24 příloha časopisů Elektro a Automa 2011 elektromobilita Výzvy budoucnosti jsou zřejmé: je nutné optimalizovat přepravní toky v městských aglomeracích, inteligentně propojit dopravní systémy a snížit produkci CO2. A proto se hledají nové koncepce pro individuální přepravu lidí i perspektivní dopravní systémy. Divize Mobility společnosti Siemens vyvinula novou platformu metra Inspiro pro sloučení požadavků potenciálních provozovatelů i cestujících s požadavky na ochranu životního prostředí. Metro Inspiro bylo vytvořeno na základě nové koncepce a je přizpůsobeno aktuálním i budoucím potřebám trhu. Vlak kombinuje dlouhodobě osvědčené a ověřené technologie používané při konstrukci metra s inovacemi, které se zaměřují na prospěch zákazníka a zajišťují mu flexibilitu a hospodárnost. Soupravy metra od společnosti Siemens, které jsou uváděny na trh pod názvem Inspiro a poprvé byly představeny na veletrhu InnoTrans 2010 v Berlíně, dosahují díky systematickému používání lehké konstrukce vozové skříně a moderní techniky pohonu značného snížení spotřeby energie. Materiál použitý na vozovou skříň i interiér vozu vykazuje vysoký stupeň recyklovatelnosti, a to přes 95 %. Tato nová generace metra je součástí ekologického portfolia globálního koncernu Siemens, které firmě umožnilo dosáhnout v obchodním roce 2010 obratu přibližně 28 miliard eur, a stát se tak světově největším dodavatelem železničních řešení šetrných k životnímu prostředí.Koncepce vozů Inspiro vychází ze zkušeností z realizovaných zakázek společnosti Siemens v oblasti metra (v Oslu, ve Vídni nebo v Norimberku). Pro vývoj platformy Inspiro byla rozhodující redukce spotřeby energie, snížení nákladů na provoz a údržbu a použití recyklovatelných materiálů. Stěžejním úkolem se stal také vývoj nového designu vozu. Nejdůležitějším požadavkem přitom bylo vytvořit pro cestující příjemný pocit prostoru, a tím docílit pozitivního zážitku z jízdy.V nových vozech se používá ověřená technika, která zaručuje jejich vysokou úroveň spolehlivosti. Podstatným prodloužením intervalů údržby dochází ke snížení jejích nákladů a současně se zvyšuje disponibilita vlaků. Lehká hliníková konstrukce vozové skříně, nový typ klimatizace a podvozek s optimalizovanou hmotností snižují spotřebu energie. Tichá elektrodynamická brzda umožňuje zabrzdit soupravu až do úplného zastavení, čímž se snižuje hluk ve stanicích metra. Volitelné využití vlakových zabezpečovačů Siemens na kolejích – metro Inspiro – nová generace metra pro městskou hromadnou dopravua možnost provozu soupravy bez řidiče navíc zvyšují energetickou účinnost systému metra.Modulární koncepce vlaku dovoluje sestavit soupravu z hnacích a nehnaných vozů. Délku vlaku lze flexibilně měnit. Souprava se může skládat ze tří až osmi vozů. V závislosti na uspořádání vlaku se může motorizace soupravy pohybovat od 60 do 100 %. Obsaditelnost šestivozového vlaku při základním uspořádání je 1 267 osob. Vlaky mohou dosahovat maximální rychlosti 90 km · h–1.Nový design vozu Vnitřní a vnější design metra Inspiro, kompletní průchodnost soupravy a optimální členění prostoru patří k jeho silným stránkám, které zvyšují pohodlí cestujících. Design vozu, navržený ve spolupráci se společností Designworks USA, dceřinou společností koncernu BMW Group, udává nový směr v konstrukci vozů díky svému futuristickému čelu a bočním dveřím s nápadným osmiúhelníkovým vnějším vzhledem. Vzdušný a moderní interiér podtrhuje přitažlivý vzhled metra. Interiér spolu s plynulou průchodností soupravy významně přispívají k pocitu bezpečí cestujících. Použitím vhodných materiálů v teplých tónech v kombinaci s osvětlením uvnitř vozu se docílilo přirozené a přívětivé atmosféry.Důležitým konstrukčním prvkem jsou madla stylizovaná do podoby rozvětveného stromu, která cestujícím poskytují různé možnosti při držení v příjemné vzdálenosti od dalších spolucestujících. Virtuální průvodčí informuje cestující prostřednictvím velkého displeje, kterým lze volitelně předávat i další sdělení, např. zobrazovat reklamu nebo zábavné pořady.Sedadla v prostoru pro cestující mohou být uspořádána podélně, příčně nebo kombinovaně. Aby měli cestující k dispozici celý vnitřní prostor a bylo možné svobodně rozhodnout o uspořádání sedadel, bylo zde upuštěno od umístění elektrických rozváděčů. Dveře pro výstup a nástup cestujících jsou široké 1 400 mm a mohou být provedeny jako dvoukřídlé vnější posuvné nebo předsuvné. Inovační světelné řešení usnadňuje cestujícím orientaci na nástupišti.Další inovační komponenty s optimalizovanou hmotností vedou k celkovému snížení spotřeby energie:– inovační design podlahy z obnovitelných surovin – podlahová deska v sendvičovém provedení korek-hliník,– lepší akustická a tepelná izolace,– značná úspora hmotnosti v porovnání s běžnými překližkovými podlahami,– vysoká míra recyklovatelnosti;– HVAC (topení, ventilace, klimatizace)– modulární design pro různé požadavky a výkonnostní třídy (větrání, větrání/topení nebo klimatizace),– ovládání výkonu klimatizace v závislosti na aktuálních potřebách (volitelně pomocí senzoru CO2),– ventilace bez průvanu – přívod vzduchu stropem, teplý vzduch se odvádí do podlahy,– použití lehkých textilních vzduchových kanálů se snadným čištěním,– volitelné použití osvětlení LED ve vnitřním prostoru pro cestující;