Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

eForce FEE Prague Formula bude mít svou premiéru na závodech Formula E v Římě

8. 4. 2019 | Fakulta elektrotechnická ČVUT | www.fel.cvut.cz

V letošním roce se naskytla týmu studentské formule eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze výjimečná příležitost. Na pozvání univerzity Sapienza z Říma se zúčastní závodů Formula E. Závody se konají ve dnech 12. až 13. dubna na závodním okruhu Formule E. Pro studenty bude připraven pestrý program, kde se potkají s piloty a nejlepšími inženýry ve svém oboru. Nebude chybět ani projížďka po samotném okruhu či další doprovodné akce.

eForce FEE Prague Formula

Podle mnohých inženýrů, médií a nadšenců pro motorsport probíhá největší vývoj současných modelů formulí ve dvou odvětvích. Ve Formuli 1 a v soutěži Formula Student. A mají pravdu. Tolik vynalézavosti, jakou musí projevit studenti při navrhování jednotlivých komponent monopostu během jedné sezóny, neprojeví konstruktéři strojírenských firem za celý rok. V dnešní době je už mnohé vymyšleno, ale to ve světě Formula Student neplatí. Každý tým se snaží postavit svou formuli co nejlehčí, nejagilnější a nejrychlejší, a proto je vždy co upravovat a vylepšovat.

Týmu eForce FEE Prague Formula se v minulé sezóně podařilo vyhrát mezinárodní závody v Mostě na soutěži FS Czech a neoficiální závody v Estonsku na Baltic Open. Monopost se studentům podařilo navrhnout a postavit tak, že byl více než konkurenceschopný a dokázal, že patří na přední příčky světového žebříčku.

Protože k ambicím studentů ČVUT v Praze patří jejich další rozvoj, zkoušení a vyvíjení nových věcí, tak do nové sezóny připravují mnoho změn. Na letošním monopostu bude mnoho zcela nových součástí, další komponenty prošly odlehčovacím procesem nebo byly zcela přepracovány. Monokok získal oválnější tvar v průřezu, což zajišťuje vyšší torzní tuhost. Skládá se z uhlíkových vláken, rohacellových a dalších speciálních jader. Jeho skladba je navržena tak, aby odolala maximálním zatížením, a přitom byl celý trup co nejlehčí.

Aerodynamické prvky formule jsou navrženy tak, aby generovaly požadovaný přítlak a usměrňovaly tok vzduchu. Přepracování zadního a předního křídla je uzpůsobeno tak, aby dodávalo dostatek přítlaku na přední i zadní nápravu a zlepšilo jízdní vlastnosti. Nově se na autě objeví difuzor, který má pomoci k lepším časům na trati. Přední křídlo dostane nový způsob uchycení, aby se dalo snadno sundat a přenastavit, splitter je tentokrát mnohem propracovanější a lépe chrání zařízení pod podlahou.

Zlepšení jízdních vlastností si studenti z eForce FEE Prague Formula slibují zejména od vylepšení podvozku. Proto na nový vůz montují stabilizátor s nastavitelnou tuhostí. Přepracovaná geometrie, nový způsob zavěšení a nová 10“ kola OZ racing mohou studentům v letošní sezóně pomoci obhájit předchozí úspěchy. Na formuli se také objeví náfuky na brzdy, které mají za úkol usměrnit proud vzduchu na kotouče, aby po prudkém brždění nevadly.

Velkou změnu zaznamená pilot také za volantem. Ergonomie posedu a řízení je od základu jiná, pedály mají mnohem lepší chod a řízení samotné je hladší a bez vůlí.

Vedoucí elektrické skupiny eForce FEE Prague Formula Ondřej Šereda k novému monopostu uvedl: „Při vývoji FSE08 jsme převzali koncept řízení dynamiky vozidla z FSE07, který se osvědčil. Tento model bude revoluční ve smyslu získání referenční rychlosti vozidla, zejména díky inerciálnímu navigačnímu systému, který tvoří velmi pevný základ pro řízení prokluzu kol či torque vectoringu. Telemetrická data získáme díky vývoji vlastní jednotky, která umožní přenášet sběrnice vozidla. Jedná se v podstatě o telekomunikační most, kdy uvidíme přesně to, co bychom viděli, kdybychom byli připojeni fyzicky k vozidlu. Kromě dat se přenáší i zvuk pro komunikaci s řidičem. Takto dokážeme velice dobře ovlivnit chování pilota na trati.” A dále uvádí: „U akumulátorové baterie došlo k optimalizaci chlazení. Tyto změny velice ovlivnily tvar monokoku a slibujeme si vysoké zlepšení efektivity chlazení. Volantová jednotka, fungující jako rozhraní pro ovládání parametrů a hledání chyb, se velice osvědčila a i nadále pokračujeme v tomto konceptu. Podařilo se nám zjednodušit kabelové svazky, díky čemuž zvýšíme její spolehlivost. Instalace minimalistických měřících jednotek přímo do kabeláže je velmi odvážný krok a jsme velmi zvědaví na její funkčnost.”

V letošní sezóně se eForce FEE Prague Formula zúčastní závodů v Itálii na autodromu Riccarda Palettiho ve dnech 24. až 28. července, dále na závodech v českém Mostu ve dnech 13. až 17. srpna a poprvé v historii i ve španělské Barceloně, světovém okruhu Circuit de Catalunya. Tyto závody se budou konat ve dnech 20. až 25. srpna.

Podrobnosti o projektu eForce FEE Prague Formula jsou k dispozici na stránkách eforce.cvut.cz.

Tiskové materiály FEL ČVUT