Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Efektivnější využití hybridního pohonu

17. 2. 2016 | University of California, Riverside | ucrtoday.ucr.edu

Hybridní elektrická vozidla mohou v porovnání s vozidly, které využívají pouze naftu či benzín, snížit množství skleníkových plynů. Výzkumníci z University of California, Riverside (UCR) dokázali tuto technologii posunout o krok dál díky zvýšení efektivity dnešních hybridních systémů téměř o 12 %.

Protože hybridní systém kombinuje benzínový nebo naftový motor s elektrickým motorem a velkými akumulátorovými bateriemi, klíčovou roli zde hraje systém řízení spotřeby energie (EMS), který zajišťuje přepínání z elektrického módu, ve kterém je využita energie z baterií, do hybridního módu, který k provozu využívá oba motory. Při vývoji nových EMS zařízení je důležité uvažovat nad co nejefektivnějším využitím obou pohonů.

Zvýšení efektivity hybridního pohonu

Zatímco EMS zařízení výzkumníků z UCR vyžaduje informace o plánované cestě, shromažďuje také data v reálném čase pomocí senzorů a komunikačních zařízení na palubové desce. Jedná se o jeden z prvních systémů založených na technice strojového učení zvané zpětnovazebné učení.

Při testu, který byl proveden na 32 km dlouhé trase dokázal nový systém překonat dnešní binární systémy o 11,9 %, co se týče průměrné úspory paliva. Velkou výhodou tohoto systému je, že se učí s každým použitím. A nezáleží na modelu vozidla nebo na řidiči - systém lze aplikovat na jakýkoliv model hybridního vozidla.

Celý článek na University of California, Riverside

Image Credit: Wikipedia

-jk-