 km (zdroj: www.NetCarShow.com)