10 příloha časopisů Elektro a Automa 2011 elektromobilita Nabíjecí stanice pro domácnosti i firmy Infrastruktura pro nabíjení v soukromém i polosoukromém sektoru *) NPE (Nationale Plattform Elektromobilität, Národní platforma pro elektromobilitu) byla ustavena při slavnostním zasedání 3. května 2010 (obr. 1) za přítomnosti spolkové kancléřky Angely Merkelové. Cílem této platformy je učinit z Německa do roku 2020 nejen vůdčí trh pro elektromobilitu, ale také hlavního poskytovatele výrobků a služeb pro tuto oblast. Spolková vláda uvolnila prostřednictvím Spolkového ministerstva hospodářství a technologie 500 mil. eur na podporu elektromobility. Pro účely koordinace bylo při spolkové vládě zřízeno zastoupení GGEMO (Gemeinsame Geschäftsstelle Elektromobilität, Společné obchodní zastupitelství pro elektromobilitu), které úzce spolupracuje s NPE. V této koncepci se vychází z předpokladu, že v městských aglomeracích bude třeba přibližně stejné množství veřejných i neveřejných nabíjecích stanic, zatímco ve venkovských regionech budou dominovat soukromé nabíjecí stanice. Budoucí nabíjecí infrastruktura pro elektrická vozidla bude rozlišována podle přístupnosti a místa instalace:– veřejné nabíjení – na veřejně přístupných místech nebo u silnic,– poloveřejné nabíjení na soukromých plochách – parkovací objekty, obchodní střediska nebo hotelová parkoviště,– polosoukromé nabíjení na soukromých plochách – nabíjecí možnosti pro osoby, které pravidelně dojíždějí za prací (pendleři), jakož i pro služební a firemní vozidla na firemních pozemcích,– soukromé nabíjení na soukromých pozemcích – pravděpodobně doma v garáži.Při vyhodnocení sledování jízdního chování v modelových regionech však vychází najevo, že elektromobily jezdí tam, kde jsou k dispozici veřejné nabíjecí stanice, ale nabíjí se v devadesáti procentech všech případů v soukromé oblasti. Také vládní grémium pro elektromobilitu NPE ve své prozatímní zprávě přikládá velký význam nabíjecí infrastruktuře pro polosoukromé a soukromé nabíjení. Požadavky na tyto systémy jsou zčásti srovnatelné s požadavky na veřejné nabíjení, alespoň s ohledem na bezpečnostní funkce. Ostatní požadavky se různí a jsou zčásti méně důležité.Síťová integrace má nejvyšší prioritu Díky častému nabíjení v soukromém sektoru je integrace do rozvodné sítě nezbytná. Již menší počet elektrických vozidel může v nepříznivém případě vést k lokálnímu přetížení nízkonapěťové sítě provozovatele veřejného rozvodu. Ve firemní síti může neřízené nabíjení elektrických vozidel vozového parku firmy a pendlerů značně zvýšit potřebu špičkového zatížení, a tím negativně ovlivnit cenu za výkon u zákazníků se zvláštní smlouvou.Pomocí zátěžového a energetického managementu lze ale také dosáhnout ekonomických výhod. Novela německého zákona o obnovitelných zdrojích energie z roku 2010 požaduje krytí vlastní spotřeby ze zvýhodněného odběru solární elektřiny – zde je elektrické vozidlo potenciálním odběratelem. Aby mohl být stanoven atraktivní podíl vlastní spotřeby přes 30 %, nebo dokonce 50 %, je nezbytný integrovaný energetický management.Vláda v Německu učinila jasné politické rozhodnutí: jeden milion elektrovozidel uvedených do provozu v Německu do roku 2020. Tímto rozhodnutím poradní grémium německé spolkové vlády pro elektromobilitu NPE*) vytýčilo mj. také potřebu vytvořit nabíjecí infrastrukturu pro elektrická vozidla. Podle této koncepce má být do roku 2014 zřízeno více než 100 000 nabíjecích míst, z toho asi 60 % v soukromé oblasti a 30 % na podnikových parkovištích. Do roku 2020 pak bude třeba pro zajištění elektromobility v rámci této strategie téměř jeden milion nabíjecích stanovišť. Požadavky na nabíjecí stanice podle jejich použití, tj. zda budou využívány ve veřejném nebo soukromém sektoru, a na integraci do rozvodné sítě jsou důležité aspekty při plánování a realizaci těchto zařízení.z německého originálu časopisu de, 12/2011,vydavatelství Hüthig & Pflaum Verlag GmbH München,upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro Obr. 1. Ustavujícího zasedání NPE na summitu pod názvem Elektromobilita se osobně zúčastnila spolková kancléřka Angela Merkelová (foto: Rudolf Simon)