14 příloha časopisů Elektro a Automa 2011 elektromobilita Elektromobily a jejich nabíjení E-mobilita může být v širším kontextu chápána, jako součást nové koncepce chytrých elektrických sítí, tzv. Smart Grids. Právě elektromobily mohou totiž v budoucnosti plnit úlohu jakéhosi velkého zásobníku elektrické energie, kterou bude možné v případě potřeby efektivně využít. Pro ABB představuje tato koncepce stále silnější výzvu, jak chytré sítě uvádět do praxe běžného života. Společnost ABB má pro tuto oblast připraveno více dílčích řešení, která jsou již ověřována v pilotních projektech. Jedno z těchto řešení je rychlé nabíjení elektromobilů, které bude možné v budoucnosti integrovat právě do koncepce chytrých sítí.První zmínky o elektromobilitě lze hledat již v roce 1835. V roce 1899 byl prototyp elektromobilu schopen dosáhnout na tu dobu neuvěřitelné rychlosti 105,882 km · h–1.Dojezdová vzdálenost nebyla větší než 70 km a používaly se klasické olověné akumulátory, které známe doposud. První pokusy s provozem elektromobilů a jejich dobíjení však v roce 1908 přerušil Henry Ford s legendárním modelem T, a odstartoval tak masivní a nekompromisní nástup spalovacích motorů. Tím tehdy perspektivní éra elektromobilů skončila na více než sto let.Dojezdová vzdálenost elektromobilu se po 175 letech výrazně nezvětšila, v roce 2011 lze mluvit o reálném dojezdu asi 150 km. I když v zámoří se komerčně prodává vůz s dojezdem 500 km, jde spíše o výjimku než o pravidlo. Příčinu minimálního posunu v dojezdové vzdálenosti lze hledat v pomalém vývoji akumulátorů pro tyto účely. Nicméně technologie 21. století dávají v této oblasti velké naděje a je pouze otázkou času, kdy bude dosažen akční rádius, na který jsme zvyklí u současných spalovacích motorů.Handicap krátkého dojezdu elektromobilů lze ale částečně zmírnit moderní technikou jejich nabíjení. Právě na techniku rychlého, bezpečného a sofistikovaného nabíjení se zaměřuje společnost ABB (obr. 1). Kritickým požadavkem systémů nabíjení je také v současné době vytvoření společného standardního rozhraní mezi nabíječkou a vozidlem. Vysvětlení některých současně používaných pojmů v oblasti dobíjecí techniky u elektromobilů je uvedeno v tab. 1.První z možností, jak dobíjet elektromobil, je tzv. AC Slow Charging, tedy pomalé střídavé dobíjení. Tento princip je primárně určen k domácímu nabíjení. Pro tento způsob nabíjení je využívána vždy nabíjecí jednotka zabudovaná ve vozidle, jejíž výkon je ve většině případů limitován proudem 16 A s ohledem na jištění zásuvek v běžných domácnostech či garážích. V tomto případě je nabíjecí doba dána rozmezím 5 až 8 h (s ohledem na stupeň aktuálního vybití akumulátoru a jeho celkovou kapacitu).V případě, že výrobce vybaví elektromobil silnější nabíjecí jednotkou např. 32/64 A, pak jde o tzv. AC Fast Charging, tedy o rychlé střídavé dobíjení a příslušná doba nabíjení se adekvátně zkracuje. V tomto případě ovšem běžná domácí zásuvka nestačí a je třeba využít dostatečně dimenzovanou přípojku elektrické energie, tzv. AC pole.U sériově vyráběných elektromobilů se výrobci zatím drží zmiňovaných 16 A, aby umožnili právě dobíjení z běžné zásuvky a pro rychlé dobíjení nabízejí alternativu podstatně zajímavější.Tato alternativa je reprezentována dalším principem nabíjení elektromobilů tzv. DC Fast Charging, tedy rychlé stejnosměrné dobíjení. Úlohu nabíjecí jednotky zabudované ve vozidle v tomto případě přebírá externí, zpravidla velmi silná nabíjecí stanice o výkonech 50 až 250 kW. Tím se od domácí zásuvky dostáváme do světa Hi-Tec nabíjení. Princip je jednoduchý. Po zapojení nabíjecí stanice do vozidla přes standardizované rozhraní CHAdeMO dojde ke komunikaci mezi Ing. Miroslav Kuželka, Account Manager E-mobility, ABB s. r. o.Obr. 1. Řešení nabíjení elektromobilů od ABB Obr. 2. Graf závislosti nabíjecí doby a výkonu doba k nabití na 80 % kapacity (min)60 50 40 30 20 10 0 nabíjecí výkon (kW)50 100 150 200 250 těžká vozidla sedan/ sportovní automobil městské elektromobily Zlatý Amper pro ABB za první rychlonabíjecí stanici pro elektromobily Společnost ABB, přední výrobce technologií pro energetiku a automatizaci, představila na veletrhu Amper 31. března 2011 svoji první rychlonabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů. Nabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 o výkonu 50 kW dokáže nabít osobní elektromobil do 15 min. Za toto unikátní řešení v oblasti nabíjení elektromobilů byla oceněna stanice ABB Hermes 1.0 prestižní cenou Zlatý Amper 2011, kterou tradičně uděluje odborná porota za nejpřínosnější exponát veletrhu. Na prezentaci rychlonabíjecí stanice spolupracovala ABB se společnostmi Citroën a PRE.