30 příloha časopisů Elektro a Automa 2011 elektromobilita – nulový odběr trakční energie během stání vozidla na zastávkách, v kolonách a „na červených“ na křižovatkách,– malý (nebo nulový) objem obtížně likvidovatelných hmot: olovo nebo nikl z akumulátorů (duobusy), katalyzátorů (hybridní vozidla) aj.,– rychlejší rozjezd ze zastávek, na rozjezdových výhybkách a na řízených křižovatkách,– vyšší rychlost ve stoupáních,– značná výkonová rezerva trolejbusové dopravy, spočívající v možnosti perspektivního přechodu na trakční napětí 750 V,– delší životnost vozidel, min. dvacet let v porovnání s klasickými autobusy – dvanáct až patnáct let (na geograficky shodných trasách),– při konstrukci trolejbusů lze snáze dosáhnout stoprocentní nízkopodlažnosti, mj. použitím tzv. motorkol, kdy elektromotor je spolu s převodovkou integrován do náboje kola21),– nižší hlučnost vně i uvnitř vozidla,– příznivější přijímání trolejbusů veřejností v porovnání s autobusy; tam, kde trolejbusy nahradily autobusy, vzrostl počet cestujících o 10 až 20 %; ve městech s oběma druhy dopravy jsou trolejbusové trati vnímány jako stabilnější než trati autobusové (mj. proto, že trolejové vedení vytváří „kolejový bonus“),– v současné době jezdí v přibližně 370 městech 47 zemí více než 40 000 vozidel a tento počet stále narůstá,– za uplynulých dvacet let vzniklo dvakrát více nových trolejbusových provozů v porovnání s počtem provozů zrušených, trolejbusovou dopravu zavádějí nebo znovuzavádějí i tak historicky exponovaná města jako Atény nebo Řím.21) Motorkola Alstom jsou např. v (standardních i kloubových) vozidlech Irisbus/Iveco – jde o renesanci systému Stoll, patentovaného před více než tři čtvrtě stoletím; o výhodách tohoto způsobu pohonu nejen z hlediska dosažitelnosti stoprocentní nízkopodlažnosti vozidel, ale i pro jejich dynamiku nelze pochybovat.Výsledek: trolejbusy je nutné chápat jako primární prostředek elektromobility pro města a aglomerace.Literatura:[1] ZÁVADA, J.: Studie Trolejbusy v Praze. Dostupné na http://www.spptd.cz/clanky.html.[2] Trolejbusy mají budoucnost. Prezentace podniku služeb v oblasti dodávek energie, vody, telekomunikací a dopravy Salzburg AG, dostupné na http://www.spptd.cz/clanky.html [3] PODIVÍN, L.: Vliv konstrukce trakčního vedení na konkurenceschopnost trolejbusové dopravy. In: Přednáška pro seminář Trolejbusy – řešení pro čistou městskou dopravu, Brno, 10. února 2011.[4] Der Trolleybus als Alternative zur Stadtbahn. Dostupné na http://trolleymotion.com/[5] Trolejbusy – elegantní systém městské dopravy. Dostupné na http://trolleymotion_ cz.pdf Projekt elektromobilu je směrován na vývoj elektropohonu závodního vozidla třídy Formule Student Electric. V tomto projektu FEL spolupracuje s Fakultou strojní ČVUT, FEL-Buggy – elektromobil První skutečný elektromobil sestrojený na ČVUT-FEL Ing. Vít Hlinovský, CSc., ČVUT FEL v Praze, katedra elektrických pohonů a trakcekde vznikla skupina studentů a mladších pedagogů, kteří se účastní celosvětové soutěže formule student. V této soutěži jsou zastoupeny kolektivy studentů z 270 vysokých technických škol z celého světa. V roce 2011 byl sestaven tým studentů, kteří mají zájem o tento způsob pohonu a na základě zkušeností předchozích generací sestavují závodní model Formule Student Electric a připravují se na mezinárodní závody v Evropě (http://www.formulastudentelectric.de/). Celý projekt elektromobilu je financován z grantů za finanční podpory sponzorů a jejich materiálních darů.1. Návrh elektropohonu pro lehký elektromobil V současné době dochází k velkému boomu elektromobilů. Katedra elektrických pohonů na ČVUT FEL v Praze nemůže zůstat stranou, a proto řeší hlavní pohon elektromobilu a dalších podpůrných elektrických obvodů moderních vozidel. Pro lehké vozidlo typu buggy byly navrženy dva nezávislé elektromotory pro pohon zadních kol, která nejsou propojena diferenciálem, ale jsou řízena pouze elektricky. Pro pohon byly zakoupeny a otestovány dva základní pohony od firmy Perm motor, member of the Heinzmann Group, typu PMS 100 – Permanenterregter Synchronmotor. Při rozhodování, který typ motoru použít, je třeba zvážit několik kritérií: dostupnost, motorové charakteObr. 1. FEL-buggy před NTK – testovací elektrovozidlo Obr. 2. Motor s permanentními magnety PMS100