Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Výzkumníci přišli s novým návrhem tzv. ultimátní baterie

16. 12. 2015 | University of Cambridge | www.cam.ac.uk

Výzkumníci s úspěchem demonstrovali, jak obejít řadu problémů doprovázejících vývoj tzv. „ultimátní“ baterie.

Podařilo se jim vyvinout funkční laboratorní vzorek lithium-vzduchové baterie s velmi vysokou hustotou energie, která vyniká více než 90% efektivitou oproti dnešním bateriím a více než 2.000 nabíjecími cykly. Výzkumníci tak dokázali, že mnoho problémů, které stojí za zdržením vývoje nové baterie, lze překonat.

Nový návrh lithium-air baterie

Lithium-vzduchové nebo lithium-air baterie jsou označovány jako „ultimátní“ baterie, a to díky teoretické hustotě energie, která dosahuje desetinásobku lithium-ion baterie. To je hodnota srovnatelná s hustotou energie benzínu - elektrický automobil by s takovou baterií, s pětinovou cenou a pětinovou váhou ve srovnání s dnešními bateriemi, dokázal na jedno nabití urazit trasu mezi Londýnem a Edinburghem. Jak tomu nicméně bývá v případě nových technologií, reálně existuje několik praktických problémů, které je potřeba vyřešit, než se lithium-air baterie stanou konkurenčně schopnou alternativou k benzínu.

Výzkumníci z Cambridgeské univerzity nyní předvedli, jak některé z těchto problémů překonat a vyvinuli laboratorní vzorek lithium-vzduchové baterie s vyšší kapacitou, efektivitou a vylepšenou stálostí oproti předchozím pokusům.

Jejich vzorek funguje díky vysoce pórovité, „nadýchané“ karbonové elektrodě vyrobené z grafenu a přísad, které mění chemické reakce probíhající v baterii, díky čemuž je baterie stabilnější a efektivnější. A zatímco výsledky studie jsou slibné, výzkumníci shrnují, že praktické využití jejich nové baterie zůstává otázkou přinejmenším deseti let.

Celý článek na University of Cambridge

Image Credit: University of Cambridge

-jk-