Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Na řeku Clyde vyplul druhý hybridní trajekt

27. 6. 2013 | |

Supermoderní trajekt, druhý svého typu s hybridním pohonem, byl 18. června 2013 spuštěn na řeku Clyde ve Fergussonově loděnici v Glasgowském přístavu. Stavba byla financována z dotace skotské vlády. Hybridní trajekt pojmenovaný MV LOCHINVAR a jeho starší „sourozenec“ MV HALLAIG jsou jedinými na světě provozovanými plavidly schopnými převážet v režimu roll on/roll off i automobily, která pro svůj pohon využívají hybridní systém kombinující dieselový motor a elektřinu – v tomto případě buď z dieselového agregátu nebo z lithium iontových baterií. Každý trajekt pojme až 150 cestujících a 23 automobilů nebo 2 nákladní vozidla, jejich cestovní rychlost je devět uzlů a malý dieselový motor v jejich podpalubí dodává napětí 400 V, kterým jsou pak poháněny elektrické motory u lodních šroubů. 2 sady lithium iontových baterií s celkovou kapacitou 700 kWh jsou pak druhým zdrojem energie, pomáhajícím šetřit palivo a snížit emise CO2 nejméně o 20 %. Baterie se dobíjejí přes noc z běžné sítě. Plavidla ušetří 19 – 24 procent energie oproti konvenčnímu dieselovému pohonu a mají nižší emise CO2, oxidů síry a dusíku. Počítá se s nasazením na trasách na řece Clyde a na Hebridském souostroví, provozuje je bude společnost CalMac.

Více informací naleznete ZDE

foto: CMAL