příloha časopisů Elektro a Automa 2011 17 elektromobilita Především jde o společnosti, pro které se tzv. e-mobilita stává samozřejmostí. „Nul-kou“ se tak mohou pochlubit významné české firmy jako např. RWE, PRE, LeasPlan, Sie-mens, ABB a další. V červenci dokonce při-byl i první soukromník.Nejen pro město Citroën C-Zero má usnadnit pohyb po městě a předměstí. Jak na to? Jsou pro něj ty-pické malé rozměry, udivující výkony a do-jezdová vzdálenost, která stačí pro každoden-ní cesty po městě. Je již druhým elektrickým vozem v nabídce Citroënu vedle modelu Ber-lingo First Electrique.Konstruktéři Zero koncipovali tak, aby spolu s plnou elektrifikací nabídlo i všech-ny funkce spojené s bezpečností, pohodlím a prostorností, s jakými se lze obvykle se-tkat u vozů segmentu A. Patří mezi nejlepší ve své kategorii.Komu je určeno? Lze je využít pro podni-kání jakéhokoliv typu, povozí se v něm úřed-níci, členové nejrůznějších sdružení, ve firem-Nulové přednosti na jedničku ním vozovém parku je přivítají firmy operují-cí na ohraničeném území. A proč by nebylo vhodné i pro soukromníka, když jde o auto s mimořádně úsporným provozem a náklady přibližně 1,5 eura na 100 km?Co všechno uveze?Citroën C-Zero je vybaven špičkovou technikou, mj. využívá lithium-iontové ba-terie. V základní výbavě je zahrnuto komu-nikační zařízení, které dokonale ladí s jeho vlastnostmi. Jde o zařízení Citroën eTouch, zajišťující mnoho služeb, včetně tísňového a asistenčního volání. Součástí sériové na-bídky je i funkce Bluetooth ® .Díky délce 348 cm a poloměru otáčení 9 m se v městském provozu pohybuje vel-mi snadno. Jeho výkony (maximální rych-lost 130 km · h–1, zrychlení z 0 na 100 km · h–1 za 15,9 s a akcelerace z 60 na 80 km · h–1 za 3,9 s) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav za hranice města. Nabízí čtyři pl-nohodnotná místa a zavazadlový prostor o ob-jemu 166 l, je vybaven spoustou pohodlných a bezpečnostních prvků, jako jsou posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, šest airbagů a klimatizace.Snadné ovládání, rychlé nabíjení Velmi snadno se ovládá: stačí otočit klíč-kem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka Ready na pří-strojové desce, a přesunout řadicí páku (stej-ného typu jako u automatické převodovky) do jediné polohy pro jízdu vpřed. Tradiční ukazatel množství paliva je nahrazen uka-zatelem nabití baterie. Blíží-li se minimální úroveň nabití, omezí se provoz příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.Vzhledem k vlastnostem elektrického mo-toru, který dosahuje svého maximálního toči-vého momentu okamžitě po zapnutí, nebylo nutné vybavovat vůz převodovkou s několika rychlostními stupni. Je opatřen redukční pře-vodovkou s uzpůsobeným převodovým pomě-rem a tradičním diferenciálem. Využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí mj. na rychlosti jízdy a případném sešláp-nutí brzdového pedálu. I když není brzdový pe-dál sešlápnut, baterie se začnou nabíjet i v pří-padě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Toto nabíjení baterií zajišťuje brzdění moto-rem, které řidič sice vnímá, ale nijak přehnaně, a umožňuje přirozené zpomalení, když se vůz blíží do zatáčky nebo k semaforům. Omezuje také opotřebení součástí brzdového systému.Motor je napájen z baterií typu Li-Ion po-slední generace o kapacitě 50 A · h. Nabíjení probíhá buď přes tradiční elektrickou zásuvku 230 V s úplným nabitím za šest hodin, nebo přes zvláštní vnější zásuvku rychlého nabití jednofázovým proudem 125 A/400 V. V tom-to případě lze vůz dobít zhruba za půl hodiny.http://www.citroen.cz Vůz s nulovou tolerancí! Alespoň co se spotřeby paliva, emisí škodlivin, CO2 i hluku týče. Všechny tyto hodnoty u vozu Citroën C-Zero souhlasí s jeho názvem – jsou opravdu nu-lové! Malý Citroën je totiž stoprocentně elektrický. Kreativní technika konstruktérů firmy Citroën tak dostala zcela nové dimenze. Originální konstrukční koncepce Full electric je součástí strategie používané ke snížení spotřeby paliva, emisí škodlivin a skleníkových ply-nů. Na světovém trhu se vůz poprvé objevil na konci loňského roku, od letoška má své zá-kazníky i v České republice.Obr. 1. Citroën C-Zero Obr. 2. Citroën C-Zero na letošním veletrhu Amper aktuality Generální ředitel společnosti ABB jezdí v elektromobilu. Společ-nost ABB, přední výrob-ce technologií pro ener-getiku a automatizaci, oznámila nákup prvního elektromobilu pro firem-ní účely. Elektromobil Cit-roën C-Zero se stal novým služebním vozem generálního ředitele, pana Hannu Kasiho. V budoucnosti společnost ABB plánuje vo-zový park elektromobilů nadále rozšiřovat.Používání elektromo-bilu si Kasi velmi po-chvaluje: „Jsem hrdý, že mohu jít příkladem svým kolegům, ale také obchodním partnerům a spolupracovníkům. Veškeré aktivity naší společnosti jsou zaměře-ny na efektivní využití elektrické energie za současného snížení dopadu našich činností na životní prostředí a nákup a využívání fi-remního elektromobilu je jedním z konkrét-ních kroků, které v této oblasti podniká-me. Díky naší rychlonabíjecí stanici mám také velkou výhodu snadného, a přede-vším rychlého dobití.“Koupě elektromobilu je součástí dlou-hodobého projektu E-mobility, v rám-ci kterého společnost ABB nedávno před-stavila první rychlonabíjecí stanici v Čes-ké republice. Jde o rychlonabíjecí stanici ABB Hermes 1.0, která umožňuje na-bít elektromobil již do 15 min. Na pro-jektu spolupracuje ABB se společnostmi Citroën a PRE.Citroën, Česká republika, s. r. o.