16 příloha časopisů Elektro a Automa 2011 elektromobilita Odborníci jako odpověď prosazují nastupující řešení pro tzv. udržitelnou městskou dopravu, a tím je elektromobilita. Na jejím rozvoji se aktivně podílí nejenom automobilky, ale především energetické společnosti, autopůjčovny a obchodní centra.Dohoda o společných standardech – problém pro EU V České republice, ale i celé Evropě je rozvoj elektromobility na startovní čáře – na rozdíl třeba od Spojených států amerických nebo Japonska, kde jsou do koncepCE čistého automobilismu investovány miliardy dolarů.Zpoždění na evropském kontinentu má na svědomí zejména dohoda na technologických a bezpečnostních standardech. Podle expertů se situace ve vývoji elektromobility neurychlí dříve, dokud nebudou normy nastaveny jednotně tak, aby se jim mohly přizpůsobit automobilové společnosti i infrastruktury.Například Eurelectric, které je sdružením zastupujícím společné zájmy evropského odvětví elektroenergetiky, již schválilo doporučení Evropské komise od předních evropských energetik k přijetí standardu na úrovni EU pro dobíjení elektromobilů – tento standard je pracovně nazýván Mennekes. Zároveň s tímto doporučením Evropské komise ale vznikla opozice proti tomuto návrhu, zejména ve Francii a Itálii.Podle odborníků se zdá být ve všech ohledech lepší a praktičtější Mennekes než francouzsko-italský protinávrh. Tím, že existují dvě varianty, se celý proces přijetí zdržuje. Proto je v Evropě důležité zodpovědět otázku: které z řešení bude platné pro celou EU a kdy se tak stane?Mnoho analytiků a expertů předpokládá, že nastanou dvě možnosti – buď bude po celé Evropě platit standard Mennekes, nebo bude ve většině zemí platit Mennekes, pouze ve Francii a Itálii standard EV Plug Alliance. Zatím ale k žádné dohodě nedošlo. Jednání stále pokračují a výsledek by měl být znám v několika nejbližších měsících.Přesto se již objevují zprávy, které naznačují prudký obrat v rozvoji čistého automobilismu. Například německá vláda na jaře tohoto roku oznámila, že chce během následujících dvou let zvýšit investice do rozvoje elektromobility až na dvě miliardy eur. Téměř Elektromobilita – výzva pro energetiky i města Ing. Tomáš Chmelík, Ph.D., ČEZ, a. s.Mezi největší zátěže pro každé větší město na světě patří automobilová doprava. Hluk a výpary z aut ztěžují život mnoha lidem, kteří v nich žijí. Některá města se již rozhodla motorová vozidla ze svých center buď částečně vykázat, nebo jim alespoň vstup za brány periferií výrazně omezit. Jak jezdit pohodlně ve svém voze kdekoliv po městě a být přitom ekologicky šetrný ke svému okolí?ve stejnou dobu přišla ze Štrasburku zpráva, že Evropská komise uvolní na rozvoj elektromobility v Evropě více než 24 mil. eur.Počítá se s aktivní spoluprací měst Jednou z hlavních překážek v České republice je skutečnost, že na strategii společně nespolupracují státní správa a soukromé subjekty, od čehož se odvíjí vyrovnání počátečních nevýhod. V některých evropských zemích jdou tyto úhrady z veřejných prostředků, tj. z daní nebo rozpočtů měst a obcí.Role municipalit je však v rozvoji elektromobility, a to v každém městě, které se na něm podílí, daleko důležitější a významnější – je především v jejich zájmu přispět k čisté dopravě ve městech. Většina z nich se již proto aktivně podílí na vývoji elektromobility, ať už v podobě přímé finanční spolupráce, nebo zvýhodňováním vozidel na elektřinu.V mnoha evropských městech je spolupráce (energetických či automobilových) společností a regionů teprve na začátku. Nejdříve ze všeho je třeba otestovat elektromobilitu ve skutečném provozu způsobem, který se bude co nejvíce blížit budoucímu komerčnímu provozu. Tomu odpovídá umístění dobíjecích stanic i použitá technologie. Na rozvoji infrastruktury, která je v rozvoji elektromobility naprosto klíčová, se tak podílejí i místa, kde lidé tráví volný čas, jako jsou obchodní a zábavní centra. Tento model spolupráce se naplno uplatňuje např. v Německu a postupně se dostal také do České republiky.Jak lze dobíjet elektromobil?Testování elektromobilů ve městech je v mnoha pilotních projektech dáno také tím, že auta jsou v souvislosti s technickými možnosti určena pro provoz na kratší vzdálenosti. Běžná dojezdová vzdálenost komerčně prodávaného elektromobilu se pohybuje mezi 100 až 130 km na jedno nabití. Podle odborníků bude však několika let trvat, než budou baterie z hlediska dojezdové vzdálenosti konkurovat běžným spalovacím motorům.Elektromobil lze v současnosti dobít dvěma způsoby, a to pomocí normální nebo rychlé techniky. Obě budou využity také v českém prostředí. Normální dobíjení ze speciální dobíjecí stanice pracuje se stejným napětím a proudy jako běžná zásuvka. Na rozdíl od domácí zásuvky však dokáže optimalizovat dobíjení elektromobilu, prodlužuje tím životnost baterie vozu a brání jejímu poškození. Za použití této dobíjecí stanice lze baterii dobít za 6 až 8 h. Rychlé dobíjení využívá větší proudy a vyšší napětí, proto stanice pro tento typ nabíjení vyžaduje speciální připojení na elektrickou síť. Dobití trvá méně než půl hodiny.http://www.cez.cz http://www.futuremotion.cz/emobility