22 příloha časopisů Elektro a Automa 2011 elektromobilita Elektromobilita v pojetí Rittal Rittal vnímá rozvoj elektromobility jako úkol nejen evropského, ale celosvětového významu a bedlivě sleduje vývoj a dění, které vedou po trnité cestě ke standardizaci konektivity, komunikace a způsobů identifikace zákazníků spojených s pohodlnou obsluhou a způsobem placení za odebranou elektrickou energii na nabití. Dosavadní tempo vývoje je ovšem velmi znepokojující vzhledem k tomu, že téměř dva roky se intenzivně diskutuje v tak základní rovině, jako je sjednocení konektorů pro elektrická vozidla a komunikace mezi vozem a nabíjecí stanicí. Univerzální způsob platby za poskytnuté služby (nabití) je zatím jen v úrovni úvah. Nabíjecí stanice pracují v ostrovních režimech jednotlivých provozovatelů. Nedokončené sjednocení konektorů s sebou nese pomalu se rozvíjející infrastrukturu dobíjení elektrických vozidel a pravděpodobně nemalé náklady na přestavbu nabíjecích stanic po přijetí standardů.Zmíněné dění může evokovat vyčkávací přístup. Rittal se však vydal směrem vývoje nabíjecí stanice modulární koncepce, kterou je možné poměrně snadno přizpůsobit novým trendům, které trh očekává v několika letech. Dosavadní provedení nabízené provozovatelům infrastruktury nabíjení je již plně funkční a reaguje na nejnovější požadavky trhu s možností snadného přizpůsobení novým standardům.Způsoby dobíjení V současné době je nabízeno několik způsobů nabíjení elektrických vozidel:1. přímé, pomocí kabelu a zásuvek: – standardní a pomalé AC 1 až 3 fáze, – rychlé nabíjení DC.2. nepřímé, bez fyzického propojení: – indukční, – rezonanční.Přímé nabíjení pomocí kabelů je v současné době již v provozu (obr. 1), na rozdíl od nepřímého, které je nyní teprve testováno a připravováno pro reálný provoz v blízké budoucnosti. Několik významných společností, jako je Siemens, BMW, Toyota, připravuje technické řešení, které má podle laboratorních výsledků vcelku zajímavé parametry. Energie je přenášena za použití primární cívky umístěné ve vozovce parkovacího místa a sekundární cívky, která je součástí dobíjeného vozu. Toto řešení je uživatelsky pohodlné, ale v laboratorních podmínkách přenos zatím dosahuje výkonu maximálně 3,6 kW s účinností okolo 90 %. Tento výkon umožní nabít standardní elektromobil za asi osm hodin, což tento systém předurčuje k použití v místech s delší odstávkou vozu, jako jsou nákupní centra, místa aktivního odpočinku, sportovní zařízení, popř. nabíjení doma a v zaměstnání. U tohoto typu nabíjení není známa možnost zpětného využití energie akumulované v elektrickém vozidle a její dodávka zpět do distribuční sítě.V současnosti je zatím možné využít jen nabíjení přímým propojením vozu s nabíjecí stanicí kabelem se zásuvkami. V případě pomalého a standardního nabíjení je připojení jednofázové a třífázové střídavé od 16 do 63 A, 230 a 400 V, u rychlého stejnosměrného nabíjení se pracuje s hodnotami až do 400 A/1 000 V.Nabíjecí stanice Rittal Nabíjecí stanice Rittal (obr. 2) byla vyvinuta pro bezpečné dobíjení elektromobilů Eduard Lažanský, Branch manager – energetika, Rittal Czech, s. r. o.Elektromobilita je nově vznikající segment trhu, který má svá úskalí, daná přípravnou fází, ale slibující dynamický rozvoj napříč kontinenty během nejbližších deseti let. Společnost Rittal byla jednou z prvních, která již v roce 2007 na mezinárodním veletrhu v Hannoveru prezentovala koncept nabíjecí stanice, tedy v době, kdy se o elektrických vozidlech teprve hovořilo jen v odborných kruzích. Koncepce stanice představená veřejnosti v průběhu několika let dospěla k produktu, jenž je nyní zaváděn do praxe v několika pilotních projektech v Evropě.Obr. 1. Nabíjecí stanice se stávají součástí měst ROZVÁDECEROZVOD PROUDUKLIMATIZACEIT všech velikostí od XS až po XXL.