příloha časopisů Elektro a Automa 2012 3 perspektivy elektromobility Benzinem či elektřinou..........................3 Konstrukce elektromobilů nové generace........................................4 Perspektivy vývoje elektromobility........8 Baterie pro elektromobily – minulost, současnost a perspektivy.....10 ABB stanice Terra – nabití během 15 min, aneb elektromobily „vrací úder“..........12 Homologace elektromobilů – základní předpoklad jejich provozu.....14 Naftové ampéry...................................16 Nabíječka.............................................18 ČEZ zprovoznil 11 dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR........................20 Primárně volím elektriku.....................21 Konstrukce a provoz jednostopých elektrických vozidel..............................22 Střepiny z jedné stopy..........................24 Malá elektrická vozidla........................26 Bezkontaktní nabíjení elektromobilů....28 Malý úsporný elektromobil Mute z Mnichova...........................................30 Staronové téma Nedlouho poté, co pan Faraday ve 20. letech před-minulého století poprvé spustil funkční model ro-tačního elektrického stro-je, se postupně začala roz-víjet myšlenka, jak tuto no-vou možnost využít. Ještě dříve, než elektromotory nastoupily na místo transmisních pohonů ve vý-robních závodech, jsou činěny zvídavé pokusy o využití elektřiny jako zdroje energie v dopravě. S rozvojem techniky se tato problematika přesunu-la z roviny nevšedního modelářství do dílen zruč-ných řemeslníků a ještě před koncem 19. století do výrobních hal některých automobilek. V archívu našeho nakladatelství jsou uloženy svázané ročníky časopisu Elektrotechnický obzor, založeného v roce 1910 osobnostmi, v jejichž díle pokračujeme při naší vydavatelské práci. V jed-nom z vydání z doby těsně po první světové vál-ce je článek, který přináší svědectví o tom, že už tehdy se v odborných kruzích zcela seriózně pro-bíraly otázky, jak se má vyvíjet doprava v nově vzniklé Československé republice, z jakých zdro-jů bude čerpat energii. Nemalý význam v těchto úvahách měly názory, že optimální pro naše pod-mínky je doprava založená na elektrické energii. Jeden z hlavních argumentů – soběstačnost při vý-robě elektrické energie – byl dáván do protikla-du s nutností dovážet surovinu pro výrobu pohon-ných hmot do spalovacích motorů, a vytvářet tak závislost na vzdálených zdrojích se všemi souvise-jícími riziky. S patřičným odstupem času musíme konstatovat, že naši předkové věděli, o čem mluví.Je obdivuhodné, s jakou erudicí, znalostí pro-blematiky a inženýrsko-vizionářským přístupem tenkrát odborníci rýsovali svoji ekonomickou, technickou i organizační představu dopravního systému založeného na hromadném využití elek-trického pohonu, který čerpá energii z akumulá-torů umístěných přímo ve vozidlech. Zmíněný článek na pěti stránkách přináší tech-nické údaje, které svými hodnotami pochopitel-ně odpovídají době, jsou tu i ekonomické úvahy včetně výpočtů a srovnávacích tabulek. Někte-ré zajímavé pasáže zprostředkováváme na ved-lejší stránce. Vidíme z nich, že odborné termíny jako elektromobil, nabíjecí stanice, akumuláto-rová baterie jsou tu už odedávna, jen jsme místo nich mnohem více používali slova benzín, nádrž, výfuk a podobně. Emil Širůček ředitel FCC Public EDITORIAL Seznam inzerce:ABB s. r. o...................................................................................................................................1 EZÚ s. p...................................................................................................................................15 ČEZ, a. s...................................................................................................................................31 Peugeot Česká republika s. r. o.................................................................................................32 Obsah Cílem konstruktérů nabíjecích stanic je poskytnout uživateli elektromobilu rychlé, bezpečné a pohodlné dobíjení, vlastníku infrastruktury zase spolehli-vou a moderní dobíjecí síť12 Automobil HYbrid4 představil Peugeot poprvé na autosalonu v Paříži v roce 2008. Od letošního jara i u nás.16 Jednostopá vozidla se vyznačují po-hyblivostí zejména v městském provo-zu. Tichý chod motoru a žádné výfuko-vé plyny přispívají další přidanou hod-notou podporující využití ve městech 24 Elektrický pohon má uplatnění i ve vozi-dlech pro sport a zábavu dětí i dospělých 26 Perspektivy elektromobility – speciální vydání jako přílohu časopisů Elektro (ISSN 1210-0889) a Automa (ISSN 1210-9592) vydalo nakladatelství FCC Public s. r. o. v březnu 2012. Samostatně neprodejné. Informace na www.fccpublic.cz