4 příloha časopisů Elektro a Automa 2012 perspektivy elektromobility Stav ve světěPrakticky všechny automobilky začaly znovu pracovat na projektech elektromobility. Každá automobilka má svůj prototyp, některé již produkují vlastní sériový elektromobil: Mitsubishi MIEV v Evropě prodávaný také pod značkou Citroen C-Zero (obr. 1) a Peugeot iOn, Nissan Leaf, Renault Kangoo a Fluence, Elektrický Smart a Tesla Roadser.V České republice realizuje přestavby vozidel Škoda Auto společnost EVC Group z Hulína (obr. 2). Elektrické autobusy, které jezdí v Ostravě, vyrábí společnost SOR Libchavy. Společnost AVIA společně s britskou firmou Smith vyrábí elektrické nákladní vozy.Budování nabíjecí infrastruktury Elektromobily lze nabíjet z běžných zásuvek všude, kde je elektrická energie. V České republice existuje již 200 veřejných nabíjecích míst (obr. 3), z nichž je asi polovina zpoplatněná průměrnou cenou 5 Kč/KWh. Přibližně 30 z nich jsou profesionální nabíjecí místa, z nichž 7 je vybaveno pro stejnosměrné rychlé nabíjení CHAdeMO. V Rakousku, Španělsku, Německu, Francii, Japonsku a Norsku jsou v provozu tisíce nabíjecích míst. V posledním roce intenzivně probíhá tvorba nových norem pro elektromobilitu. Především jde o standardizaci nabíjecích konektorů a komunikaci s nabíjecím místem. Dosud se používají běžné průmyslové zásuvky CEE. Pro nabíjení střídavým proudem se prosazuje zejména nový standard IEC 62196-2 Type 2: VDE-AR-E 2623-2-2, který je také nazýván Mennekes – podle prvního výrobce (obr. 4).Nabíjecí konektory jsou v současné době předmětem soutěžení japonsko-francouzských a německých standardů. Zatímco v oblasti nabíjení střídavým proudem (AC) se očekává vítězství zmíněného standardu Type 2: VDE-AR-E 2623-2-2 (Mennekes), u rychlého stejnosměrného (DC) nabíjení zatím vede standard japonského konsorcia CHAdeMO s konektorem Yazaki (obr. 5). Rozvoj této zásuvky však brzdí vysoké licenční poplatky.Konstrukce elektromobilůV této době je aktuální otázkou konstrukce nové generace elektromobilů, která může toto odvětví ovlivnit na dlouhou dobu. Různí výrobci zkouší a hledají nejvhodnější koncepci, který jim zajistí konkurenční výhodu a umožní návrat investic do vývoje. I když prodeje elektromobilů rychle rostou, pro většinu výrobců se nevyplatí vyvíjet vozidlo pouze pro elektrický pohon a představují modulární řešení jako například VW UP!/Škoda CityGo.Rozdíly mezi přestavbou vozidla na elektromobil a konstrukcí od počátku „elektrickou“Přestavba vozu se spalovacím motorem na elektromobil má svoje výhody i nevýhody. Výhodou je existence již vyvinutého vozu, který je z uživatelského hlediska vyspělý a bezpečný. Vývoj nového moderního Konstrukce elektromobilů nové generace Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D. MBA, Centrum výpočetních a informačních služeb VUT v BrněAsociace elektromobilového průmyslu V roce 2011 dochází ve světě i v ČR k obnovení zájmu o elektromobily. Mezi hlavní výhody patří nulové místní emise, snížení hluku a prachu a omezení závislosti na ropných palivech z nestabilních oblastí. Pro uživatele elektromobily znamenají především nižší provozní náklady.Obr. 2. České přestavby EVC Group: VUT SUPER EL II a R3 Obr. 1. Neprodávanější současné elektromobily C-Zero/iOn/iMIEV a Leaf