příloha časopisů Elektro a Automa 2011 13 elektromobilita Vyhodnocení Electric Emotion Tour 2011 v číslech realizační tým expedice a cel-kový počet dnů strávených na cestěMiroslav Minařík (http://www.elektrika.cz) 14 dnů, Jakub Špaček (http://www.amper.cz) 13 dnů, Stanislav Cieslar (http://www.all-forpower.cz) 10 dnů, Jiří Kovář (http://www.jpenergo.cz) 11 dnů, Karel Herma (http://www.elektrika.cz) 7 dnůnajeto celkem 2 753,8 km dobíjeno celkem 385,2 kW · h průměrná cena na km při ceně 4 Kč/kW · h 55 hal/km celkem za elektřinu na dobíjení 1 515 Kčprůměrná spotřeba 139 W · h/km nejmenší průměrná spotřeba 105 W · h/km největší průměrná spotřeba 197 W · h/km největší rychlost 134 km · h–1 průměrná rychlost 29,5 km · h–1 průměrná přepravní rychlost 55,8 km · h–1 na cestě v elektromobilu celkem 92 h 41 min nejdelší cesta bez přerušení 136,2 km (Karlovy Vary–Cínovec)nejdelší přesun za den 268,3 km (Lednice, Dukovany, Žďár nad Sázavou, Kolín)elektromobil řídilo celkem 140 osob (mj. také Němec, Američanka, Polák, Slovák, Holanďan)realizační tým s elektromobilem navštívil 14 měst (Praha, Plzeň, Karlovy Vary, Teplice, Jablonec, Vrch-labí, Žamberk, Olomouc, Ostrava, Zlín, Brno, Lednice, Kolín) a 5 států (Česko, Německo, 2× Polsko, Slovensko, Rakousko)výškový rekord 1 200 m n. m. (Špindlerovka)neobvyklá prvenství první pokuta elektromobilu za rychlou jízdu v ČR Dokázat schopnosti, vlastnosti a přednos-ti použití elektromobilu Peugeot iOn a přiblí-žit tento inovační produkt veřejnosti, to byly hlavní cíle projektu Electric Emotion Tour 2011 (EET), který odstartoval 1. srpna 2011 z Prahy. Akci pořádala společnost Peugeot Česká republika společně s dalšími partnery, kterými byly společnost Terinvest (pořadatel veletrhu Amper), portál pro elektrotechniky Elektrika.cz a skupina ČEZ. Mediálním part-nerem této akce bylo Rádio Impuls. Také ča-sopis Elektro podpořil tuto akci jednak na svých webových stránkách, jednak i osobní účastí na trase, a to konkrétně v Letohradu u společnosti OEZ (obr. 1) a v Kolíně u spo-lečnosti Kopos Kolín (obr. 2). Nedílnou součástí této akce byla také předváděcí a osvětová činnost, které se reali-zační tým zmocnil s velkým nadšením i sku-tečnou erudicí. Zájemci ze široké veřejnosti tak měli možnost nejen se seznámit se sou-časným „žhavým“ tématem, jakým elektro-mobilita bezesporu v současné době je, ale také sami si zkusit řídit skutečný čistý elek-tromobil. Projekt Electric Emotion Tour tak mj. přispěl k lepšímu chápání problematiky elektrických vozidel, jejich konstrukčního i technického principu i reálných možností jejich současného použití.Jednotliví členové realizačního týmu se za volantem elektromobilu při přesunech střídali. Za celou dobu trvání této akce vždy dojeli do plánovaného cíle. Kritickým dnem byl ale zřejmě čtvrtý den, což byl čtvrtek 4. srpna, kdy se posádka elektromobilu roz-hodla vystoupat na Cínovec a překročit hra-nici s Německem. S plně dobitou baterií se vydala z Karlových Varů na severočeské Tep-lice. Zhruba 3 km před cílem však řidič Jakub Špaček informoval posádku, že na displeji svítí dojezd 1 km. Mezitím se již na palubním přístroji objevila ikona žel-vy a systém se přepnul do úsporného re-žimu (vypnula se klimatizace, a dokonce i rádio). „Želvím tempem“ vystoupal elektro-mobil na vrchol, kde se na obzoru objevila benzinová čerpací stanice, u které si chtěla posádka dobít baterii. Obsluha čerpací stanice jim však razantně odmítla poskytnout byť jen „kapku“ elektřiny. A tak se rozhodli zarisko-vat a pokračovali k hranici bez dobití. Reku-perovali, kde to šlo, a nakonec z toho byl re-kord – nejdelší trasa 136,2 km bez přerušení Electric Emotion Tour 2011 aneb Elektromobilem okolo republiky za 14 dní na jedno plné nabití (16,5 kW · h) z Karlových Varů do Teplic, včetně výstupu na Cínovec a přejezdu německé hranice.Tento unikátní projekt nepochybně splnil svůj účel. Realizační tým otestoval možnosti elektromobilu Peugeot iOn v běžném provozu jak po městě, tak mimo město. Nasbíral cen-né zkušenosti z provozu elektromobilu a na-učil se optimálně využívat možností, které elektromobil poskytuje. V průběhu akce byly měřeny některé údaje, jako např. počet dobití, ujeté vzdálenosti, spotřeba aj. (viz tab.). Tyto údaje a získané osobní zkušenosti pomohou k vyhodnocení vlastností a chování elektro-mobilu v každodenním provozu.(Kl)Obr. 2. vlevo – Mirek Minařík v rozhovoru s Marií Horskou (vedoucí marketinku, Kopos Kolín); vpravo – Jízdu elektromobilem si vyzkoušel také Jiří Vavrouch (vpravo), obchodní ředitel Koposu Kolín (firma slaví letos 85. vý-ročí zahájení elektrotechnické výroby) Obr. 1. nahoře – Realizační tým na své zastávce v OEZ v Letohradu – vzadu zleva: Stanislav Cieslar (šéfredaktor časopisu All For Power), Mirek Minařík (portál Elektrika.tv), Jakub Špaček (Terinvest) a vpředu Karel Herma (redakce Elektrika.cz); dole – Mirek Minařík v rozhovoru s Tomášem Hermannem, (ma-nažerem pro styk s médii, OEZ – firma slaví letos 70 let od svého založení)