4 příloha časopisů Elektro a Automa 2011 elektromobilitali první elektromobil a o čtyři roky později (1839) se to povedlo také skotskému obchodníkovi Robertovi Andersonovi (obr. 2). Teprve po téměř půl století za prvním elektromobilem byl ve Francii v roce1884 vyroben zřejmě nejstarší automobil na parní pohon na světě De Dion-Bouton et Trapardoux, který dosahoval rychlosti až 60 km · h–1. O rok později, v roce 1885, vyrobil pan Benz motorovou tříkolku, kterou v lednu 1886 přihlásil na patentovém úřadu pod názvem Benz Patent-Motorwagen (obr. 3). Elektromobily se na přelomu devatenáctého a dvacátého století velmi rozšířily v USA. První elektromobil zde začal jezdit již v roce 1893 (obr. 4). Ale ani naši předkové v Čechách nezaspali tento první boom elektromobility. Mezi první konstruktéry elektromobilu na světě patřil český elektrotechnik a vynálezce dr. Ing. František Křižík (1847–1941), který v roce 1895 dokončil svůj první elektromobil s pohonem elektromotorem s výkonem 3,7 kW přes planetové soukolí na zadní nápravu (obr. 5). Tento vůz mohl řidič směrově ovládat ruční pákou, elektromotor se uváděl do chodu pedálem a akumulátory byly uloženy v zadní Elektromobilita včera Lidé již od pradávna toužili mít nějaký dopravní prostředek, který by jim usnadnil přemísťování věcí i sebe samých. Současně však také toužili být rychlejší než ostatní živočichové, ať už pro lov zvířat nebo pro záchranu vlastního života před predátory. Pravěcí lidé neustále putovali a migrovaly i celé pravěké etnické skupiny. Nejstarším prostředkem, který paleolitickým lidem usnadňoval přepravu, byl jednoduchý smyk a později sáně – tažnou silou ale byl ještě sám člověk. V 6. až 5. století př. n. l. vznikla významná dopravní infrastruktura – silnice v Perské říši. Pravděpodobně v Sumeru někdy na konci doby kamenné bylo vynalezeno kolo jako pružný prvek vozu a z konce 4. tisíciletí př. n. l. také pocházejí první doklady o používání vozů – byly čtyřkolé s loukoťovými nebo plnými koly. Keltští válečníci používali vozy dvoukolé – na oppidu*) v Hrazanech byly například zjištěny koleje od vozu s rozchodem kol 120 cm. Do vozů byl nejprve zapřahán hlavně hovězí dobytek; koně se začali k tahu využívat až od druhého tisíciletí př. n. l., kdy se obecně rozšířil způsob zápřahu přes plece.Dalším neméně důležitým fenoménem (kromě vynalezení kola a vozu s koly a vytvoření potřebných komunikací pro jejich pohyb) bylo v roce 1800 sestrojení prvního stálého elektrického zdroje Alessandrem Voltou (1745–1827) v podobě galvanického článku a vynález rotačního elektrického stroje – elektromotoru, jehož funkční model zřejmě vůbec jako první sestrojil a spustil v roce 1821 Michael Faraday (1791–1867).V novodobé historii, tj. asi od konce 19. století se lidé po celém světě cílevědomě snažili tehdy klasický vůz tažený koňmi nahradit jinou než koňskou silou. Z pohledu použití primární energie pohonu se zdá, že elektromobily jsou o více než půl století starší než benzínové či parní automobily. Již v roce 1828 sestavil slovenský fyzik a konstruktér Štefan Anian Jedlík první model vozíku s elektromotorem (obr. 1). V roce 1835 nizozemský prof. Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker sestrojiElektromobilita včera, dnes a zítra Ing. Josef Košťál, redakce Elektro Angela Merkel: Elektromobilům patří budoucnost části vozu. Po úspěšných testech s tímto elektromobilem v ulicích Prahy se Křižík rozhodl pro konstrukci druhého vylepšeného modelu s řetězovým pohonem zadních kol. Tato druhá verze Křižíkova elektromobilu měla již volant, brzdový a akcelerační pedál a byla navíc vybavena pásovou brzdou na předlohovou hřídel. Došlo i na třetí – hybridní model Křižíkova elektromobilu, který byl poháněn dvěma elektromotory s výkonem 2× 2,2 kW působícími na zadní kola. Aby prodloužil dojezdovou vzdálenost, umístil do tohoto vozu také benzínový motor pohánějící dynamo, které do*) Oppidum – je obecně opevněné sídliště s výraznými rysy města. V užším historickém smyslu se tímto pojmem rozumí výšinné opevněné sídliště Keltů.Obr. 1. První model vozíku s elektromotorem z roku 1828 sestavil slovenský fyzik a konstruktér Štefan Anian Jedlík Obr. 2. V roce 1839 dokončil skotský obchodník Robert Anderson elektrické vozidlo Obr. 3. Symbióza špičkové techniky a tradice – Benz Patent-Wagen z roku 1886 a Mercedes- -Benz F-Cell Roadster z roku 2009