příloha časopisů Elektro a Automa 2011 19 elektromobilita Elektromobily? Proč ne? A proč ano?Povědomí o elektromobilech je pokřivené neinformovaností, nedostatkem podpory ze strany státních institucí a sdělováním zastara-lých informací lidmi, kteří by měli mít odpoví-dající vědomosti, nemají však snahu se vzdělá-vat, informovat se ani přijmout podanou ruku.Emise elektromobilů nejsou místní, mnohdy žádné. Nabíjet je lze i energií získanou z vod-ních, fotovoltaických či větrných elektráren. Po-kud se využívá energie od ČEZ, jsou i v tomto případě emise pod úrovní Toyoty Prius (nejzná-mější a hodně propagované vozidlo s hybridním pohonem a s velmi malou spotřebou).Biopaliva lze používat, ale k pohonu vozi-del nejsou vhodná vzhledem k výše vysvět-lené malé účinnosti motorů. Topit jimi lze s větší účinností. Spalovat zemědělské plodi-ny např. v podobě řepkového oleje nebo obi-lí přeměněného na líh apod. se zdá jako ne-vhodné řešení v době, kdy polovina obyva-tel planety trpí hladem. Řepka se také musí zasít, ošetřovat, hnojit, sklízet, podobně jako ropa se musí vytěžit, rafinovat, skladovat, do-pravovat a prodávat. V poslední době se ob-jevují zprávy, že Evropská unie přehodnocu-je používání biopaliv v dopravě, naši politici však tuto skutečnost ještě nezaregistrovali.Chemické zdroje energie byly dlouho pře-kážkou v dalším rozvoji elektromobilů i přesto, že jejich akční rádius zcela vyhovoval. Po za-vedení paliv ropného původu si lidé zvykli na obrovský a jen málokdy využívaný akční rádius vozidel (z výzkumů je zřejmé, že naprostá vět-šina jízd je ve vzdálenosti do 100 km denně). Lidé si rádi koupí velkoprostorový vůz, proto-že „co kdyby se někdy stěhovali“ (viz rekla-ma na Fabii), a jezdí každý den do práce 20 km sami a vozí s sebou až dvě tuny železa. Men-ší počet delších jízd v roce lze vykonat jiným vozidlem (k babičce vlakem, na dovolenou le-tadlem nebo také pěšky či na kole).Během posledního desetiletí, a to pouze díky telekomunikační technice, se vlastnos-ti akumulátorů dostaly na takovou úroveň, že elektromobily osazené akumulátory z no-tebooku (Tesla roadster) dosahují parametrů lepších než nejlepší sportovní vozy (Ferrari, Porsche) a dojezd je až 500 km na jedno na-bití. Kdo má však zájem na vývoji a provozo-vání takovýchto jednoduchých, bezúdržbových a ekonomických vozidel? Sobecké a finanční zájmy mocných kruhů, které právě drancová-ním přírodního bohatství přišly k obrovským finančním prostředkům, potlačují větší rozší-ření elektromobilů. Provozování složitých au-tomobilů s komplikovanými a drahými spalo-vacími motory je další částí velkého byznysu. Spalovací motor se skládá ze stovek precizních součástek, které se musí obměňovat podobně jako výfuky, katalyzátory, olej, filtry a brzdová soustava. Elektromotor má jen několik součás-tek s téměř neomezenou životností a ostatní již jmenovaná zařízení nepotřebuje vůbec nebo je potřebuje mnohem méně (např. brzdové des-tičky díky brzdění rekuperací). Údržba tako-véhoto vozidla je opravdu velmi jednoduchá a každý zručný člověk ji zvládne sám.Elektromobil pro své vlastnosti, jako jsou okamžitá schopnost poskytovat plný výkon, neuvěřitelná akcelerace, možnost rekupera-ce (nabíjení akumulátorů při brzdění), žádné místní emise, plní požadavky na ideální měst-ský a příměstský provoz. Na větší vzdálenos-ti jsou zde k dispozici vlaky, jejichž účinnost je vynikající už vzhledem k malému valivé-mu odporu a pohonu již zmíněnou elektřinou. Elektrická síť u nás je velmi silná a milion elektromobilů ji zatíží pouze jedním procen-tem. Zatížení však není to správné slovo, pro-tože elektromobily dokonce stabilizují síť a na-bíjejí se v době, kdy je elektřiny přebytek. Teoreticky mohou i dodávat elektřinu do sítě v případě jejího nedostatku při vhodné symbi-óze s výrobcem elektřiny (zkouší se v USA).Před 100 lety jezdilo více elektromobilů než nyní. V současnosti však nejde o otázku, kdy dosáhne cena ropy 1 000 eur za litr, ale dokdy si lidé budou moci koupit benzin vůbec. Jistě si armáda uvědomí, že bez ropy se vál-čit nedá a že pouze válka rozděluje ta správná teritoria, určuje, kdo má moc a právo, kde se vystřílí staré zbraně a kdy se vyzkoušejí nové.Jako potomci Křižíka a dalších českých „hlav“ máme předpoklady změnit současnou situaci v pohledu na elektromobily. Není ne-možné vyvinout malé, lehké a optimalizova-né vozidlo, které by uspokojilo potřebu nutné individuální dopravy, a začlenit je do běžné-ho života. Je rozumné vyvážet tu nejušlechti-lejší energii, kterou lze téměř bezezbytku vy-užít, a dovážet ropu, za kterou zaplatíme sou-sedním zemím i transport přes jejich území a následně jí využijeme pouze pětinu? Je ro-zumné jezdit po našich městech s dvěma tuna-mi oceli obsazenými jednou osobou, se stude-ným motorem, kdy ještě nefunguje katalyzátor, s motorem v nevhodných režimech, kdy jejich účinnost je pouze zlomek účinnosti na silnici a dálnici? Je však třeba všestranná podpora všech složek, které by této podpory měly být schopny. Některé z nich to mají přímo ve sta-novách, bohužel podporují, vzhledem k tlaku lobbystických skupin, zcela jiné druhy poho-nů. Jistě lze spočítat, kolik energie by se ušet-řilo i jaké další pozitivní přínosy by mělo za-vedení elektromobilů v globálním či národním měřítku. Na zajištění elektrické energie z fotovoltaických systémů pro provoz půl milionu elektromobilů, které denně najezdí 100 km, je třeba plocha 13 km2. Nemusí to však být plo-cha někde v Mostecké pánvi, ale přímo v místě spotřeby, na střechách našich domů.Věřím, že brzy zvítězí zdravý rozum, po-daří se změnit zakořeněné názory lidí a že sami lidé přehodnotí své skutečné potřeby a začnou brát ohled na všechny obyvatele naší planety. Již nyní existují elektromobily, kte-ré ve všech parametrech překonávají největ-ší legendy mezi sportovními vozy, jen o tom ví málokdo a chybí podpora, osvěta a chuť ze strany těch, kteří by to měli podporovat.S Mgr. Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily Klasický spalovací motor s přímočarým pohybem pístu má skutečnou účinnost asi 15 až 20 %, tzn. že ze sta litrů paliva se zužitkuje nejvýše dvacet. Píst se musí začít pohy-bovat – a na to je třeba energie. Sotva se rozpohybuje, musí se zastavit – a na to je opět třeba další energie. Poté se musí začít pohybovat opačným směrem – a to celé se opakuje tisíckrát za minutu. Dovedeme si představit, kolik ropy se za posledních sto let vyplýtvalo zbytečně? Možná, že ji budeme v budoucnu potřebovat, ale už žádná nebude. Je to škoda, účinnost přeměny ropy, plynu či uhlí v elektrárně je větší a emise podstatně menší. Účin-nost elektromotorů je 90 % a více. Vlastnosti předváděných elektrických vozidel mění vý-raz v obličeji lidí, kteří si vyzkoušejí jízdu a pak překvapeně konstatují např.: „No, to jsem netušil.“ nebo „Jako bych si nařídil hodinky o deset let dopředu.“ atd. atp.Autor příspěvku na veletrhu Amper